Gå til innhold

Investerer store summer på SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FIRST!

 

Flott at Seagate endelig er på banen. Jo fler jo bedre. Men skal de hevde seg nå i et allerede mettet marked så må de investere mye og satse hardt. Men nå sier jeg jo bare det åpenbare.

 

Er også skeptisk til SSD. Flash basert lagring er jo ikke noe nytt, men det er nytt i forhold til harddisk formfaktor. Man har jo brukt flash som lagring i digitalkameraer i en årrekke og det har jo bidratt litt til å presse prisen ned, men ytelsen har ikke blitt presset noe nevneverdig før nå i det senere.

 

Noe stor nyhet var det vel ikke

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Men skal de hevde seg nå i et allerede mettet marked så må de investere mye og satse hardt. Men nå sier jeg jo bare det åpenbare.

Jeg er uenig i begge påstandene. For det første er markedet så langt fra mettet og for det andre er det ikke snakk om store investeringer som skal til. De kan gjøre som f.eks OCZ og Corsair og videreselge enheter som i større eller mindre grad er produsert av andre.

 

Å forutse hvordan SSD markedet vil utvikle seg er ganske enkelt siden det er et produkt som produksjonsmessig ligner veldig mye på DRAM. Altså kan vi vente oss relativt få flash brikke produsenter siden dette krever ekstreme investeringer. Videre kan vi vente oss mange SSD leverandører som benytter disse flash brikkene til å designe ymse disker. Dette krever relativt lite av produsenten hvis de utelukkende benytter flash brikker, cache og kontrollere fra andre produsenter, men noen vil sikkert prøve seg på å lage egne kontrollere. Når markedet virkelig begynner å bli mettet vil det dukke opp desperate forsøk på å skille seg ut med alskens dioder, kjøleribber, bling-bling, ymse tilkoblingsmuligheter, overklokking osv.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Tror ikke vi skal vente noen kraftig prisnedgang bare Seagate entrer markedet. De vil ikke produsere flashbrikkene selv og må som de fleste andre SSD-produsenter betale markedspris for NAND-minne.

 

Mest interessant i første omgang ville vært at Seagate (og andre HDD-produsenter) hadde kommet med hybriddisker, f.eks. en 1 TB 3,5" HDD med innebygd 32 GB flashminne som en slags cache.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Mest interessant i første omgang ville vært at Seagate (og andre HDD-produsenter) hadde kommet med hybriddisker, f.eks. en 1 TB 3,5" HDD med innebygd 32 GB flashminne som en slags cache.

Tja, jeg foretrekker i hvert fall separate enheter. Har også mine tvil til at cache-teknikken hadde blitt særlig effektiv.

 

Om ett år regner jeg med vi har mange rimelige, problemfri 64 GB SSD-er med 300/300 MB/s lese/skrive-hastighet og 0,1 ms aksesstid. Altså topping av båndbredden på SATA. Jeg regner også med at alle moderne OS automatisk detekterer og setter opp et gunstig filsystem for SSD ved installasjon, slik at SSDene blir optimalt utnyttet. Vil man ha en partisjon med både SSD og HDD så kan det sikkert gjøres som en automatisk styrt variant av JBOD via OSet.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "setter opp et gunstig filsystem" Simen?

 

Jeg mener å ha fått med meg at stripebredden i raid0 oppsett slår veldig forskjellig ut på SSD, og at man snarere bør tilpasse stripebredde ut fra diskenes egenskaper, enn etter bruksområdet som ved platelager.

Men hva et gunstig filsystem er i denne anledning, det vet jeg altså ikke. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Aha, da er jeg med Simen. Syns vel umiddelbart det ser ut som det er mer enn et år til "alle moderne OS setter opp dette automatisk", men da skjønner jeg hva du mener. Og et filsystem som gjør SSD mindre risikabelt og som er mer spesielt tilpasset teknologien høres jo for meg ut som en god ide ja.

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til de tidlige forsøkene på å lage spesialtilpassede filsystem til SSD. Jeg synes det blir litt som å putte leppestift på en gris. SSD har tradisjonelt hatt et design som fokuserte på å få mest mulig kapasitet til en billigst mulig penge og samtidig møte kravene til ytelse. Problemet er at de har blitt brukt i kameraer, mp3 spillere ol. med særdeles lave krav og stort sett sekvensiell aksess så dette har blitt utnyttet til det maksimale for å få ned prisen. Når en så bestemmer seg for at prisen begynner å bli så lav at det til nød går ann å sette mange enheter sammen til en SSD til bruk i PC/server så har en i samme slengen ikke tatt seg tid til å redesigne flash minnet til å møte de nye kravene. Et hederlig unntak er Intel som faktisk har skjønt dette og tatt konsekvensene av det.

 

Det kan nok godt hende at vi skal se noen fremtidige filsystem som er tilpasset flash minne for PC/servere, men å legge på et filsystem tilpasset flash minne til kamera/mp3 spiller virker på meg som en dårlig ide. Skulle ikke forundre meg om det reduserte ytelsen på SSD "done right" fordi en prøver å kompensere for problemer som allerede er blitt eliminert i hardwaredesignet.

Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til de tidlige forsøkene på å lage spesialtilpassede filsystem til SSD. Jeg synes det blir litt som å putte leppestift på en gris. SSD har tradisjonelt hatt et design som fokuserte på å få mest mulig kapasitet til en billigst mulig penge og samtidig møte kravene til ytelse. Problemet er at de har blitt brukt i kameraer, mp3 spillere ol. med særdeles lave krav og stort sett sekvensiell aksess så dette har blitt utnyttet til det maksimale for å få ned prisen. Når en så bestemmer seg for at prisen begynner å bli så lav at det til nød går ann å sette mange enheter sammen til en SSD til bruk i PC/server så har en i samme slengen ikke tatt seg tid til å redesigne flash minnet til å møte de nye kravene. Et hederlig unntak er Intel som faktisk har skjønt dette og tatt konsekvensene av det.

 

Det kan nok godt hende at vi skal se noen fremtidige filsystem som er tilpasset flash minne for PC/servere, men å legge på et filsystem tilpasset flash minne til kamera/mp3 spiller virker på meg som en dårlig ide. Skulle ikke forundre meg om det reduserte ytelsen på SSD "done right" fordi en prøver å kompensere for problemer som allerede er blitt eliminert i hardwaredesignet.

Er helt enig i det siste du sier med flash filsystem og sånt, men operativsystem, alså hovedsaklig windows, kan optimaliseres en del mot SSD. Det er sansynligvis ikke så mye å hente her på de bedre som har hardware løsninger for problemer som fantes med os når de ble laget, men det finnes masse "dårlige" SSDer der ute som kan tjene mye på det.

 

Jeg ser du aplauderer intel som et unntak, men de har ikke redesignet flashminnet, de har lagd en cache løsning implementert i hardware i kontrolleren, pluss at de har optimalisert bruken av erase-blocks for å takle random write.

Det er ingen ting banebrytende med det intel har gjort, og det har allerede vært løsninger på markedet i over et år som har tilsvarende løsninger.

EasyCo har MFT (managed flash technology). Dette installeres som program/driver og gjør all skriving til sekvensiell, denne softwaren kan brukes med alle SSD. (og kan også gi positive utslag for harddisker mener jeg å ha hørt)

FusionIO lanserte en PCI-e SSD ved demofall i fjor

. Denne går en litt annen vei igjen. Den har 20 paralelle linjer internt på et PCI-e kort, og er satt opp med cluster teknologi. Disse kommer ut i forbrukerverson første kvartal 2009.
Lenke til kommentar

AJ: Jeg tror tilpassede filsystem vil passe fint til dagens generasjon SSD. Dagens generasjon vil stange i taket på ytelse pga SATA allerede neste år og da blir det nok et lite stopp i framgangen. Neste generasjon er nok flashkort a la FusionIO. Slike SSDer vil nok bli langt bedre tilpasset bruk som OS-disk.

 

KjellV: AMD har 37% eierskap i Spansion som produserer flash. Spansion er vist en knøttliten aktør på NAND flash (som brukes i SSD) men den største på NOR flash som brukes i mer ytelsekrevende ting med lavere kapasitetsbehov.

Lenke til kommentar
Det kan nok godt hende at vi skal se noen fremtidige filsystem som er tilpasset flash minne for PC/servere, men å legge på et filsystem tilpasset flash minne til kamera/mp3 spiller virker på meg som en dårlig ide. Skulle ikke forundre meg om det reduserte ytelsen på SSD "done right" fordi en prøver å kompensere for problemer som allerede er blitt eliminert i hardwaredesignet.

Nå har ikke jeg satt meg godt inn i dette, men i utgangspunktet er jeg også litt skeptisk, og det var derfor jeg nevnte at jeg ikke trodde dette ville være vanlig om et år.

Men jeg leste raskt gjennom linken Simen kom med for å se hva det dreide seg om, og slik jeg forstod det, var ideen at YAFFS skulle være godt tilpasset nettopp lagring der det brukes NAND gates og ta for seg de forskjellige behovene man har med NAND vs NOR.

 

Men hvis du uansett mener det er sannsynlig at man i snarlig fremtid kan oppnå det samme i hardware, eller at feks da YAFFS ikke er så tilpasset fra scratch som jeg fikk intrykk av er jo saken litt anderledes. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...