Gå til innhold

Kjøling går nye veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Selv oppgradering av skjermkort(ene) blir en bra utfordring her. Må vel sendes tilbake til fabrikken, kan ikke tenke meg at en evt. Norsk importør er i stand til (eller vil) gjøre stort.

Lenke til kommentar

om jeg husker rett så kommer lagringsenheter i egne brønner, og selve hovedkortet og tilbehør kan løftes ut av tanken vis håndtak i topplokket.

 

og om vesken er det den er så er den tyntflytende og ikke klissen. så det skulle være ett lite problem å løfte opp, la det dryppe av og så bytte komponenter.

 

cray brukte samme greia på cray2 maskiner iirc.

Lenke til kommentar
Er da ett mindre problem å gjøre dette. En annen ting (som er mer tilgjengelig) er matolje. Går fint å dytte hele maskinen ned i matolje.

 

Såvidt jeg har lest, er ikke vegetabilsk olje veldig egnet. Det størkner og endrer karakter med tiden. Pluss at rommet lukter mcDonalds etter en stund :)

 

Mineralolje er vel oljen som blir mest anbefalt. Evt babyolje, som vissnok er noe billigere og enklere å få tak i.

 

Spesielt interesserte kan kanskje vurdere et ferdig sammensatt Kit

Lenke til kommentar
Tøft at Simen1 har begynt å skrive artikler igjen!

Takk :) Det er ikke utenkelig at det kommer flere etter hvert.

 

Tek.no nettverket?

Det var en hos overklokking.no som skrev den artikkelen. Overklokking.no er nå avsluttet men artiklene lever videre i akrkivet til tek.no-nettverket (som også inkluderer hardware.no). Jeg mente det var best å skrive det sånn og ble ikke rettet på av redaktøren.

 

Hadde vært spennende å se tyngde på greia.

En kjapp volumberegning sier meg at det er rundt 10 liter. Jeg vet ikke tettheten til væska men har fått indikasjoner på at den er bortimot det dobbelte av vann. Altså rundt 20 kg bare med væske. Resten gjetter jeg veier rundt 10 kg. Altså rundt 30 kg totalt.

 

Morsom kjøleløsning egentlig. Hvordan fraktes varmen vekk fra kabinettet? Og har man noen måte å få bevegelse i væsken på, eller skjer dette av seg selv (strømninger pga. temperaturforskjeller)?

På det ene bildet ser man radiatoren. I spesifikasjonene står det noe om pumpe så det er nok pumpebevegelse i systemet og en vifte til å kjøle radiatoren.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er med varmekapasitet og varmeledning i væsken?

Vann har jo kjempegod varmekapasitet i forhold til væsker generelt (pr vekt), men denne har dobbel massetetthet av vann. Man vil da ha dobbelt så mye masse til å ta opp varmen, som vil hjelpe på varmekapasitet pr volum...

 

Er det slike man skal velge 3x 9800 eller 280 i sli og brette proteiner for hardware.no på? ;P

 

Håper virkelig Simen1 bestemmer seg for å skrive mer artikkler ja, har på følelsen at det kan komme mye bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...