Gå til innhold

Se Oslo i 3D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tidligere bekjent av meg har hatt denne eksakte ideen og presentasjon av dette for 3-4 år siden. Her kan det bli saksmål.

Nytter ikke bare å ha ideen, en må nesten ta patenter og slikt for at det skal bli noe søksmål.

 

Syns det var ganske greit egentlig. Var litt fint å kunne zoome inn på Vesterålen og se den fantastiske fjellrekken som er rundt Sortland for eksempel.

Kvaliteten var så som så, men et godt forslag egentlig. Google maps har ikke noe street-view i Norge så vidt jeg vet om og for de som sitter med kart-tjenester som 1881 og andre ting kan det sikkert være en god løsning og kan guide folk litt bedre.

Lenke til kommentar

Tipper de bruker flere ting.

 

Ute på bygda så er det en grov høydemodell. Du ser fjell. Dette går ikke an å lage av flyfoto tatt rett nedover. Siden slike modeller er svindyre så har de sikkert brukt noe russisk materiale som ligger ute på nett. Men det er grovt.

 

På den modellen så legger de vanlig oventifra og rettned flyfoto som texture.

 

Inni Oslo så har de fløyet på kryss og tvers for å ta bilder på skrå, så pusslet dette sammen og analysert for å lage modeller av slottet og slike ting. De bygningene får skråbildene som tekstur på modellene - mens bygninger lenger ute, så kan det se ut som at de har klart å lage modell av huset sånn ca, men brukt vanlig flyfoto som texture - noe som kan forklare hvorfor sidene på huset ser veldig strekt ut.

 

Så er det web-overføringen. I kanten av bildet så er modellene boblete - så det tyder kanskje litt på at hele modellen er tesselert(redusere antall polygoner som på samme måte som mp3 komprimering) for å spare båndbredde.

 

Men alt dette er pur gjettning... Har noen fækts?

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Tipper de bruker flere ting.

 

Ute på bygda så er det en grov høydemodell. Du ser fjell. Dette går ikke an å lage av flyfoto tatt rett nedover. Siden slike modeller er svindyre så har de sikkert brukt noe russisk materiale som ligger ute på nett. Men det er grovt.

 

Ute på "bygda" regner jeg de har brukt den landsdekkende 3d modellen til Kartverket som har en oppløsning på noen meter. Aldrig hørt noe om en russisk modell, men det finnes en fra Nasa som de lagde med romfergja en gang vha SAR. Mulig den er brukt istede for den norske.

 

Det går fint å lage 3d modell fra flybilder tatt rett ovenfra. Man tar flere bilder, med ca 40% overlapp, ved å se så orientere de iforhold til hverandre kan man utlede høyden. De er heller ikke spesielt dyrt.

 

Inni Oslo så har de fløyet på kryss og tvers for å ta bilder på skrå, så pusslet dette sammen og analysert for å lage modeller av slottet og slike ting. De bygningene får skråbildene som tekstur på modellene - mens bygninger lenger ute, så kan det se ut som at de har klart å lage modell av huset sånn ca, men brukt vanlig flyfoto som texture - noe som kan forklare hvorfor sidene på huset ser veldig strekt ut.

 

Regner med de har brukt laser data i oslo. Det ser iallefall sånn ut på husa. Man ser at det "liksom" har rent nedover. Dette er typisk for laserdata. De er så drapert med ortofoto. Hus som har kommet langt ut i kanten av bildene vil se strekt ut. Dette pga at man ser ikke de rett ovenfra pga man bruker et sentralprojesert kamera.

 

edit: masse leif osv

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Etter at jeg såg tjenesten på en annen maskin, så vil jeg si at det var faktisk ganske så bra modell over oslo. På min maskin så blir det ikke bedre enn vedlagt bilde. Men på den andre maskina så var det mye bedre. Usikker på hvorfor jeg ikke får den beste kvaliteten på maskina mi, men det var iallefall ganske bra.

 

post-33984-1226163069_thumb.jpg

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...