Gå til innhold

Olympus tetter hullet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heter jo det samme som bilen min =) Må ha ett sånt!

 

Men er søkeren samme som på e3 ?

 

Nei, det er utstyrt med en nyutviklet søkerenhet som er anderledes fra både pentamirror-enheten som brukes i E-520 og pentaprismet i E-3.

Det lover vel godt vil jeg tro. Søkeren i E-3 er meget god, men E-4xx og 5xx modellene sliter med liten søker. Nå kommer endelig et kamera i mellomklassen med bedre søker.

 

BTW; AF på E-3 er jo fantastisk...., og E-30 arvet heldigvis denne :) Spennende kamera!

 

Edit: Ser at dette kameraet er kompatibelt med HLD-4 batterigrepet og. Den interne blitsen er og meget kraftig med ledetall 13. Fiffig. :)

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Ang blits, så var det i sin tid Nikon F70 som hadde den til da kraftigste innebygde blitsen i noe kamera, med et ledetall på 17 (m, ISO 100, 50mm), og jeg har ikke sett noe kraftigere etter det heller.

 

On-Topic: Oly E-30 ser definitivt spennende ut, men jeg er redd prisen må reduseres kraftig før det blir konkurransedyktig. E-3 koster nå ca 12000,- og E-30 må nok ned til rundt 8000,- før det blir virkelig schwung på sakene.

Lenke til kommentar

Isj at de kutta ut værtettingen.

 

Nå begynner jeg å bli lei av at Olympus ikke klarer å lage kameraet jeg _virkelig_ har lyst på - en Pentax K20D-konkurrent til omtrent samme pris. Bra sensor, værtetta, god søker. Uten å være digert og uten å være proff-prisa. Er det for mye å spørre om?

 

Oly E-3 til 12 000 blir litt i meste laget når K20D koster 7800 kroner.

 

Og hvilke genuine fordeler har Oly E-30 egentlig overfor Nikon D90, Canon 50D og Pentax K20D?

Lenke til kommentar
Ingen. Annet enn å kunne bruke 4/3-optikk, og selvfølgelig IS (gjelder kun mot Canon och Nikon).

 

ikke vær så negativ.

 

flippskjerm, mindre bildebrikke og er nest raskest på bilder per sekund.

 

sammenligning i prisguiden.

 

flippskjerm er fint, men 230 000 bildepunkter? det begynner å bli mange kameraer med 900 000 bildepukter. og det jo fint å kunne bedømme fokus når man bruker liveview.. hvorfor bruke masse ingeniørtid og kostnad på å lage en god flippskjerm, men så spare en hundrings istedet for å gjøre den nyttig?

 

usj. jeg digger optikken til oly, men de må lage et konkurransedyktig kamera dersom de skal erobre flere markedsandeler. hadde E420 vært bittelitt større men med innebygget IS, så hadde det vært en slager. men neida - olympus tror de er i en posisjon der de kan drive med markedssegmentering. det er de ikke. markedssegmentering er markedsleders privilegium, og det varer ikke evig. nikon og sony har hatt en enkel tur opp i markedsandeler fordi canon drev med markedssegmentering.

 

det sitter noen folk ganske langt oppe i systemet i olympus som absolutt bør gå på et moderne kurs i markedsstrategi. olympus kan ikke leve i all fremtid på folk som koste seg med OM-1 i gamle dager..

Lenke til kommentar
flippskjerm er fint, men 230 000 bildepunkter? det begynner å bli mange kameraer med 900 000 bildepukter. og det jo fint å kunne bedømme fokus når man bruker liveview.. hvorfor bruke masse ingeniørtid og kostnad på å lage en god flippskjerm, men så spare en hundrings istedet for å gjøre den nyttig?

 

[...] hadde E420 vært bittelitt større men med innebygget IS, så hadde det vært en slager.

[...]

 

Antall punkter på skjermen er ofte alt for kreativt regnet, så disse skjermene er ofte ikke så "dårlige" som tallene viser.

 

Og ja, det finnes en litt større utgave av E-420; den heter E-520....

 

Jeg tror E-30 absolutt har livets rett. Virker som et meget bra kamera.

Lenke til kommentar
Jeg tror E-30 absolutt har livets rett. Virker som et meget bra kamera.

 

Jeg ville ikke ha vurdert E-30 om jeg skulle inn i speilrefleksgamet fra starten av. E-30 er mest interessant for oss som har E-3x0, E-4x0 og E-5x0 og vil ha noe større.

 

Kan du med hånden på hjertet fortelle meg hvorfor jeg skal velge E-30 fremfor Pentax K20D, Nikon D300, Nikon D90, Canon 50D, Canon 40D og Sony A700?

Lenke til kommentar
flippskjerm er fint, men 230 000 bildepunkter? det begynner å bli mange kameraer med 900 000 bildepukter. og det jo fint å kunne bedømme fokus når man bruker liveview.. hvorfor bruke masse ingeniørtid og kostnad på å lage en god flippskjerm, men så spare en hundrings istedet for å gjøre den nyttig?

Hvis valget står mellom flippskjerm på 230000 punkter og en fast montert skjerm på 900000; så vil jeg velge flippskjermen. I hverfall hvis kamera har liveview.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ellers misforstår folk litt dette med antall bildepunkter på skjermen. Ja, man ser en forskjell når man ser bildet i hele sitt utsnitt på skjermen. Men ved inzooming har ikke antall bildepunkter så veldig mye å si. Grunnen til at mange kamera ikke gir deg gode nok muligheter til å sjekke skarphet, det er at det er en rubbish, pitteliten thumbnail man zoomer inn i.

Lenke til kommentar
Hva er hovedforskjellene mellom E3 og E30 annent enn byggekvaliteten?

 

Andre interessante ting enn de som ble nevnt er:

Lagre finjustering av front/back - focus for 20 linser.

Innebygget Water. (Noe jeg virkelig savner ved LiveView bruk med 7-14mm.)

Støtte for CDAF (contrast detect)i live-view med objektiver som støtter dette.

Bildestabilisator i Portrettmodus med panning. (IS3)

"Art filters" som kompensasjon for manglende værtetting.(Noe så teit!)

Forskjellige bildeformater. (Cropping egentlig, og ingen maskering i optisk søker)

 

Personlig så mener jeg de er helt på bærtur med prisen (Og Oly norge tippet jo selv ca 10k for billigste kit). Dette blir en hyllevarmer (Eller egentlig ikke, det er vel ikke mange butikker som kommer til å ta den inn på lager) Her må det komme prisfall temmelig snart.

 

Dessuten så skjønner jeg ikke at de dropper værtetting når Pentax har kommet med k200 som har dette i et MYE billigere kamera. Logikken i at alle mellomklasseobjektiven er værtette, mens kameraene ikke er det er vanskelig å forstå. Den "matchende" 14-54vII f.x er værtett. For meg er det dette som gjør at jeg ikke vurderer anskaffelse i det hele tatt. Stor skuffelse for meg. Hadde håpet på et lettere værtett alternativ til e-3.

 

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...