Gå til innhold

Ti ganger raskere USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enheter som støtter USB 3.0 vil likevel ikke dukke opp på markedet før 2010.

Det er lang tid til. Det sies også at Intel vil være de første med USB 3.0 siden de har fått tilpasse spesifikasjonen lenge før andre. Videre sies det at det kan ta 0,5-1 år før de første andre produsentene kommer med USB 3.0

 

Kjøper man ett av de første hovedkortene med USB 3.0 i 2010 så må man altså vente 0,5-1 år før man får brukt USB 3.0-hastigheten til noe.

 

Siden SATA 6Gbps kommer tidligere (2009?) er jeg mer spent på det. Jeg regner med SSD trenger den båndbredden ganske snart.

Lenke til kommentar
[pirk] det er skrevet 5.0 Gpbs, ikke Gbps. Kanskje skrive 4,8 for å være helt nøyaktig og? :) [/pirk]

 

Den nye standarden sier 5.0 Gbps, så jeg tror ikke tallet er en skrivefeil ;-). Kanskje en må ta konklusjoner basert på standarden, som er tilgjengelig på usb.org sidene.

 

mvh

 

Sikker? Mener å ha lest at den teoretiske topphastigheten er på 4,8 Gbps.

Lenke til kommentar
Det er jo nesten like hurtig som PciE. Ser for meg en ekstern boks med 3-4 skjermkort i sli eller crossfire :dribble:

 

Tror nok du blander begrepene en smule her..

 

5Gbps = 5 Gigabit / sekund = 625 MB/s noe som tilsvarer litt over en 1x PCI-Ex v2 kontakt..

så det blir ikke rare greiene sammenlignet ;)+ USB pleier jo ha sykt cpu load / overhead..

Lenke til kommentar

Jeg setter heller en knapp på Firewire S3200. :) Teoretisk makshastighet er lavere enn USB 3.0, men grunnet arkitektur vil Firewire S3200 kunne nå sin teoretiske maks, mens USB 3.0 aldri kommer til å nå mer enn kanskje 60%. Til ekstern SSD bør en ikke satse på USB 3.0, eSATA og Firewire er langt mer effektivt. :)

Lenke til kommentar
Siden Microsoft har sagt at Windows 7 ikke får støtte for USB 3.0, kan Linux ha en historisk sjanse til å bli først ute med dette. Det igjen kan bety at hovedkortleverandørene vil bli mer positive til å lage drivere for Linux.

 

Dette er direkte feil. Det er sagt at det ikke kommer til å være støtte for USB 3.0 i Windows 7 RTM (release to manufacturing). Det betyr ikke at slik støtte ikke kan bli lagt inn senere, noe som er målsettingen. Så vidt jeg husker var det vel slik med USB 2.0 og Windows XP også.

Lenke til kommentar
[pirk] det er skrevet 5.0 Gpbs, ikke Gbps. Kanskje skrive 4,8 for å være helt nøyaktig og? :) [/pirk]

 

Den nye standarden sier 5.0 Gbps, så jeg tror ikke tallet er en skrivefeil ;-). Kanskje en må ta konklusjoner basert på standarden, som er tilgjengelig på usb.org sidene.

 

mvh

 

Sikker? Mener å ha lest at den teoretiske topphastigheten er på 4,8 Gbps.

 

Jeg leste det i dokumentasjonen som lå på usb.org sine sider. Bør ikke spesifikasjonen av 3.0 være korrekt? Det er jo en standard det er snakk om, ikke en implementasjon av den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...