Gå til innhold

Anmeldelse: King's Bounty: The Legend (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var, for å si det mildt, veldig spent på hvordan dette skulle bli, og jeg er sjeleglad for at det ser ut til å innfri alle mine forventninger. Som en die hard-fan av det originale spillet samt hele HoMM(minus 4ern), er dette et sikkert kjøp. Må dessverre vente til eksamensstormen er over først, så det blir vel å sitte og kose seg med det i mellomjula.

Lenke til kommentar

Jeg er en gammel Heroes-fan, og jeg synes at King's Bounty: The Legend er et genialt spill - jeg må virkelig si at disse russerne har gjort en god jobb. Selv har jeg oppnådd tittelen "World Searcher". ;-) Og ja, det er et laaangt spill, hvis man skal gjøre alt!

 

Enig med anmelderen at dette oser det Blizzard-kvalitet av. Til og med komponisten Lind Erebros har gått på en musikkskole som har navn etter Rachmaninov (kjent russisk komponist).

 

En av de mest praktiske nye funksjonene er muligheten for å ta med seg en reservehær. Dette er oppgraderbart. De får du en egen slot til å putte inn et stort antall folk, og kan "shoppe" krigere fra andre steder på kartet, slik at du slipper å dra tilbake når du skal etterfylle hæren din.

 

Savner: Level 5 Castle/Life/Haven units. Det fins kun opp til level 4, Knights og Horsemen. Til sammenligning fins det lvl 5 Demonis/Inferno/Chaos units slik som Archdemon og Black Dragon.

 

Spillets historie forklarer at "rage" ("raseri") er en demonisk variant av mana.

 

Her kan du grave etter skatter (dig) i det lange og det brede. Spillet har en dag/natt-funksjon slik som i WC3, og en hendig "Night Time Operations"-oppgradering ble min Paladin raskt en bedre kriger om natten enn om dagen.

 

Jeg må forresten kverrulere litt om at spillet ikke har noen god historie - du må bare ta deg tid til å lese teksten. :-) Men jeg er enig i at det er side-oppdragene som virkelig lokker, ellers blir det bare å springe igjennom spillet. Man må ta seg tid. Så vil du fort finne ut av at dverger har en "black box" i sine "dirigebles" flygende farkoster - til øl, ikke teknisk krasj-info. Du vil også finne ut at i sumpen er det en intern kamp mellom 3 froskemennesker som er brødre og bor i hvert sitt slott. :D

Lenke til kommentar

Ja, det minner mye om Heroes. Men det har ikke det samme vente-på-neste-uke preg som de gamle Heroes spillene hadde. Selve ridingen rundt omkring foregår sømløst, dag og natt.

 

Og angående factions: Det er mennesker, alver, dverger, demoner, necropolis og nøytrale. (Mange av de nøytrale ville jeg puttet i Chaos/Might-kategorien fra HOMM4). EDIT: Jeg glemte helt at det er en rase til: Orc! :)

 

Men her har gremlins blitt noe eget, en magiker-klasse som bor inne i alt fra teknisk utstyr, til sverd og sko. "I always told there was a little gremlin in there." (De små krypene som holder alt i gang...) Det var ganske fornøyelig å kjempe mot mange voktere av utstyr for å oppgradere dem. Men det kan fort bli dyrt - med tanke på at hele hæren din ser ut til å bli utrydningstruet i noen tilfeller, da man ikke får noen oversikt over hvor sterke fienden er. Tips: Save/quicksave. :)

 

NB! "Integrated laptop video chipsets are not officially supported". Prøvde å spille på en et par år gammel bærbar, fungerte ikke uansett hvor mye jeg trøblet med driverversjoner og slikt.

Endret av Dreamsharer
Lenke til kommentar

Ble overrasket når jeg leste anmeldelsen idag. Aldri hørt om spillet engang, men virket utrolig kult! Elsket Heroes spillene. :) Regner med at dette skal i hus, men det er ikke akkurat blitt valgt noen veldig bra publiseringstid. Kommer veldig mange gode og etterlengtede spill fremover i tiden nå.

Har dog et lite spørsmål: Trenger man noen bra PC for å kjøre dette skikkelig? Uten lag osv...

Lenke til kommentar

For å svare på noen spørsmål:

 

Septer: Har ikke spilt det gamle King's Bounty, men jeg har ikke sett noe til noe slikt tidsbestemt oppdrag i det nye, nei. Du bestemmer forøvrig selv tempoet gjennom spillet.

 

Multi/coop: Ingen (grr...)

 

Vandrende voktere/etc: Ja, det finnes flere folk som går rundt omkring, men det er som om de går patrulje fra A til B. De har egentlig ikke noen annen funksjon enn å være spellcasters i kampene. For de fleste fiendene du møter på, har ingen helt som kan kaste magi over sine egne eller motstanderns styrker.

 

PC: Kjørte gjennom hele spillet på en PC som er 4 år gammel. (3 GhZ, Ati X800)

 

System Requirements ifølge Gamers Gate:

 

OS: MS Windows 2000/XP

DirectX 9.0c

CPU: 2,6 GHz

RAM 1 GB

Graphics: nVidia GeForce 6800 with 128 MB RAM

Sound: DirectX-compatible sound card

Integrated laptop video chipsets are not officially supported

 

 

Anbefaler å høre litt på musikken til spillet: det er flere sanger som ligger ute. http://www.linderebros.com/index-en.htm

 

Sang nummer 6 på playlisten er "Valley of a thousand rivers" - fra alvenes hovedstad med samme navn. Sang nummer 13 "Warlord Horns" er den klassiske kamp-musikken som spilles under selve slagene.

Endret av Dreamsharer
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...