Gå til innhold

AVG fjernet Windows-fil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kjører AVG på 3 maskiner her og alle tre er i drift 24/7. Jeg har ikke merket noen ting.

 

Maskinene er satt opp til hente nye virus definisjoner hver dag.

 

Siden jeg kjører XP på alle maskinene lurer jeg på om dette kun gjelder Vista ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ironisk nok i dette tilfellet har selve Antivirus programmet oppført seg som virus :p

 

Tja... "False positive" skjer ganske ofte, men de var jo en smule uheldige i dette tilfellet i og med at det var en av windows's kjernefiler som ble feilidentifisert.

 

De fleste virus gjør ingen direkte skade på PC'en, men gir isteden andre delvis kontroll over PC'en. Blant annet for å kunne sende spam. "Storm" botnet'et som nylig er "nedlagt" kontrollerte ca 35.000.000 pc'er. Antagelig er "eierne" over på et nytt og like stort nett av infiserte PC'er.

Lenke til kommentar
Kjører AVG på 3 maskiner her og alle tre er i drift 24/7. Jeg har ikke merket noen ting.

 

Maskinene er satt opp til hente nye virus definisjoner hver dag.

 

Siden jeg kjører XP på alle maskinene lurer jeg på om dette kun gjelder Vista ?

Det står jo at det kun er rapportert på XP.

Har forresten ikke sett noe til problemet selv heller, men så har jeg heller ikke kjørt noe søk på maskinen med AVG.

Det er vel de som kjører daglig søk, eller som har søkt manuelt med "feil" definisjonsdatabase som er utsatt vil jeg anta. Hvis ikke er det jo enda mer forunderlig, altså hvis det kun rammer noen, og ikke alle.

Personlig har jeg inntrykk av at AVG generelt er litt vel ivrig på å gjette trojanere. :)

Lenke til kommentar

Har selv installert AVG på mine egne maskiner, og på mange andres.

Vært kjempefornøyd i alle år, men etter at avg8 kom, fikk jeg stadig alarmer på ting jeg VET er i orden

 

Prøvde å gjøre unntak(exepetions), men i mange tilfeller hjalp det ingen ting

 

En tid var det også stadige oppdateringsproblemer, trolig p.g.a. dårlig kapasitet på server(eller no)

 

Så for en stund siden gikk jeg lei av alle falske alarmer og opptatringsproblemer, og gikk over til Avast.

Har ikke angret på det... :thumbup:

Lenke til kommentar
Kjører AVG på 3 maskiner her og alle tre er i drift 24/7. Jeg har ikke merket noen ting.

 

Maskinene er satt opp til hente nye virus definisjoner hver dag.

 

Siden jeg kjører XP på alle maskinene lurer jeg på om dette kun gjelder Vista ?

 

Har du pc'ne stående på hele tiden, bude du vel heller ikke ha opplevd noen problemer? Kan hende avg tok knekken på user32, men at systemet fortsatt holdt seg oppe. Jeg tok en restart av en bærbar i går, maskinen startet, men fikk en feilmelding om at en annen fil vistnok prøvde å erstatte user32. Så det ser ut til at jeg har ungått å ha maskinen på da flause-definisjonen var i omløp, og jeg fikk istedet en hotfix som ikke virket, ettersom det ikke var noe å fikse i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

tror problemet her er mellom stolen og tastaturet som alltid.

 

med mindre avg er satt til å fjerne ting automatisk, noe jeg banner på den ikke er satt til som standard, så vil den komme med ett spørsmål lik det i artikkelen.

 

problemet er at så alt for mange brukere ikke aner hvilke filer som hører til windows eller ett program, og hvilke som er falske. og dette er en "lykkelig uvitenhet" som databransjen har prøvd å selge siden før windows 95 kom på markedet.

 

blir som å fly uten å kunne instrumentene fordi en bare skrur på autopiloten og lener seg tilbake...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det står jo at det kun er rapportert på XP.

Ups... så ikke det.

Har forresten ikke sett noe til problemet selv heller, men så har jeg heller ikke kjørt noe søk på maskinen med AVG.

Det er vel de som kjører daglig søk, eller som har søkt manuelt med "feil" definisjonsdatabase som er utsatt vil jeg anta. Hvis ikke er det jo enda mer forunderlig, altså hvis det kun rammer noen, og ikke alle.

Hm... enig i den.

user32 lastes vel opp i cache under boot og blir vel ikke åpnet/lest seinere. Det kan forklare hvorfor "Resident shield" ikke slår til. Alternativt at AVG benytter andre virus-finne-metoder ved scan, men det virker søkt. En tredje mulighet er at det finnes forskjellige utgaver av user32.dll ute i verden, men også det virker lite trolig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har du pc'ne stående på hele tiden, bude du vel heller ikke ha opplevd noen problemer?

Burde muligens, men har ikke.

Kan hende avg tok knekken på user32, men at systemet fortsatt holdt seg oppe.

Nei, jeg får beskjed på skjermen dersom AVG reagerer på noe. Her er ingen automatisk fjerning/retting. Ingenting har slått til her...

Lenke til kommentar
tror problemet her er mellom stolen og tastaturet som alltid.

 

"Som alltid?" Det var en heller bombastisk uttalelse. Det kan hende at programvareprodusenter gjør feil også.

 

Edit: vel, det du mente var vel at folk flest burde vite at user32.dll er en kritisk fil, og ikke bør slettes. Men dessverre så er det jo ikke realiteten.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
problemet er at så alt for mange brukere ikke aner hvilke filer som hører til windows ...

Det er mange brukere som ikke engang har et forhold til at programmer lagres som filer. De forstår at et word dokument ligger som en fil, men tror at programmene er noe helt annet som bare eksisterer dypt inne i maskinen.

... og da blir det jo litt vanskelig å forholde seg til denslags popup bokser som AVG viser.

 

Så ja, du har rett, problemet er ofte mellom stolen og tastaturet. Alle vil gjøre alt uten å kunne noe, bortsett fra å skylde på andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...