Gå til innhold

Bygger luftekanaler i bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Luftehull - luftekanal

Under hovedkortet - over hovedkortet

Potato - poteito

Tomato - tomeito

 

Det går da ikke an på patentere sånt? Det jo kjent teknologi som har vært i bruk i mange år.

 

Det innvolverer vel bruk av separate vifter får å lage en konstant luftstrøm uavhengig av komponenter for å skape et kjølig kabinett. Det er vel mer enn bare hull.

Lenke til kommentar

Vifter er da ingen ny oppfinnelse det heller. Enten har jeg misforstått saken eller så synes jeg det er rimelig sykt at de kan hevde patent på noe slikt.

 

Hva blir det neste? Intel patenterer hjulet og krever lisens fra alle som lager noe med hjul?

 

Redigert: Etter en nærmere sjekk ser jeg at artikkelen til Cnet ikke nevner patent med et ord. Derimot står det at Intel lisensierer ut løsningen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Stusset litt jeg også på at det er mulig å ta patent på noe slikt. Dette her er jo ikke en ny spesifikk oppfinnelse ingen har tenkt på før. Her er det snakk om å kombinere to veldig generelle ideer/oppfinnelser, luftkanaler og vifter. Begge disse oppfinnelsene har vært i utstrakt bruk i lang tid nå (om en kanskje ikke så ofte i kombinasjon). Det amerikanske patentsystemet blir latterligere for hver dag som går. Håper noen lager noe lignende uten å betale lisensavgift til Intel så vi kan få en rettsak på dette. Forhåpentligvis vil rettsystemet i et slikt tilfelle være rasjonelle og fornuftige nok til å se galskapen i dette. *Sukk*

Lenke til kommentar

Det er jo rimelig patetisk. Tenk hvis noen har noe tilsvarende det Intel har? De kommer jo til å få masse saksmål og million bøter for noe de har brukt før Intel. Andre bedrifter må jo tenke seg nøye om før de skal lage et kjøle/lufte system for bærbare med den patenten og purken rundt svingen? :(

Lenke til kommentar

nadezico: Det er ikke lov/mulig til å ta patent på noe som er funnet opp fra før. Det var derfor jeg mente at det måtte være ulovlig med et slikt patent. Slik jeg har oppfattet konseptet så er det funnet opp for lenge siden og har vært i bruk i en rekke produkter tidligere.

 

I morges kom jeg på at brødristere, panelovner og komfyrer bruker det samme prinsippet for å unngå berøringsfarlige og brannfarlige overflater.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man rister på hodet av denne saken. Det er tros alt ikke beskrevet hvordan dette fungerer, så ingen her på forumet kan dermed påstå at det "bare er luftekanaler" og hevde at det ikke kan patenteres.

Først må vi få noen flere detaljer på bordet om hva artikkelen faktisk handler om, for den er jaggu tynnere enn den mest moderne bærbare ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...