Gå til innhold

Nvidia kutter grafikkortprisene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nvidia har kuttet 40% hittil, og det var pga. den historiske konkurransen som fremdeles forgår. Men disse priskuttene som kommer nå har mer med overgangen til 55nm å gjøre, tror jeg.

 

Det er rimelig å tro at Nvidia prøver å bli kvitt de "gamle" 65nm GPUene like før lansering av 55nm GTX 270, GTX 290 og GX2. Det går rykter at disse bruker 50% mindre effekt, yter bedre, klokker mye bedre, og har bedre priser. Da er det naturlige at (om par uker ?) ingen vil betale de "gamle" prisene på de "gamle" 65nm kortene.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg tror også de mulige kommende priskuttene er en oppbygning mot 55nm-lanseringen. De med kodenavn GT206 og forventet lansering i første kvartal 2009.

 

Les: Tømme lagrene før nye og bedre skjermkort kommer på markedet.

 

nvidia-geforce-gt206-gt212.jpg

 

Ikke lenge etterpå er det ventet nye toppmodeller etter GTX 280 med kodenavn GT212 og 45nm produksjonseknikk. Jeg regner med det betyr hovedsaklig flere shadere i GPU og høyere klokkehastighet på minnet.

 

Det virker ikke som AMD har noe umiddelbart svar på lanseringen. Først i juli 2009 er det ventet en oppfølger til Radeon HD 4000-serien, med kodenavn RV870 og høyst usikkert navn Radeon HD 5000-serien. Den er ventet å komme med 40nm prosess og GDDR5-minne. Mine stalltips er at minnet klokkes en god del høyere og gir ca 50% økt minnebåndbredde. Videre gjetter jeg på 1000 eller 1200 shadere på ca 800 MHz. Prisstrategien fra HD 4000-serien som ga så stor suksess tipper jeg de vil gjenta.

 

Kort oppsummert tror jeg nvidia kan gjenerobre markedsandeler mellom februar og juli 2009, og at pendelen svinger tilbake i AMDs favør etter det.

Lenke til kommentar

GTX 280 har som dere vet 512bit minne kontroller, med GDDR3 minne på kortet. Det er da sannsynlig å tro at nVidia putter på GDDR5 minne på neste serie. 55nm burde også muliggjøre stock core hastighet på 700 Mhz, men nVidia er vel mer forsiktige og velger 650-675 Mhz tenker jeg. Spørs om dette er nok til å overta tronen til ATI sin 4870 X2 :hmm:

Lenke til kommentar

"Derimot har situasjonen tatt en uventet vending i år siden AMDs skjermkortavdeling ledet av AMD"

Ingen andre enn meg som har reagert på dette? Burde vell stått ATIs skjermkortavdeling ledet av AMD (eller motsatt?), hvis man skal uttrykke det på den måten.

 

Jeg tror nVidia fikk seg et skikkelig slag på snuten fra 4000 HD serien ja.

Ut i fra hva de har gjort tidligere er det vell sansynlig at de vil prøve å øke shadertallet noe, men heller satse på GDDR5 over en 512bit bus og øke minnehastigheten det de klarer slik at den får et større tall enn 4870... Jeg tror ikke de vil "kopiere" ati fullstendig med maksimering av anntal shadere, men heller gjøre som de har vane for å satse på raskere shadere.

 

Annet enn minnebåndbredden fra GDDR5 kombinert med den fine prisen på 256bit buss, så har også ati scoret stort på satsing på antall flops ved mest mulig shadere på bekostning av litt fart på disse.

Hvis amd klarer å få til neste generasjonen på 45nm med omtrent samme prinsipper som de brukte på denne tror jeg nVidia kommer til å slite, spesielt nå som også ati får støtte for physX. Jeg gleder meg til å se GPU aksellerasjon fra 4870x2 kortet mitt som kommer 10. desember :D

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
GTX 280 har som dere vet 512bit minne kontroller, med GDDR3 minne på kortet. Det er da sannsynlig å tro at nVidia putter på GDDR5 minne på neste serie. 55nm burde også muliggjøre stock core hastighet på 700 Mhz, men nVidia er vel mer forsiktige og velger 650-675 Mhz tenker jeg. Spørs om dette er nok til å overta tronen til ATI sin 4870 X2 :hmm:

Hvis dette stemmer, Probably it’s show time for mysterious 260GX2 now, da er det godt mulig at Nvidia overta tronen, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Hvis amd klarer å få til neste generasjonen på 45nm med omtrent samme prinsipper som de brukte på denne tror jeg nVidia kommer til å slite, spesielt nå som også ati får støtte for physX. Jeg gleder meg til å se GPU aksellerasjon fra 4870x2 kortet mitt som kommer 10. desember :D

Begge to skal over på 40nm iløpet av første halvdel av 2009.

 

Angående PhysX må jeg nok dessverre skuffe deg. Det kommer foreløpig ikke for AMD, ikke før AMD tillater CUDA i driveren demmes.

 

Spørs om dette er nok til å overta tronen til ATI sin 4870 X2

Det er bare å "klistre" på en ekstra GPU, akkurat som X2 kortene gjør, med 55nm GT200 så er ikke dette en umulighet, selv om det i likhet med X2 er en stygg løsning.

Lenke til kommentar
Ja, GT212 kommer i Q1 2009 ( ca feb.), men GT206 (som har samme arkitektur som dagens kort men er 55nm) kommer i Q4 2008 (om par uker?). Mye tyder at disse kan dukke opp når som helst nå, og jeg tror at dette priskuttet er pga. GT206-lanseringen.

Det er smartere å sette ned prisen en stund før lanseringen slik at de får økt salget. Regner med de satser på å selge ut mange GT200 og GT200b-produkter før jul og starte salget av GT206 like etter jul. GT212 kommer ikke før nærmere påsken så vidt jeg har skjønt.

 

GTX 280 har som dere vet 512bit minne kontroller, med GDDR3 minne på kortet. Det er da sannsynlig å tro at nVidia putter på GDDR5 minne på neste serie. 55nm burde også muliggjøre stock core hastighet på 700 Mhz, men nVidia er vel mer forsiktige og velger 650-675 Mhz tenker jeg. Spørs om dette er nok til å overta tronen til ATI sin 4870 X2 :hmm:

GDDR5 regner jeg som rimelig sikkert, men det kan godt hende de reduserer fra 512 til 384 siden GDDR3->GDDR5 likevel vil gi en bra økning i minnebåndbredden.

 

Antallet shadere øker de nok også, men ikke i nærheten av så mange som AMD har. Grunnen til det er at hver enkelt skader yter langt bedre enn hver av AMD sine shadere. Nvidia kommer neppe til å bygge opp helt nye shadere fra grunnen, men heller optimalisere de som finnes fra før. Dermed regner jeg med at vi ser omtrent samme ytelse per shader som før. Altså at ytelseøkningen skyldes økt antall shadere og klokkehastighet, ikke nyutviklede shadere.

 

Jeg tror nVidia fikk seg et skikkelig slag på snuten fra 4000 HD serien ja. Ut i fra hva de har gjort tidligere er det vell sansynlig at de vil prøve å øke shadertallet noe, men heller satse på GDDR5 over en 512bit bus og øke minnehastigheten det de klarer slik at den får et større tall enn 4870... Jeg tror ikke de vil "kopiere" ati fullstendig med maksimering av anntal shadere, men heller gjøre som de har vane for å satse på raskere shadere.

Se svaret mitt over her. :)

 

Hvis amd klarer å få til neste generasjonen på 45nm med omtrent samme prinsipper som de brukte på denne tror jeg nVidia kommer til å slite, spesielt nå som også ati får støtte for physX. Jeg gleder meg til å se GPU aksellerasjon fra 4870x2 kortet mitt som kommer 10. desember :D

Neste generasjon fra ATI (R800) skal vist bli produsert på 40nm, ikke 45. Men den kommer vist ikke før i juli 2009. Nvidia får nok tjent en del penger før den tid. Regner med at AMD kommer til å forsøke å kopiere suksessoppskriften med HD 4000-serien. Altså svært gode priser kombinert med kostnadseffektiv produksjon.

 

Regner AMD vil implementere fysikkaksellerasjon via OpenCL.

Lenke til kommentar
Neste generasjon fra ATI (R800) skal vist bli produsert på 40nm, ikke 45. Men den kommer vist ikke før i juli 2009. Nvidia får nok tjent en del penger før den tid. Regner med at AMD kommer til å forsøke å kopiere suksessoppskriften med HD 4000-serien. Altså svært gode priser kombinert med kostnadseffektiv produksjon.

 

Regner AMD vil implementere fysikkaksellerasjon via OpenCL.

My bad, var litt ufokusert når jeg skrev her i stad... 40nm, og fysikken er OpenCL ja, ikke physX.

 

Selv om nVidia klistrer sammen 2 260GT på 55nm tror jeg ikke de kommer til å klare å være så kostnadseffektive som ATI. Pluss at fra desember får jo hele 4000HD serien støtte for bruk som GPGPU via AMD's ATI Stream Acceleration. Gleder meg til å teste Avivos videokonvertering på mitt 4870x2. Så noen plansjer der et omtrent likt oppsett som mitt bare med 4870 (ikke x2) konverterte en times HD video på 12 minutter...

På tide å hamstre nye TB harddisker? XD

Lenke til kommentar
Regner AMD vil implementere fysikkaksellerasjon via OpenCL.

De trenger fremdeles et API som spillutvikledre kan bruke. I dag finnes det to API'er, Intel eier det ene, og nVIDIA det andre. Ingen av de kommer til å stå først i køen for å bruke OpenCL.

 

Pluss at fra desember får jo hele 4000HD serien støtte for bruk som GPGPU via AMD's ATI Stream Acceleration.

Det krever fremdeles at applikasjoner kodes for å bruke Stream SDK, foreløpig er det en meget kort liste. De burde heller legge masse energi til å forbedre SDK.

Lenke til kommentar
Regner AMD vil implementere fysikkaksellerasjon via OpenCL.

De trenger fremdeles et API som spillutvikledre kan bruke. I dag finnes det to API'er, Intel eier det ene, og nVIDIA det andre. Ingen av de kommer til å stå først i køen for å bruke OpenCL.

Tja... Personlig ville jeg ikke bli overvettes sjokkert om det plutselig dukket opp støtte for post-Cat 8.12-mulighetene i Havoks SDK. AMD har tross alt lenge hatt et godt samarbeid med dem, også etter at de ble kjøpt opp av Intel, siden "they are willing to operate as a middleware vendor and enable support for all platforms". For AMD må det være uendelig mye mer fristende å bidra til at Havok kan akselereres via Stream enn å skulle implementere støtte for et API kontrollert av Nvidia. Hvis Intel ser GPGPU som noe som uansett vil komme tror jeg de på mellomlang sikt vil være rimelig agnostiske til AMD all den tid dette er bedre enn om Nvidia skulle begynne å spise av markedene deres.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...