Gå til innhold

Hifi butikk krever at jeg betaler for reprasjon i etterkant.?


dj_vega

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg leverte min forsterker inn for første gang inn litt før sommerferien dette året.

En løs video kontakt og et ødelagd video kort. Jeg sa på forhånd at verkstedet skulle ringe med vis det skulle koste noe.

Jeg fikk den igjen og det kosta meg ikke en krone, pga betjeningen sa det gikk på garanti.

 

Senere så kortslutta forsterkeren (-/+) feil og forsterkeren gikk ikke i protect slik den skulle gjøre.

Den ble levert inn og der sa betjeningen at jeg hadde forsikring og at det da ikke skulle koste med noe.

Da fikk jeg den igjen helt i orden så det er greit.

 

Men nå et par mmd senere så sier butikken at ingen av reprasjonene ble dekket av forsikringen og garantien og jeg må dermed dekke det selv. Tilsammen koster dette 200kr mer en det jeg betalte for forsterkeren da den var ny.

 

Så kan de kreve at jeg skal betale i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men nå et par mmd senere så sier butikken at ingen av reprasjonene ble dekket av forsikringen og garantien og jeg må dermed dekke det selv. Tilsammen koster dette 200kr mer en det jeg betalte for forsterkeren da den var ny.

 

Så kan de kreve at jeg skal betale i dette tilfellet?

 

Da må de dokumentere at det de sier er korrekt.

 

CD

Lenke til kommentar

Nå viser det seg at utgiftene for den første reprasjonen vist nok var dekket av garantien.

Butikken lurer på om det er greit med 1800kr.

Noe som jeg synes er ekstremt mye.

 

Hva synes dere

 

Neon som har paragrafer eller lign på dette som jeg kan bruke?

Litt greit å ha litt "beviser".

Endret av dj_vega
Lenke til kommentar
Nå viser det seg at utgiftene for den første reprasjonen vist nok var dekket av garantien.

Butikken lurer på om det er greit med 1800kr.

Noe som jeg synes er ekstremt mye.

 

Hva synes dere

Jeg syns de skal følge loven som andre har sagt, har det ikke blitt varslet om utgifter på forhånd, kan de ikke kreve noe.

Lenke til kommentar

Butikken har ikke lov til å kreve penger for betalbare reparasjoner som blir utført uten at du blir spurt på forhånd. Dette gjelder også her, siden reparasjonen er utført og du har fått produktet tilbake uten mulighet til å velge mellom fiksing og skraping.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Senere så kortslutta forsterkeren (-/+) feil og forsterkeren gikk ikke i protect slik den skulle gjøre.

 

Hva mener du med (-/+) feil? Nøyktig hva skjedde for at forsterkeren kortslutta? Kan jo hende at det har noen påvirkning på verkstedet sin avgjørelse.

 

Jeg hadde koblet at til, men siden kabelen var så stram så håppet bananpluggen over på den andre og dermed kortsluttet.

Forsterkeren skulle gått i protect, men av en eller annen grunn gjorde den ikke det. (Det gik i protect eller at det blinka i forsterkeren. Jeg tok ut strømmen og satt på plass høyttalerkablene, men da begynte den bare å røyke)

Lenke til kommentar

en direkte kortsluting av utgangene skal normalt ikke skade forsterkeren om den er godt bygd. men om dette er en forholdsvis billig forsterker av et merke som ikke er kjent for kvalitet kan slikt sje.... uansett blir d nok tolket som brukerfeil å blir ikke dekket av garanti. men om du hadde forsikkring som du nevnte skulle vel den gjelde her... vist ikke har du jo ikke en forsikring som er brukbar da den ikke går ut over garanti/forbrukerloven. så jeg vil si du har ditt på det tørre å butikken i dette tilfelle ikke har noe krav å komme med.

Lenke til kommentar
en direkte kortsluting av utgangene skal normalt ikke skade forsterkeren om den er godt bygd. men om dette er en forholdsvis billig forsterker av et merke som ikke er kjent for kvalitet kan slikt sje.... uansett blir d nok tolket som brukerfeil å blir ikke dekket av garanti. men om du hadde forsikkring som du nevnte skulle vel den gjelde her... vist ikke har du jo ikke en forsikring som er brukbar da den ikke går ut over garanti/forbrukerloven. så jeg vil si du har ditt på det tørre å butikken i dette tilfelle ikke har noe krav å komme med.

 

Har sendt PM til deg som bekrefter at dette er et merke som er kjent for god kvalitet.

 

Ps: På den andre reprasjonen så sa de at jeg hadde forsikring, men nå hadde jeg vist ikke det.

Jeg husker ikke om jeg betalte for idiotforsikring, men har du sagt noe så skal det gjelde.

Endret av dj_vega
Lenke til kommentar
Denon AVR-1907 fra Hifiklubben ikke sant? Er vel ingen grunn til å holde det hemmelig akkurat. :blink:

 

 

Min signatur :p

Men ja det stemmer det.

Grunnen til at det var hemmelig i starten var rett og slett pga vis HFK skulle skrive noe her, vis de er registrert.

Tenker slik som "netthandelen_norge" gjør.

Lenke til kommentar
Jeg spør igjen. Finnes det noe lovdata om dette greiene som jeg kan vise til butikken?

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Med "mangel" menes her feil som ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, altså slikt du har krav på å få dekket.

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du skulle være nødt til å skrive noe klagebrev. Samme om det er din feil eller ikke, hvis du ikke fikk beskjed av verkstedet før reparasjon fant sted, skal du ikke betale noe. Det hadde vært noe annet om de hadde forsterkeren din, men du har fått den, ikke sant?

Du kan jo spørre dem om de synes det rimer at man ikke skal få muligheten til å vrake en ting hvis den viser seg for kostbar å reparere. Da ville det jo knyttet seg en betydelig økonomisk risiko til reklamasjon.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Denon AVR-1907 fra Hifiklubben ikke sant? Er vel ingen grunn til å holde det hemmelig akkurat. :blink:

 

 

Min signatur :p

Men ja det stemmer det.

Grunnen til at det var hemmelig i starten var rett og slett pga vis HFK skulle skrive noe her, vis de er registrert.

Tenker slik som "netthandelen_norge" gjør.

Jeg kan nesten garantere deg at HFK aldri kommer til å skrive noe her. Jeg har sendt de 5mail angående en forsterker jeg leverte inn til reperasjon og jeg fikk aldri svar på ett av de!Etter 3måneder så gikk jeg inn i butikken og der sto fan meg forsterkeren og der hadde den stått i over en måned uten at de hadde gitt beskjed til meg.

 

Makan til drittbutikk skal du leite lenge etter!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...