Gå til innhold

Bærbare danker ut stasjonære!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg ikke fatter er at alle småungene jeg kjenner, nevøer eller lignende skriker og hyler etter laptops for å spille spill... Om det er spilling som gjelder er jo laptop den dårligste investeringen det er mulig å gjøre :( også klager de over at de ikke får spillt spillene etterpå :p

 

Stasjonær ftw! :)

Lenke til kommentar
Det jeg ikke fatter er at alle småungene jeg kjenner, nevøer eller lignende skriker og hyler etter laptops for å spille spill... Om det er spilling som gjelder er jo laptop den dårligste investeringen det er mulig å gjøre :( også klager de over at de ikke får spillt spillene etterpå :p

 

Stasjonær ftw! :)

 

Enig!

Så lenge man får bedre ytelse på en stasjonær vil nok dette alltid være valget for meg!

Det beste med det er jo at man kan bygge PC'en selv, og spare en god slump penger, samtidig som mange synes det er morsomt å sette sammen en PC selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De må standardisere tastaturene på bærbare!

Jeg grøsser ved tanken på at alle maskinene jeg er borti i løpet av en uke skulle ha ulike tastatuerer. Bortsett fra mobiliteten er stasjonære fortsatt best på alle punkter så jeg skjønner ikke folks generelle fascinasjon for bærbare.

Lenke til kommentar
De må standardisere tastaturene på bærbare!

Jeg grøsser ved tanken på at alle maskinene jeg er borti i løpet av en uke skulle ha ulike tastatuerer. Bortsett fra mobiliteten er stasjonære fortsatt best på alle punkter så jeg skjønner ikke folks generelle fascinasjon for bærbare.

Det er en standard, og den heter QWERTY.

 

Neida, jeg skjønner at det ikke er det du mener, men du må gjerne utdype hva du mener.

Er det plasseringen av FN-knappen, eller andre ting du tenker på?

At alle tastaturene skulle vært helt like hadde blitt for dumt. Blir det samme med eksterne tastatur til stasjonære maskiner.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Det fine med bærbare er at man kan ta de med seg overalt (Med forbehold at vi snakker om størrelses-klassene fra 17" og nedover. Du får portabel ytelse kan man si. Stasjonære er vel mer tungvindt å ta med seg og flytte på. Du kan ikke ta med en stasjonær til kompisen. Bærbare er veldig praktiske når man skal jobbe sammen med andre (på samme sted), ha et uplanlagt mini-lan eller andre ting. Mye fint å si om bærbare. Nå er det jo ingen hemelighet at ytelse per pris er langt høyere på stasjonære enn bærbare. Men man mister da portabiliteten så mange er blitt avhengig og glade i.

Lenke til kommentar
Enig!

Så lenge man får bedre ytelse på en stasjonær vil nok dette alltid være valget for meg!

Det beste med det er jo at man kan bygge PC'en selv, og spare en god slump penger, samtidig som mange synes det er morsomt å sette sammen en PC selv.

 

Her er jeg også enig!! Kanskje mye av grunnen til at det blir solgt flere bærbare enn stasjonære, er at det blir solgt VELDIG mange stasjonære i deler. Disse blir enten satt sammen av kunden, eller av en dataflink kamerat/bekjent. Og derfor blir jo ikke disse regnet som 1 solgt PC. Det blir regnet som PC-deler.

 

Men, skal jo også sies at det er kjekt med bærbar, men kommer aldri til å greie med med BARE en bærbar selv tror jeg..

Lenke til kommentar
Du kan ikke ta med en stasjonær til kompisen.

Heheh, tror nok de aller fleste har hatt med seg stasjonære pc-er til kamerater både titt og ofte.

Men er sikkert litt problemer hvis du ikke kan kjøre bil, eller bli kjørt ja. (du'uh)

Tenkte nok mer dagligdags. Er ikke mange som drar med seg den stasjonære til kompiser tre ganger i uken. ;)

Lenke til kommentar
Du kan ikke ta med en stasjonær til kompisen.

 

 

hehe ungdommen i dag altså.. Vi hadde nå med stasjonære pcer til hverandre hver helg når jeg var mindre, evt stod den stasjonære parkert på rommet til en kompis kanskje flere måneder i strekk.. "laptop-gamers" har jeg ikke mye til overs for, skal det spilles så skal det gjøres skikkelig ;)

 

edit: du har et poeng i det du skriver over though :p det var litt mer enten eller før =)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Enig!

Så lenge man får bedre ytelse på en stasjonær vil nok dette alltid være valget for meg!

Det beste med det er jo at man kan bygge PC'en selv, og spare en god slump penger, samtidig som mange synes det er morsomt å sette sammen en PC selv.

 

Her er jeg også enig!! Kanskje mye av grunnen til at det blir solgt flere bærbare enn stasjonære, er at det blir solgt VELDIG mange stasjonære i deler. Disse blir enten satt sammen av kunden, eller av en dataflink kamerat/bekjent. Og derfor blir jo ikke disse regnet som 1 solgt PC. Det blir regnet som PC-deler.

 

Men, skal jo også sies at det er kjekt med bærbar, men kommer aldri til å greie med med BARE en bærbar selv tror jeg..

Jeg tror du er blindet av et forum for dataentusiaster her, dette tror jeg slettes ikke stemmer. Vi er en liten del av markedet.

Lenke til kommentar
Enig!

Så lenge man får bedre ytelse på en stasjonær vil nok dette alltid være valget for meg!

Det beste med det er jo at man kan bygge PC'en selv, og spare en god slump penger, samtidig som mange synes det er morsomt å sette sammen en PC selv.

 

Her er jeg også enig!! Kanskje mye av grunnen til at det blir solgt flere bærbare enn stasjonære, er at det blir solgt VELDIG mange stasjonære i deler. Disse blir enten satt sammen av kunden, eller av en dataflink kamerat/bekjent. Og derfor blir jo ikke disse regnet som 1 solgt PC. Det blir regnet som PC-deler.

 

Men, skal jo også sies at det er kjekt med bærbar, men kommer aldri til å greie med med BARE en bærbar selv tror jeg..

To poeng der, Stasjonære har en lengre levetid en bærbare pga oppgraderinger. Pcen får fort flere år ekstra liv ved oppgraderinger. Desuten har du meg som kjøpte en pc for 8 år siden, har byttet alt over to ganger i den, inklusive kasse. men altidi i flere opprasjoner. hovedkort, minne og cpu. så kasse deretter nytt hovedkort og skjermkort så cpu.

Hardisker har jeg ikke telling på :)

 

Bærbare har en fordel i tilleg til at du kan ta den med deg, du kan pakke den bort. Dette er kjekt for de som ikke bruker den så mye og du slipper å ha fast plass til den.

Lenke til kommentar

I bedriftene vil det nok heller ikke bli helt slutt med stasjonære. Finnes en del bruksområder der bærbar er upraktisk, eller rett og slett altfor dårlig. Spesielt gjelder dette situasjoner der man er avhengig av store (24 tommer og slikt) skjermer, eller et multi-skjerm oppsett (børs, grafisk arbeide osv.), og f.eks. overvåkingssentraler der maskinene aldri blir flyttet på. Sensitive data skal også som hovedregel ikke legges på bærbare...

 

Jeg nevner ikke gaming, siden det burde være selvsagt, i alle fall på nåværende tidspunkt... :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Neida, jeg skjønner at det ikke er det du mener, men du må gjerne utdype hva du mener.

Er det plasseringen av FN-knappen, eller andre ting du tenker på?

Plassering av Home, End, Ins, Del, PgUp, PgDn og piler varierer. Størrelsesfohold på Tab, Caps, Backspace, Enter etc. Akkurat FN knappene benyttes vel ikke så mye så det er ikke så farlig (for min del).

At alle tastaturene skulle vært helt like hadde blitt for dumt. Blir det samme med eksterne tastatur til stasjonære maskiner.

Det er faktisk rimelig irriterende å skifte mellom tastatuerer med ulik ergometri, du bommer stadig på tastene. Prøv å skift laptop 5 ganger i løpet av en dag.

 

Er det egentlig noe poeng i at tastaturer skal ha ulik layout ?

Lenke til kommentar

Så lenge en bærbar til 10.000 ikke har bedre ytelse enn stasjonære til rundt 4.000 kommer nok stasjonære pc'er til å være populære. Though, jeg tror ikke eldre folk kjøper stasjonær pc lenger. Det merker jeg f.eks. på foreldrene mine, og onkler og tanter. De liker å kunne ha med seg pc hvor de vil i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...