Gå til innhold

Døper om Geforce 9000-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åh gud, igjen. Syntes at det blir ganske rotete.

Det var nok forvirring da 9800GTX ble sluppet, folk lurte på hvorfor det plutselig ble til en ny serie med så små forbedringer som det var, med 8800GTS 512 var det også noe forvirring siden GTS 512 var bedre enn GTS 640, 8800GT omdøpt til 9800GT var også nokså forvirrende og nå dette. Ettersom man måtte forklare hvorfor 8800GTS 512 er bedre enn 8800GTS 640 til folk med litt mindre peiling så blir ikke dette her mye bedre..

 

Syntes at nvidia bør få en sperre på hvor ofte de kan skifte navn på kortene. Slik som diskusjon.no har det med visningsnavn :p

Lenke til kommentar

Innmari smart av nvidia å bygge opp en merkevare som GeForce XXXX gjennom mange, mange år med logisk og lett forståelig navning av kortene, til å bryte fullstendg med hele logikken og begynne å snikinnføre nye navn på gamle produkter og gjøre forvirringen komplett. Må si nvidia har gjort alt mye verre for seg selv nå. Dersom de hadde sagt "Oisann, vi er tomme for firesifferskode (8000, 9000 etc), heretter vil alle våre nye kort bli kalt GT 130, GT 140, GT 150 etc mens de gamle vil beholde sitt originale navn" hadde saken vært en annen. Da hadde det blitt bedre. (å surre med GT/GTX/GTS er forresten forferdelig slitsomt for de som ikke er 100% dedikert til skjermkortverdenen). Jeg føler nvidia undergraver seg selv nå. AMD sine benevnelser er nå langt mer forståelig enn nvidias, og jeg tror at det, kombinert med at AMD besitter ytelsestoppen med ytelse pr krone, vil føre til et markant maktskifte i grafikkmarkedet. Mitt neste skjermkort blir fra AMD.

Lenke til kommentar

For noe tull, de kunne jo bare gitt de nye kortene andre navn, det er hvertfall ikke fullt så forvirrende, bare sleng på et 9-tall foran dem, 9X-710 for eksempel.

 

De fleste husker kanskje da Nvidia 8800 GT og GS ble omdøpt til 9800 GT og 9600 GSO.

 

Nei? Så 9800 og 8800 er akkurat lik i pris og alt slikt?

 

Edit: Ah kom forresten på at det neste skjermkortet mitt uansett ikke skal være fra dem, like greit for min del da :p

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

er en grunn jeg holder meg til ATI, jeg da vet hva jeg får

med nvidia vet du ikke hva du får vis du kjøper deg high end kort, så kan det hende du får et low end, som et GT100 (9300) istedet for 8800 GT som også er 9800 GT i ulv fårekål forkleding :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Undersøkte litt mer, tror at man fikk en bedre strømsparingsmulighet med 9800GT om man brukte et hovedkort som støttet det. Samt noe med videoakselerasjon var det.

 

Nvidia roter faktisk enda mer og oppgir feil info i tillegg (på hjemmesiden). De skriver at kortet (9800GT) trenger 2stk 6-pin kontakter. Det er totalt ulogisk når 8800GT har kun 1x6-pin og når anbefalt PSU og max strømforbruk er likt (105W), samt at andre specs er like. I virkeligheten trenger da kortet kun 1x6-pin kontakt, men å rote, det vet tydeligvis nvidia alt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...