Gå til innhold

Dårlige tider rammer LCD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produksjonskostnadene på en grei 24"-30" er nok ikke veldig høye, spesiellt sammenlignet med CRT skjermer, så lagrene kunne nok vært tomme de om de tok seg litt mindre betalt. 28 og 30 tommerne er opptil 3 til 4 ganger dyrere enn en middels 24", og det virker ulogisk med et slikt enormt pristillegg sammenlignet med en 24", selv om paneltypen ofte er noe dyrere i disse.

 

Håper dette bringer ned prisene på de større dataskjermene, store TV LCD kan jo fåes veldig billig for tiden, så hvorfor ikke...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Produksjonskostnadene på en grei 24"-30" er nok ikke veldig høye, spesiellt sammenlignet med CRT skjermer, så lagrene kunne nok vært tomme de om de tok seg litt mindre betalt. 28 og 30 tommerne er opptil 3 til 4 ganger dyrere enn en middels 24", og det virker ulogisk med et slikt enormt pristillegg sammenlignet med en 24", selv om paneltypen ofte er noe dyrere i disse.

 

Håper dette bringer ned prisene på de større dataskjermene, store TV LCD kan jo fåes veldig billig for tiden, så hvorfor ikke...

Problemet med LCD skjermer har jo vært at produksjonen er ganske komplisert/energikrevende og at "yielden" er lav, dvs veldig mange skjermer må dumped pga feil(døde pixler etc). Og det er ikke urimelig å anta at jo større skjermene blir, jo mer komplisert blir det? Jeg tror vel produksjonskostnadene på de beste skjermene er ganske høye og dataskjermer har vel typisk høyere tetthet av pixler enn TV skjermer og det gjør vel antageligvis ikke produksjonen enklere? Det stilles utenom helt andre krav til dataskjermer, så jeg tviler på at panelene er sammenliknbare.

Lenke til kommentar

Merk at dollarkursen som har økt med ca. 40% siden i sommer faktisk kan føre til en økning i prisene på hardware her hjemme. Det tar 2-3 måneder før dagens valutakurser slår inn i det norske markedet.

 

Det har lenge vært snakk om mulig overproduksjon i både LCD- og flashminne-markedet, også før finanskrisen, med svært mange nye fabrikker i Kina, så dette kommer ikke som noen overraskelse.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg lurer selv på hvordan dette vil slå ut på prisene. Har allerede observert ca 10% prisstigning på enkelte produkter jeg kunne tenke meg, og regner med at det øker med ytterligere 20-30% de neste 2-3 månedene pga dollarkursen. Deretter er jeg veldig usikker på hvilken vei pilene peker. Forhåpentligvis nedover, men jeg tror det skal mye til før det synker under dagens priser. Dollarkursen tipper jeg blir høy i minst et år fremover. Oljeprisene spår jeg blir rekordlave i 2009 på grunn av lavt forbruk over hele verden. Norsk økonomi er svært avhengig av olje. Det betyr dårlig norsk økonomi og dermed dårlige valutakurser for import. Jeg vurderer derfor å fremskynde mitt kjøp av LCD-TV fra januar til i løpet av et par uker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Produksjonskostnadene på en grei 24"-30" er nok ikke veldig høye, spesiellt sammenlignet med CRT skjermer,

 

Dette er ikke helt riktig etter hva jeg har hørt. Folk innen produksjon av LCD har fortalt meg at den faktiske produksjonskostnaden ikke er veldig mye lavere for LCD, men at forskjellen er stor (til fordel for LCD) når fraktkostnader er tatt med i beregningen.

 

Dette er "hear-say" så jeg skal ikke være veldig bastant dersom noen har konkrete fakta å vise til.

Lenke til kommentar

Finanskrise = dårligere råd = lavere forbruk og lavere innkjøp av varer som krever olje i produksjonen enten direkte eller indirekte i form av energikilde. Lavere forbruk = lavere etterspørsel. Lavere etterspørsel = lavere priser (forutsatt samme tilbud). OPEC kan nok bidra til å gi prisene et puff oppover, men selv de har ikke makt til å diktere oljeprisene opp til et skikkelig høyt nivå a la 70-130 $/fat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Riktig som Simen1 sier, mikroøkonomi 101. Men det er ikke nødvendigvis samme tilbud. De som har minst profitt på produktene sine ryker først hvis etterspørselen går ned, da blir det mindre tilbud igjen etc. Mange faktorer som spiller inn, eks stordriftsfordeler som kan bli borte når etterspørselen synker, så skal ikke håpe på altfor store priskutt. PÅ kort sikt kan det bli blest om å få unna lagerene, men på lengre sikt hvis krisen fortsetter kan vi få færre produsenter og høyere priser - alt ettersom

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Mye av grunnen til dårlige tider ligger i mediahyper som enten direkte eller indirekte sier "prisene faller". For hvem gidder å kjøpe dyre produkter om en antar at prisene snart vil synke? Boligmarkedet blir f.eks rammet hardt av dette.

 

EkanTrike: Du kan komme til å måtte vente lenge om du vil ha 60-65" LCD. Per i dag er 60" (plama) det største for det vanlige konsumentmarkedet. På LCD toppes det med 52", men Samsung f.eks kommer med 55" i sin nye 9-serie. Samsung har allerede en 70" LCD på markedet, denne koster ca 350.000,-. Det finnes også større skjermer med tilhørende stivere prislapp.

Lenke til kommentar

Prisene kommer selvfølgelig til å øke, ikke gå ned. Det er allerede markant prisøkning på TV, mobiltelefon og alt annet importert utstyr, til og med kabler. 1. November ventes en enda høyere prisøkning, pga ny justering etter dagens dollarkurs. Krona er altfor svak i forhold til USD og Euro, til og med i mot danske kroner (Ingen importører har lagre i Norge, mange har i Danmark). Det som gjør saken enda verre er den idiotiske mediadekninga av 'krisa'. Den får mange til å springe i banken og ta ut alle pengene sine, som i hvert fall(!!!) kommer til å LAGE en krise.

 

Når det gjelder LED-TV kan det vel umulig være mange som går og venter på dette. LCD er en underlegen teknologi(i 37" og større), og ikke før om mange år vil vi se OLED-TVer som er i nærheten av hva Plasma presterer i dag.

 

Ellers kan jeg jo fortelle at det selges ganske godt med TVer i Norge for tiden. Det er ny hytte og bil som må vente. TVer o.l. kommer gjerne av lønnskonto, ikke av fondskontoen.

Lenke til kommentar

Har merket meg at hver gang det rapporteres på Dagsrevyen at "nå er kjøpefesten over", så vises det fram flatskjermer akkurat som det er det store symbolet på luksus-artikler. Greit nok for noen år siden kanskje da en OK flatskjerm kostet 30,000 kr.+, men med prisene vi nå ser er det absolutt ingen luksusvare, spør du meg.

Lenke til kommentar
Mye av grunnen til dårlige tider ligger i mediahyper som enten direkte eller indirekte sier "prisene faller". For hvem gidder å kjøpe dyre produkter om en antar at prisene snart vil synke? Boligmarkedet blir f.eks rammet hardt av dette.

 

EkanTrike: Du kan komme til å måtte vente lenge om du vil ha 60-65" LCD. Per i dag er 60" (plama) det største for det vanlige konsumentmarkedet. På LCD toppes det med 52", men Samsung f.eks kommer med 55" i sin nye 9-serie. Samsung har allerede en 70" LCD på markedet, denne koster ca 350.000,-. Det finnes også større skjermer med tilhørende stivere prislapp.

 

 

Hadde du lest litt nøye hadde du sett at jeg skriver at jeg venter på LED og da 60-65" ;) kan godt vente 1-2år til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...