Gå til innhold

Beklager upassende ARM-kritikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"fot i munn" øyeblikk? ;)

 

forøvrig virker det som veldig mye "fullverdig internet" handler om flash eller lignende nettvideoer.

 

men for min del kan den delen fint forbli på skrivebordet, for hvem pokker gidder å prøve å få noe info ut av en dårlig video mens en humper og rister rundt i en buss, eller sitter ved ett støyende kafebord?

 

jeg vil si at tekst og solide stillbilder er mye mer å foretrekke når en er på farten.

 

for det er jo det internet handler om når en ikke sitter å sløver hjemme? arbeid og info...

Lenke til kommentar
forøvrig virker det som veldig mye "fullverdig internet" handler om flash eller lignende nettvideoer.

 

Enig med Intel her, er man interessert i en "fullverdig internettopplevelse", så bør man bruke en bedre x86 CPU. Helst med to kjerner, og for all del ikke 64 bits. Adobe (Macromedia), den stolte produsenten av Flash plugin har tydeligvis tatt endel snarveier vedrørende implementasjonen til Flash plugin, da det har vist seg svært vanskelig å få denne kompilert til x86_64, for ikke å nevne ARM. Da kan jeg være enig i at stakkars lille ARM sliter med å vise frem alle de 1500 flash animasjonene på VG nett, når selv min 4 kjerners Intel x86 sliter med å levere dette som den skal.

Lenke til kommentar
forøvrig virker det som veldig mye "fullverdig internet" handler om flash eller lignende nettvideoer.

 

Enig med Intel her, er man interessert i en "fullverdig internettopplevelse", så bør man bruke en bedre x86 CPU. Helst med to kjerner, og for all del ikke 64 bits. Adobe (Macromedia), den stolte produsenten av Flash plugin har tydeligvis tatt endel snarveier vedrørende implementasjonen til Flash plugin, da det har vist seg svært vanskelig å få denne kompilert til x86_64, for ikke å nevne ARM. Da kan jeg være enig i at stakkars lille ARM sliter med å vise frem alle de 1500 flash animasjonene på VG nett, når selv min 4 kjerners Intel x86 sliter med å levere dette som den skal.

 

 

Kommentarene det er snakk om i artikkelen går på begrensninger i prosessorarkitektur... Alt det du snakker om her går på begrensninger i programvare... Jeg tipper at både krigun og "de høye herrer" har lett glemt bort hvorfor vi fortsatt drasser på møkkaarkitekturen x86... bakoverkompatibilitet.

Jeg gleder meg som en unge til det blir bedre tider på det området...

Lenke til kommentar
Jeg tipper at både krigun og "de høye herrer" har lett glemt bort hvorfor vi fortsatt drasser på møkkaarkitekturen x86... bakoverkompatibilitet.

Kommentaren min var mest ment som en spøk da, men det faktum at det ikke finnes Flash player for ARM gjør jo ikke nettopplevelsen rikere akkurat.

 

Jeg gleder meg som en unge til det blir bedre tider på det området...

Hvilket år snakker vi om her? 2030? ;)

Lenke til kommentar

vel det finnes flash på arm, bare at det ikke finnes noen generisk flash player en kan dumpe ned på enhver arm enhet og kjøre derfra. kanskje fordi hver enhet som bruker arm har til nå implementert os/firmware fra bunn av?

 

flash har vært tilgjengelig på nokia sine tablets siden dag en, men da i en veldig spesifikk utgave.

 

problemet med flash er rett og slett at det er en lukket teknologi.

 

dette er/var noe html5 skulle rette på, men vi har sett hvordan det gikk. alt av maskinvare firma var i mot å ha en åpen kodek spesifisert. kanskje fordi alle av dem har en eller annen konkurrent klar, eller har lisensiert en eller flere av disse konkurrentene?

 

og vi kan bare glemme å la forbruker velge. enkeltmennesket er kanskje smart, men i gruppe er vi som krøtter.

Lenke til kommentar
vel det finnes flash på arm, bare at det ikke finnes noen generisk flash player en kan dumpe ned på enhver arm enhet og kjøre derfra. kanskje fordi hver enhet som bruker arm har til nå implementert os/firmware fra bunn av?

 

flash har vært tilgjengelig på nokia sine tablets siden dag en, men da i en veldig spesifikk utgave.

 

Ja, Adobe har vel snekra sammen en slags Flash "light", ikke "Flashlight", men en strippet versjon av flashplayeren. Tror jeg. Uansett så er jo det bare noe rask.

 

problemet med flash er rett og slett at det er en lukket teknologi.

 

dette er/var noe html5 skulle rette på, men vi har sett hvordan det gikk. alt av maskinvare firma var i mot å ha en åpen kodek spesifisert. kanskje fordi alle av dem har en eller annen konkurrent klar, eller har lisensiert en eller flere av disse konkurrentene?

 

og vi kan bare glemme å la forbruker velge. enkeltmennesket er kanskje smart, men i gruppe er vi som krøtter.

 

Ikke bare er Flash noe lukket dritt, men det har også utrolig dårlig ytelse og bruker mye resurrser (iallefall på Linux). Hadde koden vært åpen så kan man med sikkerhet anta at Flashplugin hadde kjørt merkbart raskere for de aktuelle platformene og man hadde helt garantert fått kompilert det til både 64 bits og ARM. Men slik er det når man vil holde kortene tett til brystet. Gnash og swfdec kommer seg jo, men de er fortsatt en stykke unna originalen.

 

Og HTML 5 er jo ikke offisielt ferdig før 2025, sist jeg sjekka.

Lenke til kommentar
vel det finnes flash på arm, bare at det ikke finnes noen generisk flash player en kan dumpe ned på enhver arm enhet og kjøre derfra. kanskje fordi hver enhet som bruker arm har til nå implementert os/firmware fra bunn av?

 

flash har vært tilgjengelig på nokia sine tablets siden dag en, men da i en veldig spesifikk utgave.

 

Ja, Adobe har vel snekra sammen en slags Flash "light", ikke "Flashlight", men en strippet versjon av flashplayeren. Tror jeg. Uansett så er jo det bare noe rask.

 

skal være fullverdig etter hva jeg har forstått. ingen funksjoner skal være utelatt.

 

problemet med flash er rett og slett at det er en lukket teknologi.

 

dette er/var noe html5 skulle rette på, men vi har sett hvordan det gikk. alt av maskinvare firma var i mot å ha en åpen kodek spesifisert. kanskje fordi alle av dem har en eller annen konkurrent klar, eller har lisensiert en eller flere av disse konkurrentene?

 

og vi kan bare glemme å la forbruker velge. enkeltmennesket er kanskje smart, men i gruppe er vi som krøtter.

 

Ikke bare er Flash noe lukket dritt, men det har også utrolig dårlig ytelse og bruker mye resurrser (iallefall på Linux). Hadde koden vært åpen så kan man med sikkerhet anta at Flashplugin hadde kjørt merkbart raskere for de aktuelle platformene og man hadde helt garantert fått kompilert det til både 64 bits og ARM. Men slik er det når man vil holde kortene tett til brystet. Gnash og swfdec kommer seg jo, men de er fortsatt en stykke unna originalen.

 

Og HTML 5 er jo ikke offisielt ferdig før 2025, sist jeg sjekka.

 

prøvde gnash her om dagen, og det funket til å spille av video på youtube ja. men den "play" knappen som ligger over videon før start forble der under spilling. og en gamer.no sin video spiller fylte ikke ut avsatt plass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...