Gå til innhold

Vil sette fart på fildelingsdebatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En løsning som sikrer kunden et fullverdig produkt og som gir bransje og utøvere tilstrekkelige inntekter er vel det optimale målet.

 

Hadde glatt betalt 20 til 60 kr pr film i god kvalitet i MP4/MKV/x264 format. Alt etter hvor ny ... og oppløsning osv. Synest det er rått å ta opp til 300 kr for en Blue-ray. Selv om jeg ser enkelte kjeder tar rundt 200 kr. Når LP-platene ble byttet ut med cd-er kostet disse mer, selv om produksjonkostnadene var betydelig lavere med CD-er (LP -> 99 og CD -> 149 ). Det samme gjelder vel blue-ray og DVD bortsett fra at her er vel prisene mer like når det gjelder produksjonskostnader. Ligger vel på noen få kroner pr eksemplar, tenker jeg..

 

Og når det fysiske mediet er "borte" kan en ikke lenger snakke om økte produksjonskostnader osv.

Lenke til kommentar

Dette er en bra ting!

Hadde gladlig betalt for musikk, om den var tilgjengelig i en 1:1-rip, og ikke komprimert MP3. Det er også viktig at den er DRM-fri. Jeg tror musikkbransjen faktisk må starte å stole på forbrukeren om dette skal gå i boks. Piratkopieringen har ikke blitt trappet ned etter at DRM ble introdusert, den har heller vokst. Og det skjønner jeg, for det frister lite å kjøpe musikk på internett da jeg kun får lov å bruke det sammen med min iPod.

Lenke til kommentar

Ikke for å være negativ, men jeg tror dette er en konflikt som står nokså fastlåst. Det er rett og slett for mye taktikeri fra den kommersielle siden.

 

Bare se på f.eks. Sony. Ingenting i veien med hardwaren i seg selv, men innledningsvis kommer de med sin egen standard, båre på dekoding og kjøp. Det stinker sånn av ønske om verdensherredømme at selv den mest naive forbruker styrer unna. Når man omsider innser at opplegget er en flopp, så dropper man så og si hele tanken med å selge musikk, det blir mere symbolsk, og satser på det en egentlig kan, å brodusere gode spillere.

 

Når det er sagt, så er jeg av den oppfattning at internett bør være litt som det "det frie hav", der lover og rettigheter er sterkt begrenset. Det er mengder med selskaper som har tjent store penger, det er så og si kun de "gamle kjempene" dvs musikk og filmbransjen som ikke har klart det. Jeg tror det kommer av at en ikke har villet tenke ut av boksen! Nå har ikke jeg noen nøkkel til hvordan alt bør være, men jeg tror man prøver å angripe problemet i feil ende.

 

Vi normenn prøver så godt vi kan å framstå som naive, uskyldige og rettferdige ned til siste millimeter! I sammfunnet som sådan vektlegges reelle hensyn (også kalt janteloven) i enhver sak og sammenheng. Mediene baserer vel ca 90% av stoffet sitt ba bakgrunn av dette. Bare husk at for alle andre er det bunnlinjen som teller, og det er mindre viktig hvorsan en kommer dit!

 

Ikke hør på hva de sier, se på hva de gjør!

Lenke til kommentar
Ikke for å være negativ, men jeg tror dette er en konflikt som står nokså fastlåst. Det er rett og slett for mye taktikeri fra den kommersielle siden.

 

Bare se på f.eks. Sony. Ingenting i veien med hardwaren i seg selv, men innledningsvis kommer de med sin egen standard, båre på dekoding og kjøp. Det stinker sånn av ønske om verdensherredømme at selv den mest naive forbruker styrer unna. Når man omsider innser at opplegget er en flopp, så dropper man så og si hele tanken med å selge musikk, det blir mere symbolsk, og satser på det en egentlig kan, å brodusere gode spillere.

 

Når det er sagt, så er jeg av den oppfattning at internett bør være litt som det "det frie hav", der lover og rettigheter er sterkt begrenset. Det er mengder med selskaper som har tjent store penger, det er så og si kun de "gamle kjempene" dvs musikk og filmbransjen som ikke har klart det. Jeg tror det kommer av at en ikke har villet tenke ut av boksen! Nå har ikke jeg noen nøkkel til hvordan alt bør være, men jeg tror man prøver å angripe problemet i feil ende.

 

Vi normenn prøver så godt vi kan å framstå som naive, uskyldige og rettferdige ned til siste millimeter! I sammfunnet som sådan vektlegges reelle hensyn (også kalt janteloven) i enhver sak og sammenheng. Mediene baserer vel ca 90% av stoffet sitt ba bakgrunn av dette. Bare husk at for alle andre er det bunnlinjen som teller, og det er mindre viktig hvorsan en kommer dit!

 

Ikke hør på hva de sier, se på hva de gjør!

Det er liten tvil om hva som er den generelle folkemeningen angående plateselskaper, nedlastninger, og disse tingene. (I alle fall for personer under 40, det er vell ca der grensen for data-generasjonen ligger nå. Alså hvor så og si alle er oppvokst med det).

Jeg synes egentlig alle her på forumet burde melde seg inn som medlem i FriBit, da det vil legge betydelig press på platebransjen i norge selv med bare noen få tusen medlemmer.

Det er så langt jeg kan se 3 mulige måter å forandret musikkbrasjens holdninger på:

1. Få inn unge folk (under 30) som IKKE er utdannet kun i juss i toppen av bransjen.

2. Skape masse oppstyr rundt temaet gjennom f.eks. FriBit og diverse forum og kreve at noe gjøres.

3. Boykot av all cd-kjøp til det kommer et bra online tilbud med god musikk-kvalitet og stort utvalg UTEN DRM. Da gjelder selvfølgelig også ordentlig linjehastighet...

Jeg mener flim bransjen også burde gjøre det samme.

 

Som nevnt tidligere her av andre: Jeg har ikke noe problem med å betale for filmer og musikk, så lenge jeg får det jeg betaler for. Materialet og fri personlig bruk av dette, både i valg av avspilling, konvertering, eller sikkerhetskopiering.

 

Synes forslaget over her om at steam burde tilby musikk og film er sinnsykt bra. Har ingen ting å utsette på service fra steam ennå, og er fortsatt fornøyd bruker etter 4 år.

Kanskje vi skal prøve å få igang en diskusjon på steam forum om de er villige til å lage en slik tjeneste?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...