Gå til innhold

Operatørene satser hardt på internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
– Det blir veldig, veldig spennende å få en avklaring på UMTS (3G, red. anm) på 900-båndet. Med den frekvensen blir rekkevidden langt større, noe som muliggjør bredere utbygging av 3G i hytteområder og i distriktene, sier Amundsen.

 

3g på 900 MHz? Det er vel ikke akkurat noe nytt og spennende og raskt. Og hvor mange telefoner har dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
3g på 900 MHz? Det er vel ikke akkurat noe nytt og spennende og raskt. Og hvor mange telefoner har dette?

3G på andre bånd enn 2100 MHz kommer på flere og flere telefoner. Sjekk for eksempel spesifikasjonene til de nyeste SE-telefonene. 3G på 900 og 1700 MHz (ja, det stemmer) blir mer og mer vanlig.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Så lenge dataprisene er så vanvittig høye som de er i Norge i dag er det nok heller her det største potensialet ligger, ikke i å få HSDPA over hele landet! Få billigere fastprisavtaler på data, og slutt med blodprisen per MB.

 

 

enig, så jævla enig

 

mhm, er ikke noe vits å bruke millioner av kroner på noe ingen kommer til å bruke fordi det er for dyrt... Sett ned prisene!!

Lenke til kommentar

Fra 2010 og utover vil vel også 4G begynne å komme.

 

There is no formal definition for what 4G is; however, there are certain objectives that are projected for 4G. These objectives include: that 4G will be a fully IP-based integrated system. 4G will be capable of providing between 100 Mbit/s and 1 Gbit/s speeds both indoors and outdoors, with premium quality and high security.

 

Når dette innfases, samtidig som prisene går nedover, så vil nok tradisjonelle bredbåndsleverandører slite kraftig. Jeg gleder meg enormt, og det kan ikke skje raskt nok. Det blir spennende fremover. :)

Lenke til kommentar
Når dette innfases, samtidig som prisene går nedover, så vil nok tradisjonelle bredbåndsleverandører slite kraftig. Jeg gleder meg enormt, og det kan ikke skje raskt nok. Det blir spennende fremover. :)

Det skal mye til for å slå hastighetene og latency på kablet nettverk.

 

Det er ikke meninga at man skal bruke mobilen til å surfe med, det finnes nå abonnementer på trådløst Internett der man betaler en månedpris for fritt bruk. Jeg måtte velge en slik løsning fordi det ikke er bygd ut for bredbånd i huset jeg bor i.

Hæ? Jeg leser nyhetene på mobilen i hver pause på jobben og mobiltelefonene får stadig bedre oppløsning. Fastprisen som er nå er altfor dyrt i forhold til det man får tilbake; med mindre man driter penger.

Lenke til kommentar
Fra 2010 og utover vil vel også 4G begynne å komme.

 

There is no formal definition for what 4G is; however, there are certain objectives that are projected for 4G. These objectives include: that 4G will be a fully IP-based integrated system. 4G will be capable of providing between 100 Mbit/s and 1 Gbit/s speeds both indoors and outdoors, with premium quality and high security.

 

Når dette innfases, samtidig som prisene går nedover, så vil nok tradisjonelle bredbåndsleverandører slite kraftig. Jeg gleder meg enormt, og det kan ikke skje raskt nok. Det blir spennende fremover. :)

 

Blir vel neppe så aktualt om man ikek bor mer eller mindre oppå en antene tipper jeg.

 

Ellers er jeg enig med de fleste andre her, hovedproblemed med mobilt nett er at prisene er helt hårreisende.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke meninga at man skal bruke mobilen til å surfe med, det finnes nå abonnementer på trådløst Internett der man betaler en månedpris for fritt bruk. Jeg måtte velge en slik løsning fordi det ikke er bygd ut for bredbånd i huset jeg bor i.

Ja, det er tydelig at det er dette Telenor og kanskje i litt mindre grad Netcom mener med mobilt bredbånd. Mobilt bredbånd = mobilteknologi brukt til pc. Jeg tror de bommer fullstendig. Dyrt (og dårlig) mobilt nett blir brukt istedet for hurtig og solid kabel. Dette fører igjen til at bredbånd på mobilen blir dyrt og dårlig, og kommer aldri skikkelig igang. En gave til kabelselskapene som ikke lenger trenger å øke båndbredden eller senke prisene fordi alternativet er så dårlig, og en tortur for oss stakkarer som tross alt bruker mobilen til å lese nyheter og epost.

Lenke til kommentar
Jeg leser nyhetene på mobilen i hver pause på jobben og mobiltelefonene får stadig bedre oppløsning. Fastprisen som er nå er altfor dyrt i forhold til det man får tilbake; med mindre man driter penger.

 

Det abonnementet jeg har koster 99kr i måneden og det er fri bruk mellom 17-08 i hverdagen og hele døgnet i helger. Tidene gjør ikke meg noe siden jeg ikke er så mye hjemme mellom 8-17. Prisen jeg betaler er billigere enn alle bredbånd der jeg bor og hastigheten er mer enn nok til mitt bruk. Jeg spiller ikke dataspill så jeg veit ikke om det er raskt nok til det.

 

Det eneste negative er at jeg blir koblet av Internett en-to ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Når vi nevner 2009, er både Telenor og Netcom samstemte: Mobilt internett blir bedre.

Jaha. Og hva gjør disse operatørene for at ting skal bli bedre?

 

Overskriften er "Operatørene satser hardt på internett", men erfaringen så langt tilsier den burde ha vært "Operatørene påstår de satser hardt på internett".

 

La oss ikke være naive, se heller på hva som skjer i f.eks. Japan og Korea og sammenlign dette med det endeløse ordgyteriet vi hører fra et duopoli langt fra alle mener fungerer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...