Gå til innhold

Kommentar: Dette er ikke fastpris!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme med disse abonnementene som "ikke har månedsavgift", men som med liten skrift har et minimums fakturabeløp på masse kroner i måneden...

 

Kanskje Amobil kunne satt sammen en overssikt over forskjellige abonnement, litt som en prisguide, bare med abonnement liksom? og funnet et fast oppsett som ga den informasjonen en trengte for å se hva de forskjellige faktisk innebar. kunne vært kjekt egentlig :)

 

Edit: Hah, har du sett... gikk inn i prisguiden og ser ut som dere allerede har det gitt :p nice!

 

Edit2: Synes minstefaktureringen burde vært satt opp sammen med de standard detaljene, og ikke gjemt under "Alle detaljer". Med et mobil abonnement med 0 i månedsavgift burde en etter min mening kunne la den telefonen ligge i en måned uten å bruke den, og ikke betale noe.

Endret av Svish
Lenke til kommentar

At ordlyden i markedsføringen ofte er villedende, er det ikke tvil om. Men samtidig er det i forbrukernes interesse at operatørene tar forbehold mot ekstrembruk for en del tjenester.

 

Folk flest med abonnement som gir inntil 3000 ringeminutter i måneden, bruker nok en del mindre enn det. Men samtidig er dette noe som lett kan utnyttes og produktet kunne neppe vært tilgjengelig for samme pris uten denne begrensingen. Sannsynligvis kunne det ikke vært tilgjengelig i hele tatt. For med høyere priser, hadde kundene vært færre, og ekstrembrukerne er nok de siste som hadde sviktet.

 

3000 ringeminutter er i praksis fri bruk for de aller fleste. Det er neppe nok til å forsvare ordlyden i markedsføringen, men det er likevel ikke fullstendig skivebom.

 

Jeg har forresten gratis kaffe, snacks og brus på jobb. Men da er det en forståelse for at man ikke utnytter seg av dette for hva det er verdt. Skulle noen gjøre det, mister alle tilbudet eller det vil innføres begrensinger. Blir det da feil å si at at kaffe, brus og snacks er gratis?

Lenke til kommentar

Glimrende at dere tar opp dette problemet. :thumbup:

Et mer passende navn på dagens "fastpris"-tilbud kunne kanskje vært "Pakkepris inntil 3000 ringeminutter til ordinære telefonnumre innenlands".

Det klinger dårligere i markedsføringen, men varen de leverer er også tilsvarende dårligere enn de gir inntrykk av.

 

En ting til som irriterer meg med prisingen er alle de tiltakene de gjør for å hindre sammenlignbarhet. Markedskreftene fungerer dårlig når kundene ikke klarer å sammenligne prisene. Folk aner jo rett og slett ikke hva som er billigst. Ok, telepriser.no hjelper en del men da må man vite om siden og bruke den, noe jeg dessverre tror bare en liten andel av befolkningen gjør. Majoriteten står forvirret igjen pga den målrettede forvirringen selskapene driver med.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men hvorfor vanker det skryt her? La meg sitere ingressen på denne artikkelen:

Amobils Marius Valle er lei av operatørenes ordkløveri.

..og så la meg sitere Marius Valle fra overskriften på en artikkel han selv publiserte i går:

Talkmore med fastpris på data

Ja, den observante leser vil påpeke at det nå står "fastpris" (med klammetegn), men det gjorde det ikke da artikkelen ble publisert.

 

Så -- Marius Valle hater tøvet fra operatørene, men har ingen problemer med å spre det på sin egen nettside for å dra inn flere klikk og da tjene mer i reklameinntekter.

 

Herlig.

Lenke til kommentar

Er svært enig i så å si alt, Marius. Telenor Mobils Fri120-abonnement med to timer ringetid mot en månedspris på godt over to hundre kroner er et veldig godt eksempel på hvordan markedsføring kan selge noe som billig selv om det er svært dyrt.

 

Et eksempel er One Call, som annonserer med "120 frie ringeminutter og 90 frie SMS hver måned". 120 frie ringeminutter klinger bra, men leser du det som står med liten skrift finner du ut at du må betale en oppstartsavgift på 59 øre for hver samtale.
Til forskjell fra de fleste andre "frie" abonnementer har One Call Faktura verken månedsavgift eller minstefakturering, og oppstartsavgift for de inkluderte ringeminuttene kom først for vel tre uker siden. Men ja, dette er ikke lenger et abonnement som småbrukerne kan bruke gratis og derfor kan jeg si meg enig i at bruken av "fri" også her har blitt tvilsom.
Lenke til kommentar

Jo, det er fastpris! Prisen varierer ikke ut fra hvor mange av de f.eks. 3000 minuttene du forbruker, du betaler den samme prisen.

Det vi egentlig krangler om her er jo at det ikke er fastpris for ubegrenset forbruk, det er en fastpris for alt forbruk opp til en gitt grense. Fastpris er det uansett.

Lenke til kommentar

Bra artikkel, og håper noen kan gjøre noe med det snart. 3000 minutter er mye, men som nevnt i artikkelen er det bare 50 timer. En måned har ca 720 timer, det er altså bare 7% av måneden.

 

Da kan man altså bare snakke 7% i telefonen, da resterende 93% kan man ikke ringe i det hele tatt. Noen vil jo påstå at 7% er ganske mye, og folk vil misbruke det, men det kommer an på ringemønster og ringevaner.

Lenke til kommentar
Jo, det er fastpris! Prisen varierer ikke ut fra hvor mange av de f.eks. 3000 minuttene du forbruker, du betaler den samme prisen.

Det vi egentlig krangler om her er jo at det ikke er fastpris for ubegrenset forbruk, det er en fastpris for alt forbruk opp til en gitt grense. Fastpris er det uansett.

Nei, det er det ikke.

 

Marius skriver helt korrekt at et mer riktig begrep vil være "pakkepris", et begrep som faktisk matcher det operatørene selger. Når fastpris markedsføres så gjøres det slik:

 

"Fastpris på ringetid!"

"Fastpris på data!"

"Fastpriis på SMS!"

 

..men det er ikke "en fast pris" om du går over det som er inkludert i pakken (3000 ringeminutter, 500 sms, 50 MB data eller whatever), for da begynner takstameteret å tikke igjen.

 

Det alle snakker om er en pakkepris - du får en "pakke" til en pris (ikke en "fast pris", men en pris), og det er det.

 

Din sammenligning blir litt som å si "En pakke kjøttdeig koster jo en FAST PRIS av 39,- uansett hvor mye av den du bruker i pastasausen". Nei, det er ikke en fast pris - det er en pris - en pris du betaler for en vare. Trenger du mer kjøttdeig må du kjøpe en pakke til. Fast pris vil her være om du får lov til å komme tilbake til kjøttdisken på Meny og hente mer kjøttdeig når du har behov for det, i en hel måned fra du kjøpte den første pakken.

Endret av josh909
Lenke til kommentar

Det er da fastpris i de 3000 minuttene, det er bare satt en begrensning på hvor lenge fastprisen varer. Etter de 3000 minuttene så gjelder ikke fastprisen og du må betale mer. De reklamene jeg har sett så sier de bestandig hva slags begrensninger det er, man kjøper ikke et abonnement uten å sjekke detaljene.

 

Liker derimot ikke at ting koster 1 krone, men følger med et svindyrt abonnement, dette har som oftest vært til mobilen, men det sprer seg over til laptops nå.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Det er da fastpris i de 3000 minuttene, det er bare satt en begrensning på hvor lenge fastprisen varer. Etter de 3000 minuttene så gjelder ikke fastprisen og du må betale mer.

 

Der har du jo selvmotsigelsen. Hvordan kan du forsvare noe når du selv sier at fastpris ikke er fastpris? Det er en pakkepris - du kjøper en pakke.

 

De reklamene jeg har sett så sier de bestandig hva slags begrensninger det er, man kjøper ikke et abonnement uten å sjekke detaljene.

Igjen: her nevner du jo også ankepunktet - hvordan kan en fastpris ha begrensninger (utover tidsbegrensning, f.eks. per måned)? Da snakker vi igjen om en pakkepris.

Endret av josh909
Lenke til kommentar

Du må se på sammenhengen, jeg husker det hvertfall som at de sier "fastpris" og hvor lenge man betaler en fast pris, altså 3000 minutter.

 

Pakkepris hadde sikkert fungert det, men fastpris har brent seg inn hos meg, så jeg ser ikke noe unaturlig med det ordet i reklamene.

 

Får følge med på tlf reklamene neste gang de går, jeg pleier alltid å ignorere dem, evt se om jeg kan oppdage hva den lille skriften nederst på tven sier.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Jo, det er fastpris! Prisen varierer ikke ut fra hvor mange av de f.eks. 3000 minuttene du forbruker, du betaler den samme prisen.

Det vi egentlig krangler om her er jo at det ikke er fastpris for ubegrenset forbruk, det er en fastpris for alt forbruk opp til en gitt grense. Fastpris er det uansett.

Da kan man si at Tele2 har fastpris på 9,- på sitt Tele2 Sheriff-abonnement. Forutsetningen blir da at du er gjennomsnittsnordmannen som ringer 28 minutter fordelt på 29 samtaler, og skriver 59 SMS per måned.

Fastpris og 0-strategien til teleselskapene er direkte ulovlig, villedende og forkastelig.

Endret av fredriri
Lenke til kommentar
Pakkepris hadde sikkert fungert det, men fastpris har brent seg inn hos meg, så jeg ser ikke noe unaturlig med det ordet i reklamene.

 

Operatørene: 1

Du: 0

 

Har derimot ikke sett fastpris i en annen betydning, så det gjør ikke stort. Oppfatter det rett og slett som at du betaler en fast pris enten i all evighet eller i et begrenset intervall.

 

"Spis så mye pizza du vil" eksempelet har også sine begrensninger enkelte steder, som fram til klokka 13:00.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...