Gå til innhold

Sokkel 775 lever til 2011?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er normalt at det er en viss overlapping, men over 2 år (hele 2009 og 2010 + litt i 2008 og 2011) er unormalt mye.

 

Men det store spørsmålet er om det blir mulig å oppgradere prosessor uten å skifte hovedkort. Dersom prosessorene står på stedet hvil så kommer man jo ikke akkurat oppover i ytelse.

Lenke til kommentar

Kanskje greit(?) Ettersom ytelseshoppet fra f.eks. en Q6600, gjerne overklokket, eller en 45nm Quadcore til Core i7 ikke var eksepsjonelt. Dvs. dobling o.l.

 

Både hovedkort og prossessorer er jo allerede så kraftige og allsidige at den dagligdagse bruker og multitasker ikke har noen problemer med å drive alle de program han trenger. Det er mest for spesialoppgaver som videoredigering eller spesielt kraftige spill at vi trenger stadig høyere ytelse. Om vi for en gangs skyld slippe rotte-racet til neste oppgradering som kun gir minimale forbedringer for pengene, og heller om 2-3 år får en overgang som mangedobler den ytelsen man har vært vant til.

Lenke til kommentar
Det er normalt at det er en viss overlapping, men over 2 år (hele 2009 og 2010 + litt i 2008 og 2011) er unormalt mye.

 

Men det store spørsmålet er om det blir mulig å oppgradere prosessor uten å skifte hovedkort. Dersom prosessorene står på stedet hvil så kommer man jo ikke akkurat oppover i ytelse.

Sant nok, sokkel 775 har jo allerede vært med en stund, men chipset begrensninger har effektivt satt en stopper for oppgraderinger. Jeg har flere LGA 775 hovedkort liggende her, men som det ikke lenger ser ut til å finnes prosessorer for i det hele tatt.

Men du som jo er det reneste oppslagsverket i forhold til disse tingene, vet vel kanskje om det i det hele tatt er planlagt nye modeller med LGA775 sokkel?

Lenke til kommentar

Dette er gode nyheter. Har selv E6750, og sitter og venter med å oppgradere til 4-kjerner inntil softwaren virkelig utnytter dette. Per i dag får jeg ikke doblet ytelsen ved å gå til dobbelt så mange kjerner, men til neste år er nok dette en realitet. Er svært sjelden at maskinen min er i peak på begge prosessorene, og jeg føler aldri at jeg må vente unødig lenge på noe som helst. Disk, minne og skjermkort er større flaskehalser enn CPU for tiden, selv om jeg er godt spekket der også. Så jeg ser frem til en billig Q9550 eller tilsvarende til neste år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva menes egentlig med "livssyklus" her ?

 

At Intel tillater 775 mobo produksjon frem til 2011 ?

Support fra Intel til 775 mobo fabrikanter frem til 2011 ?

Produksjon av CPU'er for 775 sokkelen frem til 2011 ?

Utvikling av nye CPU'er for 775 sokkelen frem til 2011 ?

 

Jeg vet liksom ikke hva jeg ska mene før jeg vet mer om hva "livssyklus" begrepet egentlig innebærer.

Lenke til kommentar

Det har vel aldri skjedd at en prosessoroppfølger har dobbel ytelse?

Og tviler sterkt på at du får noen reell dobbel ytelse som følge av å gå fra 2 til 4 kjerne cpu, men det kommer selvfølgelig an på hva du bruker maskina di til.

 

At 775 får leve en stund til kan vel ikke skade, men 2 år hørtes mye ut.

 

Livssyklus er vel livet i fra start til slutt, altså så lenge et 775 produkt selges så må det også følges opp med garanti osv.

Endret av eNigma333
Lenke til kommentar

Jeg tror dette er en fin sak jeg. Eller... Hadde de ikke gjort dette hadde AMD tjent ganske godt på de som ønsker seg en billig stasjonær pc til diverse lett til middels tungt bruk.

Det er nokk mange som selv om et år eller to kan tenke seg en billig quadcore og 4-8 GB DDR2. Hvis man sjekker maskinparken som sitter i de fleste hjem i dag er det faktisk en del enkeltkjærner igjen, eller første generasjon dobbeltkjærne. Når disse skal oppgraderes er det lite trolig at vedkommende går for nehalem med mindre de blir prakka på det.

 

Jeg liker fortsatt bedre AMDs konsept med at alle prosessorer og sokkler fra og med AMD2 skal være både frem og bakoverkompatible.

Lenke til kommentar

Jeg regner med Extreme-modellene (QX9770) forsvinner relativt raskt og at den ikke blir erstattet av nye extrem-modeller. Ei heller normale firekjerner på like høy klokkefrekvens. De lavere klokkede firekjernene og alle dagens dobbeltkjerner regner jeg med forblir i salg et års tid. Deretter forventer jeg gradvis dårligere tilgjengelighet og dårligere priser sammenlignet med prosessorer for nyere sokler.

Lenke til kommentar

Men skulle de ikke komme med en ny billig Nehalem socket også da? S1167 eller hva det var snakk om?

 

Jeg håper de beholder samtlige 775 G4 modeller, samt P45 og X48 i minst et år til og at HK produsentene fjerner det store smør på flesk utvalget men lar noen få gode produkter være tilgjengelig.

 

Når det gjelder 775, 65 og 45nm CPUer:

Om de skal produsere for 775 i 1-2 år fremover så måtte det vel vært fordelaktig å flytte produksjonen over til 32nm.

 

Kommer det 32nm så skal jeg oppgrader en gang til på 775 før jeg vurderer noe nytt. QX er ikke aktuelt for meg siden det koster for mye ift. hva man får igjen er min mening, selv brukt til 3000,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jo Theo, LGA 1160, (eller LGA1156, LGA1157 har jeg også sett :ermm: ) er på kartet jeg så for ikke alt for lenge siden. Tror det var for slutten av 09 eller tidlig 10, og som "økonomiklasse" dual og quad med 2 minnekanaler.

Det er kanskje i forbindelse med krympingen?

Uansett, det jeg lurer mest på er om det kommer noe nytt til LGA775. Jeg tviler, men man skal jo aldri si aldri...

 

QX9770 forsvinner nok sikkert som Simen sier raskt, og i følge Toms HW, så skjer det faktisk Q2 2009

 

Allerede i Q1 2009 er det EOL for disse:

E4500/4600/6540/6550/6750/6850

E2140/2160/2180

E1200

Alle Pentium 4 og D serie

 

Samt disse:

I9052/9050/9040/9030/9020/9015/9010

X7150/7140/7130/7120/7110

X5356/X5355/E5310/E5345/E5335/E5320/EL5335/L5320/L5310/5160/5150

5120/5110/5140/5130/5148/3085/3075/3065

 

Mens QX9650 / QX9770 da har end of life i Q2

Lenke til kommentar
Vel jeg håper ihvertfall vi får 32nm krympinger av LGA775.

Det er lov å håpe, men jeg har store tvil til at det vil skje. F.eks kan man fortsatt finne nye 65nm Pentium D prosessorer i salg.

 

Om ett år regner jeg med at ingen her vil anbefale ny LGA775-prosessor til folk som har et LGA775-system fra før, men en ny LGA1160/1366/AM3-prosessor + hovedkort + ram fordi det gir mer for pengene.

 

Akkurat som vi i dag anbefaler folk som har f.eks Pentium 4 3,0 GHz, 800FSB hovedkort og 1GB DDR3-533 minne å kjøpe CPU, HK og ram nytt i stedet for å oppgradere det gamle.

Lenke til kommentar

Pentium 4 synes jeg var å trekke det litt lang da hehe. Si hvertfall en dualcore Pentium D. Men ellers enig med deg Simen1, det er nok mer et håp enn realistisk.

 

Da håper jeg heller at de beholder de beste 65nm og 45nm inntil LGA1160 tar over for "billig" sjiktet til Intel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...