Gå til innhold

Test: NEC 24WMGX3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette utsagnet holder stikk: "Vi ser ingen spor av bakgrunnsbelysningen", så er det i seg selv god nok grunn til at de kan ta seg godt betalt. Det finnes mange, meg medregnet som er villige til å betale masse for å få en skjerm som klarer å vise sort også når det er forholdsvis mørkt i rommet. Når fargene i tillegg blir påstått å være nesten perfekte, mangler det bare å få vite hvor godt fargespekter skjermen klarer å vise, så starter jeg og spare.

Lenke til kommentar
Skulle likt å se en test med skjermen oppi mot en crt for å teste responstid.

 

En CRT er ganske direkte i signalveien, de analoge signalene går uendret til electron gun som feier over phosphorene som utgjør pixlene. Er digitale flatskjermer like raske, og er de da 24bit eller mer?

 

Ville vært ålreit med en SED flatskjerm og to DVI innganger så man kan kjøre 1920 i 100hz. Battlefield 2 har max fps på 100hz og det er greit at hz er sync med fps.

Lenke til kommentar

Disse en-og-en monitor testene er lite nyttige. Mye bedre å ta de mest populære skjermene på markedet og sammenlikne dem i en skikkelig "roundup"

 

Her vinner BenQ g2400w over de andre. Kjøpte den til min far, og spilte Deus Ex uten noe særlig etterslep eller problemer med mørke omeråder. God og billig.

 

http://www.drainweb.com/?p=95

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=81257

Lenke til kommentar

Morsom fokus på etterslep, så lenge skjermen ikke godtar over 60hz input så blir det meste under 16ms irrelevant. Det eneste synlig etterslep på denne skjermen avslører er at "6ms" i realiteten varierer litt, og antakeligvis er det et par fargeforandringer som tar lengre tid enn 16ms.

 

Ellers savner jeg tester oppmot andre skjermer, og saklige grafer for farge-delta og etterslep mellom forskjellige farger.

 

Nye TN-panel baserte skjermer i dag er helt ok, eneste aberet med de er faktisk innsynsvinkler, og da spesielt horisontalt.

Jeg har måttet revurdere min holdning (aka hat) til TN-paneler etter å ha testet flere nye 22" og 24" skjermer med TN-panel.

 

Ville også vært fint å fått vite om denne skjermen har mulighet for VESA-feste, siden bildene av baksiden ikke avslører hverken plan bakside eller mulighet for brakett. Ser dog ut til at hele skjermfestet kan fjernes? Undersøk, hw.no!

Lenke til kommentar

Interessant at HW.no nå har anskaffet probe. Jeg synes da det er på sin plass å publisere resutlatgrafene før/etter kalibreringen. Hvilke standarder ble fulgt, D65 og Rec.709? Det kan også være nyttig for eventuelle kjøpere å oppgi verdiene dere måtte sette i skjermens menyer.

 

Det hadde også vert spennende med en artikkel som omhandler kalibrering. Hvordan en probe fungerer, hvilke standarder som gjelder, hva de innebærer, hvilke testresultater en probe gir og hvordan en tolker disse.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Disse en-og-en monitor testene er lite nyttige. Mye bedre å ta de mest populære skjermene på markedet og sammenlikne dem i en skikkelig "roundup"

 

Her vinner BenQ g2400w over de andre. Kjøpte den til min far, og spilte Deus Ex uten noe særlig etterslep eller problemer med mørke omeråder. God og billig.

 

http://www.drainweb.com/?p=95

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=81257

Nå kjøres enkelttestene opp mot referanseskjermer, og med litt erfaring og hukommelse er det faktisk mulig å vekte to skjermer opp mot hverandre.

 

Og G2400w vinner overhodet ingenting i en generell test. Det er langt bedre skjermer på markedet dersom alle aspekter skal vurderes.

Lenke til kommentar

Ser her at folk mener at den er så dyr, og tror den er dyr kun på grunn av ekstra digitale innganger osv..

Samt noen nevner en BenQ G2400W?

 

De billige skjermene er jo i 95% av tilfellene TN-skjermer som ikke kan sammenlignes med verken PVA eller IPS, er jo natt og dag i forskjell når det gjelder bilde og fargekvalitet på de to sistnevnte sammenlignet med TN som blir et billig panel i forhold, eneste positivt med TN er lav responstid, fargene er ellers langt blaffere og i noen tilfeller rett og slett feil, samtidig som de sliter med dårlig innsynsvinkel osv..

 

Jeg har en HP LP2475W med H-IPS panel og en BenQ G2400W er jo nesten en skam å sammenligne den med, vi selger G2400W på jobben og bilde er jo ikke i nærheten av å være like bra? Og da skal G2400W tydeligvis også være en av de bedre TN-skjermene?

 

 

Den høye prisen skyldes dyre paneler og ikke tilkoblingsmulighetene, du betaler for det du får, TN-paneler er billige og det merkes, vil du ha bedre bilde og farger så må du opp på PVA eller IPS og det koster deretter, men er også merkbart bedre.

Lenke til kommentar
Ser her at folk mener at den er så dyr, og tror den er dyr kun på grunn av ekstra digitale innganger osv..

Samt noen nevner en BenQ G2400W?

 

De billige skjermene er jo i 95% av tilfellene TN-skjermer som ikke kan sammenlignes med verken PVA eller IPS, er jo natt og dag i forskjell når det gjelder bilde og fargekvalitet på de to sistnevnte sammenlignet med TN som blir et billig panel i forhold, eneste positivt med TN er lav responstid, fargene er ellers langt blaffere og i noen tilfeller rett og slett feil, samtidig som de sliter med dårlig innsynsvinkel osv..

 

Jeg har en HP LP2475W med H-IPS panel og en BenQ G2400W er jo nesten en skam å sammenligne den med, vi selger G2400W på jobben og bilde er jo ikke i nærheten av å være like bra? Og da skal G2400W tydeligvis også være en av de bedre TN-skjermene?

 

 

Den høye prisen skyldes dyre paneler og ikke tilkoblingsmulighetene, du betaler for det du får, TN-paneler er billige og det merkes, vil du ha bedre bilde og farger så må du opp på PVA eller IPS og det koster deretter, men er også merkbart bedre.

 

Du trenger ikke å snakke for høyt om hvem som tror ditt og datt er jeg redd.

 

Man får gode PVA-skjermer for langt mindre enn dette. Jeg tar lett et par 22" Eizo-skjermer med S-PVA over en av disse (for en langt billigere penge).

Lenke til kommentar

...

Den høye prisen skyldes dyre paneler og ikke tilkoblingsmulighetene, du betaler for det du får, TN-paneler er billige og det merkes, vil du ha bedre bilde og farger så må du opp på PVA eller IPS og det koster deretter, men er også merkbart bedre.

 

Du trenger ikke å snakke for høyt om hvem som tror ditt og datt er jeg redd.

 

Man får gode PVA-skjermer for langt mindre enn dette. Jeg tar lett et par 22" Eizo-skjermer med S-PVA over en av disse (for en langt billigere penge).

Vil en vanlig dødelig se eller merke forskjell på de ulike skjermteknologiene eller er det en øvelse for spesielt interesserte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...