Gå til innhold

Intervju: Skaperen av Wine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et interessant intervju. For dere som tenker på å prøve Wine, vil jeg anbefale også å kikke på PlayOnLinux. Det er en fornt-end til Wine, eller en installasjonshjelper om du vil. På en måte vil PlayOnLinux gjøre mye av arbeidet som Crossover gjør, ved å sørge for at Wine kjører Windows-programmene med riktige parametre. Les mer om PlayOnLinux på Linux.com: http://www.linux.com/feature/128773

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale spillere å teste ut PlayOnLinux, det er ganske mange spill som har ferdige script nå. Selv har jeg ikke testet de siste versjonene.

 

Angående selskaper som bruker Wine til å porte programmer til nye plattformer så brukte faktisk Borland i sin tid Wine til å porte deler av komponentbiblioteket til Kylix, dog ble programmene laget i Kylix native Linux-programmer. Men nå er Kylix død for lenge siden.

Lenke til kommentar

Fint lesestoff :)

 

Et interessant intervju. For dere som tenker på å prøve Wine, vil jeg anbefale også å kikke på PlayOnLinux. Det er en fornt-end til Wine, eller en installasjonshjelper om du vil. På en måte vil PlayOnLinux gjøre mye av arbeidet som Crossover gjør, ved å sørge for at Wine kjører Windows-programmene med riktige parametre. Les mer om PlayOnLinux på Linux.com: http://www.linux.com/feature/128773

Takk! Dette var et stort skritt mot og gå over til linux. Noen som har erfaringer med CS:S og WINE(evt. P.O.L.)? Er egentlig det eneste jeg bruker mye, bortsett fra film og musikk som er lett og finne erstattere for.

Hadde vært flott og kasta alt i huset med Microsoft merket på. :)

Lenke til kommentar
Mitt håp er at Wine en dag ikke vil være nødvendig, fordi ingen bruker Windows som operativsystem lenger...

Ah. Musikk i mine øre.

 

samme her ;D

 

likte forklaringa til windows side 2, skjule feil, sooo true, vista'n min jobber livet av seg, selv om event log ikke sier noe, typisk windows, sier ikke hva den gjør. selv om den jobber i 5 min , 3 install og 4rd pc'n jeg merker det på og.

 

ubuntu begynner å bli veldig bra og, de andre henger litt etter på enkelt å bruke, apt-get systemet er noe som får meg til ubuntu da.

 

ati drivere er ikke ubrukelige lengre, det går fremover =)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Et interessant intervju. For dere som tenker på å prøve Wine, vil jeg anbefale også å kikke på PlayOnLinux. Det er en fornt-end til Wine, eller en installasjonshjelper om du vil. På en måte vil PlayOnLinux gjøre mye av arbeidet som Crossover gjør, ved å sørge for at Wine kjører Windows-programmene med riktige parametre. Les mer om PlayOnLinux på Linux.com: http://www.linux.com/feature/128773

Takk! Dette var et stort skritt mot og gå over til linux. Noen som har erfaringer med CS:S og WINE(evt. P.O.L.)? Er egentlig det eneste jeg bruker mye, bortsett fra film og musikk som er lett og finne erstattere for.

Jeg er ikke så inne i spill-terminologien at jeg vet hva disse forkortelsene står for, men kanskje du finner dem i Wines applikasjonsdatabase: http://appdb.winehq.org/ . Trykk på "Browse Apps" i venstremenyen og søk i hele databasen. Wine-brukerne har selv lagt kommentarer og tips til hvert enkelt program/spill.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Takk! Dette var et stort skritt mot og gå over til linux. Noen som har erfaringer med CS:S og WINE(evt. P.O.L.)? Er egentlig det eneste jeg bruker mye, bortsett fra film og musikk som er lett og finne erstattere for.

Hadde vært flott og kasta alt i huset med Microsoft merket på. :)

 

Bilde på side 4 bør vel fortelle det meste

Counter-Strike: Source er nok et spill som fungerer i Wine

Klikk for et større bilde

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å ta sånne innbitte windows-motstandere seriøst. Nå skal jeg ikke si at det er det perfekte operativsystemet, men jeg har holdt mye på med både windows og linux privat og i jobb, og generelt er windows betydelig mer strømlinjeformet. Det eneste tilfellet hvor jeg vil foretrekke linux er hvis jeg skal programmere i C, C++ og python, siden dette er så godt integrert i systemet.

 

Problemet med linux er at det alltid er ett eller annet som ikke fungerer. Det er kanskje småting, men etterhvert blir man lei av å hele tiden måtte slåss med systemet. Jeg bruker PCen først og fremst som et verktøy, og da er det mye viktigere at det virker og at man har god arbeidsflyt fremfor at APIene er elegant utformet.

 

Jeg finner også at linux har betydelig tregere respons ved enkelte operasjoner, for eksempel navigasjon i filutforskere. Jeg kan være enig i at windows (spesielt vista) har overmåte høyre maskinkrav, men med en noenlunde oppegående PC går det som en drøm. Linux synes å ha det samme responsivitetsproblemet uansett hvor rask maskinen er.

 

Linux er desentralisert, og utviklerne er ikke organisert på langt nær like godt som i windows. Resultatet blir at brukergrensesnittet blir mye mindre gjennomtenkt, og man bruker lengre tid på å gjøre de samme oppgavene. Når jeg en gang i blandt bruker linux på jobb av ulike grunner blir jeg som regel irritert over at ting er så knotete.

 

Ikke meningen å starte noen krig her altså, men avogtil syns jeg det blir litt vel mye haleluja-stemning rundt linux.

Lenke til kommentar
Jeg bruker PCen først og fremst som et verktøy, og da er det mye viktigere at det virker og at man har god arbeidsflyt fremfor at APIene er elegant utformet.

 

Det er jeg helt enig i, ved ditt bruk, men er det ikke i intervjuet snakk om en som lager Wine - et kompabilitetslag? Da kan det jo tenkes at et elegant API gjør jobben enklere...

 

Artig med intervjuer fra rundt omkring, de vil vi gjerne ha flere av. Nå kommer det etterhvert til å skje, og skjer ting mot Gnome 3.0, etter usabilty hackfesten i Boston. Rett oppmerksomheten mot Planet Gnome!

 

Forøvrig er jeg veldig takknemlig, Robin, for at du skriver artikler på hardware.no. Den siste tiden har jeg ikke vært særlig fornøyd med artikler og nyheter ellers - primært fordi jeg både må finne og sjekke kilden(e) selv - så mye uriktig som blir referert, men Robin legger altså alltid sjela i artiklene. Stå på!

Lenke til kommentar
Det er helt kurant med meningsytringer, men jeg synes du skulle sette halen på eselet når du snakker om "sånne innbitte windows-motstandere". Hvem mener du? Er det noen her i tråden du ikke klarer å ta seriøst?

 

Beklager, jeg ser at det ikke kom godt frem hva jeg mente. dette var rettet til han som var intervjuet.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å ta sånne innbitte linux-motstandere seriøst. Nå skal jeg ikke si at det er det perfekte operativsystemet, men jeg har holdt mye på med både windows og linux privat og i jobb, og generelt er linux betydelig mer strømlinjeformet. Det eneste tilfellet hvor jeg vil foretrekke windows er hvis jeg skal spille spill, siden dette er så godt integrert i systemet.

 

Problemet med windows er at det alltid er ett eller annet som ikke fungerer. Det er kanskje småting, men etterhvert blir man lei av å hele tiden måtte slåss med systemet. Jeg bruker PCen først og fremst som et verktøy, og da er det mye viktigere at det virker og at man har god arbeidsflyt fremfor at APIene er elegant utformet.

 

Sorry, klarte ikke la være :) Men det dekker mine erfaringer. Syns linux er både raskere og bedre (og mer elegant for den saks skyld).

 

Eneste windows vinner på her i gården er spill, og wine er fremdeles ikke god nok der. Skal jeg gjøre noe mer seriøst, så er det over til linux. Men, smak og behag.

 

Personlig syns jeg man bør kjøre et system (og bare det) i minst en måned i strekk før man uttaler seg så mye om det (og helst et halvt år, for å bli fullt ut komfortabel med et system). Nå vet jeg ikke om du for eksempel har kjørt linux (og hvilken linux? Bare Ubuntu har 3 forskjellige desktop'er, med forskjellige fordeler og problemer) som desktop i et par måneder for å fullt ut teste det eller ikke, du sier ikke noe om hvor lenge du har brukt de forskjellige systemene, og til hvilken bruk.

 

Men imo, før man har lang erfaring rundt alle alternativene som diskuteres, kan man ikke ha en god diskusjon om de forskjellige alternativene.

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at til spilling er ikke Linux-plattformen godt nok støttet i spillverdenen ennå, selv gjennom Wine. Jeg tror det er et godt stykke frem før en stor del av spillerne beveger seg over til Linux. Dual-boot med Windows og Linux er det jeg anbefaler i slike situasjoner.

 

Det jeg ser den største nytten av Wine er å kjøre nytteprogrammer for Windows i Linux, f.eks. Photoshop. Det lar folk kjøre programmer de er vant med i Linux, som gjør en eventuell overgang glattere. Denne støtten begynner å bli ganske bra.

 

Vi må huske på at flertallet av PC-brukere ikke setter spilling som førsteprioritet. De fleste trenger en maskin som fungerer til kontorbruk, multimedia og nettlesing, at alle Windows-spill skal fungere er for de ikke noe krav men gjerne positivt. Om verktøy som PlayOnLinux ble ytterligere litt forbedret, så tror jeg mange ville vært tilfreds med denne løsningen.

Lenke til kommentar
Enda et godt og interessant intervju. Men Robin skulle spurt hvilke spill utvikleren av WINE spiller :)

 

Det hadde også vært interessant å høre hva Microsoft mener om WINE-prosjektet, og om de muligens har prøvd å få stoppa det.

 

Han sa jo han bare brukte wine til å teste kompatibilitet... Men skulle spørt om Microsoft ja, det har du rett i... damn :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...