Gå til innhold

Nå kommer 12 megapikselmobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ikke en god nyhet. :(

 

Folk flest har ikke bruk for å skrive ut dårlige bilder i A3-størrelse.

Kan de ikke lage en mobil på 1-3 megapixler der de for en gangs skyld fokuserer på kvaliteten! Det hadde vært noe for oss vanlige folk som vanligvis ser på bildene på 17-24" store skjermer.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Ikke en god nyhet. :(

 

Folk flest har ikke bruk for å skrive ut dårlige bilder i A3-størrelse.

Kan de ikke lage en mobil på 1-3 megapixler der de for en gangs skyld fokuserer på kvaliteten! Det hadde vært noe for oss vanlige folk som vanligvis ser på bildene på 17-24" store skjermer.

Den bildebrikken, med 5 mp ville jeg kjøpt...

Lenke til kommentar
Ikke en god nyhet. :(

 

Folk flest har ikke bruk for å skrive ut dårlige bilder i A3-størrelse.

Kan de ikke lage en mobil på 1-3 megapixler der de for en gangs skyld fokuserer på kvaliteten! Det hadde vært noe for oss vanlige folk som vanligvis ser på bildene på 17-24" store skjermer.

 

Enig!

Lenke til kommentar

For hver pixel Canon 450D har så har den nye brikken 50 pixler på det samme arealet. Hadde Canon 450D hatt like tette pixler så ville det hatt totalt 600 megapixler.

 

Man kan jo tenke seg at et er gjort rimelig mange kompromisser for å presse 50 pixler inn på samme areal som 1 pixel. Også kan man jo lure på om de optiske glassenes nøyaktighet (oppløsning) og klarer å holde følge når linseelementene er på størrelse med en ert sammenlignet med linser som er 5-6 cm i diameter. Fra før av vet vi at objektiver til speilreflekser ofte begrenses av oppløsningsevnen til selve objektivet.

Lenke til kommentar
:wallbash:

At de aldri lærer ...

Kunne de ikke lagt 3,2 (eventuelt 5 for å lokke megapixelkåte) mpx på tilsvarende bildebrikke?

Hva hadde de tjent på det, bortsett fra litt respekt fra den lille brøkdelen av oss som faktisk er litt opplyste?

De viser det svært godt her, at de ønsker å tjene penger, og det vil de nok også gjøre.

 

Nå, hva var det de skulle lære sa du? :p

Lenke til kommentar

Lære var kanskje dårlig formulert da de sikkert kan megapixel-teorien i utvikleravdelingen til Sony.

 

I førsteomgang er det kanskje ikke lønnsomt å satse på bedre optikk fremfor megapixler, men det skal vel ikke mange "opplysningskampanjer" med eksempler til før de får overtalt en del av de som vil ha best mulig kamera i mobilen (les normale, "uopplyste" brukere)om at deres kameraer har bedre bildekvalitet når alt kommer til alt.

 

Kanskje det kunne blitt slutten på tråder som "trenger ny mobil, minst 8mpx kamera". :whistle:

Lenke til kommentar

Skulle ønske vi opplyste fikk minst en kameramobil som passer oss. F.eks en kameramobil med:

- 4 kameraer: 1 tele, 1 normal, 1 vidvinkel, 1 makro

- Alle med ~3 megapixler i 4:3-format

- Et stort spenn med ISO-verdier f.eks 100-1600

- Både LED og vanlig utladningsblits, helst plassert i motsatt ende av kameraet.

- f/2 lysstyrke på optikken. Hvis mulig justerbart til f.eks f/5,6

- rask respons

- godt deksel

- Blenderprioritet, lukkerprioritet, manuell + de vanlige modusene

Lenke til kommentar

Uff! Syns det nettmøte med mobilguruen var veldig pessimistisk, han sier at det aldri kommer et bra mobilkamera, mens i Japan har de jo ganske bra kameraer, og nye teknologier kommer jo nesten hele tiden, så det vil nok komme et respektabelt mobilkamera etterhvert trur jeg hverfall! :):yes: Hva med dere? :hmm:

Lenke til kommentar

problemet er ikke at det ikke kommer "bra" mobilkamera. men siden en ikke kan dedikere hele enheten til kamera-komponenter osv så vil kameraet være dårligere den samtidige kompaktkamera.

 

er det samme problemet som en finner i en sveitsisk arme-kniv.

 

ja den har saks, sag, kniv og annet. men siden alt sammen skal kunne brettes sammen til en lommevennlig pakke så har en ikke samme muligheten som en hadde hatt om en brukte selvstendige verktøy.

 

men så kan en også undres på om ikke kompaktkamera forlengst har passert grensen for "bra nok" til det bruk flesteparten kommer til å bruke dem til, og mobilkamera kan fint være i stand til å nå samme grensen.

 

vi ser på flere produktområder at en nå begynner å få produkter så har såpass gode funksjoner at en heller kan rette "moores lov" mot å senke prisen.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
eller med andre ord, DSLR med innebygget mobil ;)

Faktisk ikke. Alt jeg lister opp er mulig med dagens mobilkameraer. Grunnen til at jeg lister opp 4 separate kameraer er fordi det er for plasskrevende å få alle disse tingene i ett kamera. Telefonen ville blitt 4-5 cm tykk. Har man disse separat og tilpasset hvert sitt formål så kan de være like kompakte som dagens mobilkameraer. Altså i telefoner med ca 10-12 mm tykkelse.

Lenke til kommentar
4 kamera forresten? jeg ser for meg karusellen en kunne finne på fronten av gamle studiokamera...

Jeg også :)

 

Ett fastobjektiv for hvert formål. Da slipper man:

- langt objektiv for å få fokusert både nært (makro) og fjernt

- langt objektiv for å få mye zoom, med de ulempene det medfører: dårlig lysstyrke og dårlig skarphet

 

Uff! Syns det nettmøte med mobilguruen var veldig pessimistisk, han sier at det aldri kommer et bra mobilkamera, mens i Japan har de jo ganske bra kameraer, og nye teknologier kommer jo nesten hele tiden, så det vil nok komme et respektabelt mobilkamera etterhvert trur jeg hverfall! :):yes: Hva med dere? :hmm:

Jeg synes ikke det virket pessimistisk, men realistisk. Mange har dessverre urealistiske forestillinger om hvordan man kan putte inn uendelig mange pixler på en knøttliten brikke og få uendelig bra bilder av det. Med beina godt plantet på bakken og fysikkboka i tankene så ser ikke mobilkamera-fremtiden ut som bare gull og grønne skoger. Beklager om det skuffer, men du vil neppe angre om du kjøper et skikkelig kamera for å ta bilder av ungene med. (Som han sa så bra)

Lenke til kommentar

Noen som leste i det hele tatt pressemeldingen?

 

The implementation of a Cu process that achieves extremely fine interconnections, together with the sensor's unique pixel structure and improvements in condensing efficiency have realized high sensitivity levels and a high S/N ratio, despite the industry's smallest*11.4µm size unit cell. Furthermore, Sony's proprietary "Column-Parallel A/D Conversion technique" minimizes image quality degradation cased by noise that arises during analog processing,

 

Ser dermed ut som det ikke kun er mer megapiksler vi får, men også forbedringer som gjør at bildekvaliteten også øker et par hakk (forhåpentligvis).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...