Gå til innhold

Microsoft slapp Azure


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er svært spennende. Teknologien tar en ny form, dette har jo blitt utnyttet før og bygger på prinsippet rundt nettverk og informasjonsdeling over internett. Kraften i MS sitt rammeverk kan bli tatt til nye høyder.

 

Enkelte tunger vil vel si at dette er nok et forsøk fra MS om å gripe hardere rundt markedet og bruke sin posisjon for å skape monopol på varer og tjenester. Jeg vil si at dette er banebrytende, selv om "teknologien" er svært udefinerbar.

 

Er spent å se hva fremtiden bringer :)

Lenke til kommentar

Urovekkende! Jeg ser for meg at MS sperrer tilgangen til Azure-programmene for alle som ikke bruker ActiveX (og dermed Microsoft OS).

 

Nei, bruk heller lokale programmer med åpen kildekode.

 

Hvis man absolutt vil ha programmene på nett så ville jeg valgt Google apps, Adobe photoshop Express og lignende for å skape motvekt til Microsofts dominans. Konkurranse er bra for alle!

Lenke til kommentar
Urovekkende! Jeg ser for meg at MS sperrer tilgangen til Azure-programmene for alle som ikke bruker ActiveX (og dermed Microsoft OS).

 

Nei, bruk heller lokale programmer med åpen kildekode.

 

Hvis man absolutt vil ha programmene på nett så ville jeg valgt Google apps, Adobe photoshop Express og lignende for å skape motvekt til Microsofts dominans. Konkurranse er bra for alle!

 

Det står i artikkelen at det går på normale standarder som HTTP etc.

Kanskje Microsoft gjør noe bra ved å lage noe som konkurrerer med de gratis alternativene?

 

Håper bare de går vekk fra ActiveX i IE etterhvert og går over til .NET istedet.

 

Microsoft har ofte satt de facto standard på ting, enten fordi de har største markedsandelen, eller kanskje fordi de som jobber for MS ikke er så teite som mange skal ha det til?

Lenke til kommentar

Tror dette kan være en bra ting. Klart, dersom det tyder på at Microsoft kommer til å utnytte dette for å styrke sin posisjon, så vil jo garantert haugvis av folk protestere. Dersom det blir bare forbeholdt ActiveX så er jo det helt håpløst. Sånt kan de ikke bare gjøre. Det ville ikke akkurat ha styrket resten av IT-verdenens syn på dem for å si det sånn. Om de derimot har gjort det motsatte, gjort det åpent for alle plattformer, så hadde dette kanskje gitt en positivt syn til Microsoft og deres taktikker. Genial tankegang bak dette dog, det må jeg si. :)

Lenke til kommentar
Urovekkende! Jeg ser for meg at MS sperrer tilgangen til Azure-programmene for alle som ikke bruker ActiveX (og dermed Microsoft OS).

 

AcitveX? wtf? Enten så troller du eller så har du rett å slett ikke skjønt hva Azure handler om. Dette vil bli en plattform der alle kan kjøre sine apps. De snakker om å tilby Python og Ruby støtte etterhvert, men i første omgang er det .Net apps som gjelder. Det vil si att dersom hardware.no ikke lenger har lyst til å kjøpe servere og vedlikeholde de (aner ikke om de gjør dette i dag) så kan de heller kjøre hele forumet f.eks. hos Microsoft. (jaja, vet att hw sitt forum er php, ikke heng dere opp i detaljer... ;))

Hvorfor skulle en gjøre dette? Skalerbarhet, kostnader ved deploy/vedlikehold av maskiner og ikke minst så får en tilgang til en rekke tjenester som en da slipper å lage/vedlikeholde. Kan bli meget bra! :)

Lenke til kommentar
Urovekkende! Jeg ser for meg at MS sperrer tilgangen til Azure-programmene for alle som ikke bruker ActiveX (og dermed Microsoft OS).

Hvor har du dette fra? Kanskje du burde lese artikkelen litt grundigere.

 

Forsåvidt er det bare noen dager siden du selv skrev:

Heldigvis er de fleste ganske oppegående og har saklige grunner for å kritisere, uansett om det er mot Microsofts produkter, eller andres produkter.

Lenke til kommentar

Det er vel i lys av artikkelen om Stallman at Simen1 ble inspirert til å kritisere Microsoft, det kan dog være en fordel å sette seg inn i temaet litt ytterligere enn artikkelen skal man kritisere.

 

Ganske spesielt å automatisk holde med Google bare fordi de er Microsoft? Er virkelig Google så små at man heller bør holde med dem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Poenget med hva?

 

Poenget med Azure produktet.

Såvidt jeg kan forstå ut fra artikkelen går det på at en kan utvikle noe og så kjøre det på MicroSoft sine servere. Leie av hardware og drift har en da kunne gjort i årevis allerede. På hvilken måte er Azure så nytt og spennende som flere vil ha det til her ?

Lenke til kommentar
Urovekkende! Jeg ser for meg at MS sperrer tilgangen til Azure-programmene for alle som ikke bruker ActiveX (og dermed Microsoft OS).

 

Nei, bruk heller lokale programmer med åpen kildekode.

 

Hvis man absolutt vil ha programmene på nett så ville jeg valgt Google apps, Adobe photoshop Express og lignende for å skape motvekt til Microsofts dominans. Konkurranse er bra for alle!

 

Dette ligner ikke på den Simen1 som jeg kjenner, du pleier å være veldig balansert og grundig. Men jeg mistenker at du har blitt så forelsket i Linux at du angriper alt som har noe med MS å gjøre, litt forhastet.

 

Dette er nemlig en spennende teknologi med støtte for mange åpne standarder.

Microsoft nettsky er åpent for friprog-løsninger, og skal støtte mange åpne standarder.

 

EDIT: En liten sitat fra denne artikllen:

"Microsoft oppgir at Windows Azure er bygger for kompatibilitet og åpenhet. Den skal støtte standarder og protokoller som HTTP, RSS, Atom Publishing Protocol, SOAP (Simple Object Access Protocol) og REST (Representational State Transfer). Dessuten skal blant annet oppsettet av kundenes tjenester kunne gjøres direkte i XML-file"

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Urovekkende! Jeg ser for meg at MS sperrer tilgangen til Azure-programmene for alle som ikke bruker ActiveX (og dermed Microsoft OS).

 

Nei, bruk heller lokale programmer med åpen kildekode.

 

Hvis man absolutt vil ha programmene på nett så ville jeg valgt Google apps, Adobe photoshop Express og lignende for å skape motvekt til Microsofts dominans. Konkurranse er bra for alle!

 

 

Pinlig innlegg

Lenke til kommentar
Urovekkende! Jeg ser for meg at MS sperrer tilgangen til Azure-programmene for alle som ikke bruker ActiveX (og dermed Microsoft OS).

 

Nei, bruk heller lokale programmer med åpen kildekode.

 

Hvis man absolutt vil ha programmene på nett så ville jeg valgt Google apps, Adobe photoshop Express og lignende for å skape motvekt til Microsofts dominans. Konkurranse er bra for alle!

 

Pinlig innlegg

 

Sunn skepsis til alt som klassifiseres under begrepet "Cloud Computing" er etter min mening helt naturlig. Ser virkelig ikke hva som er pinlig med innlegget til Simen1. Konseptene og teorien bak Azure er uansett såpass abstrakte, at jeg har vanskelig for å tro at Microsoft selv vet helt hva de har levert her. Når jeg leser om Azure så virker det iallefall som om det er markedsføringsavdelingen hos Microsoft som har både kommet opp med konseptet, og implementasjonen. Alle andre klør seg i hodet. Dette kommer til å forsvinne like fort som en fis i motvind.

Lenke til kommentar
Sunn skepsis til alt som klassifiseres under begrepet "Cloud Computing" er etter min mening helt naturlig. Ser virkelig ikke hva som er pinlig med innlegget til Simen1. Konseptene og teorien bak Azure er uansett såpass abstrakte, at jeg har vanskelig for å tro at Microsoft selv vet helt hva de har levert her. Når jeg leser om Azure så virker det iallefall som om det er markedsføringsavdelingen hos Microsoft som har både kommet opp med konseptet, og implementasjonen. Alle andre klør seg i hodet. Dette kommer til å forsvinne like fort som en fis i motvind.

 

Skeptisk må man jo få lov til og være. For min del høres det helt rått ut og ha SQL/Live og annen forretningslogikk (som CRM) tilgjengelig på nettet via mitt eget utviklingsmiljø. Blir jo en helt fantastisk mulighet for forretningsapplikasjoner! Tenke seg til og lage et timeregistreringsystem som alltid er Online, uten og og trenge noe infrastruktur. Jeg kommer til og garantere deg at dette kommer folk til og hoppe på. Verden blir mindre og mindre. Fysiske lokasjoner viskes bort, og tilstedeværelse av applikasjoner blir mer og mer gjeldene, uansett hvor man befinner seg. Selv sitter jeg i Thailand, på kontoret, på en kafé, på stranda. Men er alltid tilkoblet norsk telefon, VPN etc uansett. Om jeg kunne gjøre det samme med alle mine applikasjoner, JA TAKK!

 

Og jo, Simen1 sitt inlegg var ikke bare skivebom, men helt feil retning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Skeptisk må man jo få lov til og være. For min del høres det helt rått ut og ha SQL/Live og annen forretningslogikk (som CRM) tilgjengelig på nettet via mitt eget utviklingsmiljø. Blir jo en helt fantastisk mulighet for forretningsapplikasjoner! Tenke seg til og lage et timeregistreringsystem som alltid er Online, uten og og trenge noe infrastruktur. Jeg kommer til og garantere deg at dette kommer folk til og hoppe på. Verden blir mindre og mindre. Fysiske lokasjoner viskes bort, og tilstedeværelse av applikasjoner blir mer og mer gjeldene, uansett hvor man befinner seg. Selv sitter jeg i Thailand, på kontoret, på en kafé, på stranda. Men er alltid tilkoblet norsk telefon, VPN etc uansett. Om jeg kunne gjøre det samme med alle mine applikasjoner, JA TAKK!

Hva gjør du når noe feiler (eller går treigt) når du (som utvikler) ikke har den minste idé hva/hvordan disse tingene driftes ? Du har altså ingen kontroll over eller kunnskap om miljøet hvor dine data ligger, ei heller kontroll over hvem som har tilgang til dine data.

Jeg har en smule problemer med å forstå hvordan bruk av et driftsmiljø hvor en ikke har det minste kontroll kan ende opp som noe positivt.

Lenke til kommentar
Hva gjør du når noe feiler (eller går treigt) når du (som utvikler) ikke har den minste idé hva/hvordan disse tingene driftes ? Du har altså ingen kontroll over eller kunnskap om miljøet hvor dine data ligger, ei heller kontroll over hvem som har tilgang til dine data.

Jeg har en smule problemer med å forstå hvordan bruk av et driftsmiljø hvor en ikke har det minste kontroll kan ende opp som noe positivt.

 

Jeg hadde ikke taklet det på noen måte. Men dette [Azure] er jo også en løsning for folk som ikke kan så veldig mye/ikke bryr seg. Det er jo bare å trykke på "Deploy", for så å lene seg tilbake og betale regningen; "det funker bare".

 

Nei takk.

Lenke til kommentar
For min del høres det helt rått ut og ha SQL/Live og annen forretningslogikk (som CRM) tilgjengelig på nettet via mitt eget utviklingsmiljø. Blir jo en helt fantastisk mulighet for forretningsapplikasjoner! Tenke seg til og lage et timeregistreringsystem som alltid er Online, uten og og trenge noe infrastruktur. Jeg kommer til og garantere deg at dette kommer folk til og hoppe på. Verden blir mindre og mindre. Fysiske lokasjoner viskes bort, og tilstedeværelse av applikasjoner blir mer og mer gjeldene, uansett hvor man befinner seg. Selv sitter jeg i Thailand, på kontoret, på en kafé, på stranda. Men er alltid tilkoblet norsk telefon, VPN etc uansett. Om jeg kunne gjøre det samme med alle mine applikasjoner, JA TAKK!

 

Og jo, Simen1 sitt inlegg var ikke bare skivebom, men helt feil retning.

 

Det syntes jeg absolutt ikke. Microsoft er ikke akkurat kjent for å følge standarder, tvert i mot. De er kjent for å _hevde_ at de følger standarder og så gjør de en eller annen endring eller lager en utvidelse som gjør at konkurrentene sine kunder sitter igjen med en redusert brukeropplevelse. Eller ingen tilgang i det hele tatt.

Hvis tilgangen til webtjenestene skal skje gjennom en nettleser vil jeg tro at IE og kun IE vil gi full funksjonalitet, og da er det vel gitt hvilket OS man bør ha i bunn.

 

Hvis Microsoft mot formodning har løsnet litt på den gamle monopolaktige, standardsjovinistiske måten å drive business på er jeg ikke like skeptisk. Og Microsoft selv vil jo tjene STYGGMYE penger på å gi alle lik tilgang. Ved å tilby tjenester i stedenfor fysiske produkter slipper de piratkopiering og har potenisiellt en kunde i enhver person med netteser og bredbånd. Det gir ingen mening å hindre tilgangen i en slik modell. De vil tjene like mye på en kar som logger på fra en ubuntu liveCD eller fra Vista Ultimate, og vi snakker om en forutsigbar og fornybar inntekt.

 

Jeg er desto mer skeptisk til hvilke formater som blir brukt til lagring, og om det i det hele tatt lar seg gjøre å bytte til lignende tjenester hos konkurrenter. Det lukter litt enveiskjøring av dette. Faktisk er jeg også til en viss grad bekymret for opphavsrett og privatliv/tilgang i slike tjenester.

Google f.eks er jo rå på slike ting - leste dere den første EULA'en til Chrome? -grøss-!

 

OG : Azure vil ligge som et lag over alle tjenestene. Microsoft bestemmer ikke dermed bare hvilke språk og protokoller som er tillat mot de underliggende tjenestene - de har også stålkontroll på eksakt hvilke tjenester vi skal få bruke. Tviler på at noe som helst fra konkurrerende virksomheter får komme inn i varmen der. Altså, uten å dumpe en shitload med cash i kasse til Microsoft. Og VIL konkurrentene ligge under Azure-paraplyen da? Mange vil jo mislike å besudle merkevaren sin med en Microsoftlogo. ORACLE delivered to you by Microsoft Azure? Nah! :-P

 

Og dizx : mange av de tingene du etterlyser og gleder deg til er tilgjengelige den dag i dag, du behøver ikke vente på Azure ;-)

Endret av -x-
Lenke til kommentar

-x-: Greit å være skeptisk til Microsoft, de har en historie som det til tider har luktet svidd av. Men samtidig så må en kunne være åpen for å se om ikke også Microsoft kan forbedre seg, syns du ikke?

Microsoft Azure tilbyr deg som ISV/utvikler/business å kjøre applikasjoner på deres plattform. Denne plattformen tilbyr endel tjenester, blant annet pålogging og lagring. Ikke ulikt det Linux og Windows tilbyr oss utviklere idag. Derfor kalles også Azure ett OS. :) Når så du skal skrive en applikasjon så må du velge en eller flere plattformer å kjøre denne applikasjonen på. Du kan velge LAMP og ha din egen server; mange gjør det. Eller du kan velge QT og med litt flaks og dyktighet så kjører applikasjonen din på nesten alle maskiner i hele verden. Eller du kan velge å bruke Microsoft Azure og da er applikasjonen din tilgjengelig over nettet, den skalerer og du betaler antageligvis bare for den trafikken/cpuen/minnet/whatever du faktisk bruker (merk att betalingsbetingelsene ikke er klar enda).

 

Poenget mitt er att det Azure kan være ett bra alternativ for mange applikasjoner. Ikke alle, men mange. Den neste "Facebook" kan kanskje kjøre fra Azure? Hvem vet... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...