Gå til innhold

Core i7: Fra overkommelig til rådyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spennende!

 

Vil det komme C2D prosessorer eller vil det kun være C2Q prosessorer i nahelem serien? :)

 

Edit: Eller er E8400 og E8600 nahalem C2D prosessor?

Tydlig at jeg må følge mer med i utviklinga :p

 

Det skal kome desktopvariantar i 3. eller 4. kvartal neste år såvidt eg veit.

Lenke til kommentar

Mer morsomt er det at Intel endelig har skjønt at det er dumt å lansere billige og lett overklokkelige prosessorer.. Alle "vanlige" i7 prosessorer har overklokke sperre, når cpu'en bruker mer enn 130w vil den skru ned hastigheten eller la vær å boote. Kun Extreme edition utgavene har mulighet til å justere denne 130w sperren som de selv ønsker.

 

Smart for Intel, dumt for oss som vanligvis kjøper billigere utgaver som klokker lett.. Nå er det flaks om du får en i7 som spiser mye mindre watt og derfor har mer overklokkings potensiale ....

 

Edit: Prisene er vel som forventet.. Hadde dog forventet extreme edition til å være en tusing dyrere men men.. 9 lapper... naaah.. kan vente på billigere extreme editions, om de da kommer..

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar

Skal også bli litt interessant å se i hvilken grad priser og utvalg av C2D endrer seg fremover etterhvert som Ci7 utvalget øker.

Og foreløpig er jo, så langt jeg kan finne, prisen på prosessoren mer spiselig enn prisen på hovedkort i Ci7/LGA1366 serien. Men dette er vel som normalt, og vil sikkert endre seg nokså raskt vil jeg tro... :)

 

Sperren på 130W har jeg ikke fått med meg Phreak, så da har jeg noe å sette meg nærmere inn i. Hvis klokkepotesialet blir såpass dårlig at C2D i praksis yter bedre, blir det vel mange entusiaster som forblir på LGA775 fremover da kanskje.

Lenke til kommentar
Mer morsomt er det at Intel endelig har skjønt at det er dumt å lansere billige og lett overklokkelige prosessorer.. Alle "vanlige" i7 prosessorer har overklokke sperre, når cpu'en bruker mer enn 130w vil den skru ned hastigheten eller la vær å boote. Kun Extreme edition utgavene har mulighet til å justere denne 130w sperren som de selv ønsker.

 

Smart for Intel, dumt for oss som vanligvis kjøper billigere utgaver som klokker lett.. Nå er det flaks om du får en i7 som spiser mye mindre watt og derfor har mer overklokkings potensiale ....

 

Edit: Prisene er vel som forventet.. Hadde dog forventet extreme edition til å være en tusing dyrere men men.. 9 lapper... naaah.. kan vente på billigere extreme editions, om de da kommer..

 

920 klarer 4ghz på luft, vil ikke si det er ille=)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Mer morsomt er det at Intel endelig har skjønt at det er dumt å lansere billige og lett overklokkelige prosessorer.. Alle "vanlige" i7 prosessorer har overklokke sperre, når cpu'en bruker mer enn 130w vil den skru ned hastigheten eller la vær å boote. Kun Extreme edition utgavene har mulighet til å justere denne 130w sperren som de selv ønsker.

 

Smart for Intel, dumt for oss som vanligvis kjøper billigere utgaver som klokker lett.. Nå er det flaks om du får en i7 som spiser mye mindre watt og derfor har mer overklokkings potensiale ....

 

Edit: Prisene er vel som forventet.. Hadde dog forventet extreme edition til å være en tusing dyrere men men.. 9 lapper... naaah.. kan vente på billigere extreme editions, om de da kommer..

 

920 klarer 4ghz på luft, vil ikke si det er ille=)

 

Kan ikke ta den refererte klokken for gitt .. ingen vet vel med sikkerhet om hw.no sin mottatte i920 er med eller uten denne TDP sperren

Prosessoren vi har testet er en såkalt "engineering sample"
Endret av syar2003
Lenke til kommentar
4ghz på luft?.. harru'n link eller?

 

Les artikkelen hardware.no har og sjekk Xtremesystems også.

Tviler på at den "sperren" kommer til å lage så mye problemer=)

 

Jeg tror Syar at klokking av 920 kommer til å gå helt fint, men det er min mening.

 

Og kjapt søk så fant vi en til: http://forums.anandtech.com/messageview.as...hreadid=2232328

 

og en til:

http://xtreview.com/addcomment-id-6562-vie...erclocking.html

 

On xtremeSystems.org forum pages appeared a branch of results, which describes experiments on testing asus P6T deluxe (Intel x58) and different processors LGA 1366. During the first stage the author of experiment used the engineering model processor core i 7-920 (2.66 GHz) stepping B0 and dual-channel memory DDR- 3; therefore processors stepping C0 with the three-channel memory must be faster

 

Endelig fant jeg en som skriver litt om klokking av 920:

Core i7 920 Overclocking

 

Unfortunately the Core i7 920 has a maximum 20x "normal" and 21x "Turbo" multiplier, which cannot be adjusted in the motherboards BIOS, so I knew I'd be QPI and memory speed limited.

 

From my i7 965 testing, I knew that I could reach at least 7.2GHz QPI data rate, and at least 1200MHz DDR3 rate - however given the low multiplier, I had to try to go as far beyond a 133MHz base clock rate as I could.

 

Learning as I went, I had to adjust the QPI rate down to "official" 4.8GHz, and the memory timing to 8-8-8-24 - but after a lot of re-boots, and complaints from my co-workers about the "beep-beep-beep" the motherboard made on failed overclocks, I finally was able to reach the highest base clock I could get stable - 174MHz, a 30.8% increase over the stock 133MHz.

 

One problem I had was with the memory multiplier - even though the BIOS claims to support a 6x memory multiplier, it did not work for me, so I had to stay with an 8x memory multiplier; which in turn, based on the 1.65V maximum memory voltage, limited how far I could push the base clock. Frankly, with the 6x multiplier working, I would not be surprised if I could have reached a 200MHz base clock!

 

I can't wait to get my hands on some nice third party overclocking boards, I think 4GHz ought to be quite reachable with an i7 920.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Men det er fremdeles uavklart om revieweres "engineerings samples" av i920 kontra retail produktet har forskjeller med tanke på denne 130W TDP sperren.

Jeg velger å kalle en spade for en spade - og ikke ta for gitt (utfra reviewers tester) at mannen i gata sin retail CPU klokker garantert til 4Ghz like lett som de engineerings samples som reviewere får av intel.

Det kan også være som jeg ymtet om - at denne "sperra" ikke finnes på "engineerings samples" som er sendt ut.

Lenke til kommentar

Den siste artikkelen jeg la inn i svaret mitt er ikke en ES=)

Han hadde ihvertfall låst multi og steppingen som kommer etter denne skal vist være bedre også...altså C0 steppingen, B0 bruker de nå.

Jeg tar ikke det for gitt Syar, du ser jo hva han sier på det nederste i svaret mitt;)

Han fikk ikke 4ghz lett=)

Jeg tenker ikke så mye på det siden jeg kommer til å holde meg på 775 en god stund til, men jeg tviler på at Intel "ødelegger" for oss klokkere.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Mer morsomt er det at Intel endelig har skjønt at det er dumt å lansere billige og lett overklokkelige prosessorer.. Alle "vanlige" i7 prosessorer har overklokke sperre, når cpu'en bruker mer enn 130w vil den skru ned hastigheten eller la vær å boote. Kun Extreme edition utgavene har mulighet til å justere denne 130w sperren som de selv ønsker.

Hvor i huleste har du dette fra?

 

Hva svarte? Hvorfor har de denne sperren?

Jeg opplevde ingen problemer på min 920.

 

4ghz på luft?.. harru'n link eller?

Kom en test på HW i dag:

http://www.hardware.no/artikler/intel_core_i7_920/57245

Lenke til kommentar

Okay - så i920 sitt potensiale for 4ghz er ikke uoppnåelig - men som alltid med "reviews" (hvor egne ES samples er mottatt) av CPU sprer de oftest falsk håp til forbrukere både med tanke yield og overklokkings porensiale de selv får med den masseproduserte "retail/butikkutgaven" de anskaffer seg.

ES er i tillegg oftest håndplukkede CPU.

 

Bare en liten OBS til folkene som leser slike tester.

Lenke til kommentar

Hjulmann:

http://www.tomshardware.com/reviews/Intel-...lem,2057-7.html

 

Vet at det er Thg test, men men, var der jeg leste først.. begrenset for hvor mange ganger en gidder å lese gjennom kjernearkitektur teori før det blir for mye for den lille nøtta mi..:D

 

I følge THG mener de at Engineering samples ligger under retail når det gjelder klokkevennlighet..

Lenke til kommentar

dere som sier at ESer er håndplukket må virkelig være på jordet, hvorfor gidder dere si dette når dere VIRKELIG ikke vet noe om det? i 99% av tilfellene klokker retail cpuene bedre enn ESene, det har vist seg gang på gang....!!

 

conroe... og kentsfield... og yorkfield.. alltid retail som er best!

Lenke til kommentar
dere som sier at ESer er håndplukket må virkelig være på jordet, hvorfor gidder dere si dette når dere VIRKELIG ikke vet noe om det? i 99% av tilfellene klokker retail cpuene bedre enn ESene, det har vist seg gang på gang....!!

 

conroe... og kentsfield... og yorkfield.. alltid retail som er best!

 

Er vel tilfeldig når de beste CPUene lages. De tidligste ES'ene er ofte dårlige, men de siste test-batchene (eller hva man skal kalle det) er ofte relativt gode - men heller ikke mer enn det. Strengt tatt er det vel tilfeldigheter som spiller inn på når de beste chipene lages, fins sikkert tilfeller hvor ES'ene er blant de beste, men også tilfeller hvor de er ræva.

Lenke til kommentar

Intel's Francois Piednoel -

"I am to be VERY VERY clear, there is not Overspeed Protection, we have a BIOS setting to bypass the PCU control of Current and Power. On smackover, it is call "CPU VR Current Limit Override", and it will allow you to bypass the thermal and courant limites on the Core i7 920 ans 940. Who ever claim the otherway around did not read the specifications enough hehehhe

 

we have recommanded to the motherboard makers to follow our steps.

So, relax, and don't worry ...

 

Sånn...da kan vi slappe av=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...