Gå til innhold

Selger 130 nm-produksjonsteknikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt sikkert mange brikker som kan produseres konkurransedyktig på denne produksjonsteknikken. Så at brukbar teknologi benyttes noen år videre ser jeg på som positivt, spesielt når det ikke er akkurat for mange aktører i halvlederindustrien. At AMD også får litt penger for teknologi de har utviklet er bra.

Lenke til kommentar

130nm holder kanskje ikke til topp CPU eller GPU, men kan helt sikkert brukes i mange andre brikker. Russland er et stort land og de skal nok ha mange brikker om de først bestemmer seg for noe, så oppkjøp av 130nm teknikk er ikke så dumt, sparer vel litt penger på å produsere brikker selv ;)

Lenke til kommentar

Jovisst, vi har da både brikkeprodusenter og forskningslaboratorier som kan lage brikker. Atmel, Nordic Semiconductor og forskningslaboratoriet i elektrobygget NTNU. Om ikke det var nok så produserer vi også vårt eget superrene silisium i Norge. Omtrent 50% av alt silisium som blir til prosessorer og GPU-er i verden lages av norskprodusert silisium.

 

Dette er vel ikke så verst for et land med under 0,1% av verdens befolkning? ;)

Lenke til kommentar
Ja, kanskje det. AMD bruker sikkert en del penger på utvikling, noe de aldri får tilbake. Men de får nok igjen en god del av det de investerte i utstyret ved å selge det til ruskiene, mens de slipper utviklingskostnadene og -tiden.

 

 

De får vel en del av det tilbake regner jeg med, ellers hadde de vel aldri drevet med forskning.

Lenke til kommentar
Jovisst, vi har da både brikkeprodusenter og forskningslaboratorier som kan lage brikker. Atmel, Nordic Semiconductor og forskningslaboratoriet i elektrobygget NTNU.

Jeg jobber i Nordic selv og kan informere om at hverken vi, Atmel eller NTNU produserer brikker i Norge. Brikkene designes her, men produksjonen foregår andre plasser, hovedsaklig Asia.

Og som andre nevner er 130 nanometer mer enn godt nok til de aller fleste applikasjoner. Jeg vil tro andelen brikker som er mindre enn 130 nanometer er skremmende lav på tross av at det er de brikkene folk flest kjenner til.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med en noen over her at 130 nm fortsatt duger til masse.

Et annet punkt som overrasker meg at ikke har blitt nevnt er punktet at Russland vil stå mye sterkere dersom de har egen produksjon av prosessorer i landet, og ikke er avhengig av import. Dette (pluss språk) er jo store motivasjonsfaktorer for Kinas prosessorproduksjon, og de har kommet seg fort.

Hvis russerne tar den gamle 130 nm teknologien og kombinerer den med andre prinsipper som multi-core eller cluster-computing kan de få seriøse saker. For ikke å nevne at de kan lage seg egne GPU lignende prosessorer og kjøre disse cluster. I det siste har jo russerne gitt ut blandt annet dekrypteringsprogramvare for GPU.

Lenke til kommentar
Jovisst, vi har da både brikkeprodusenter og forskningslaboratorier som kan lage brikker. Atmel, Nordic Semiconductor og forskningslaboratoriet i elektrobygget NTNU. Om ikke det var nok så produserer vi også vårt eget superrene silisium i Norge. Omtrent 50% av alt silisium som blir til prosessorer og GPU-er i verden lages av norskprodusert silisium.

 

Dette er vel ikke så verst for et land med under 0,1% av verdens befolkning? ;)

 

Kilde hvor det vises at vi produsere cpu / gpu chip i landet vår? Trur ikke vi har 1 fabrikk i landet som driver med cpu / gpu brikke produksjon. Råvare er lite interesant.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...