Gå til innhold

Ingen ny Atom før slutten av 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvanli:

Atom i seg selv er ganske god. Spesielt med tanke på ytelse/watt. Men jeg tror hovedgrunnen er at Intel egentlig ikke har noen reell konkurranse der ute akkurat nå. Og det eneste de oppnår med å push'e mer nå er å angripe seg selv markedsmessig. De kommer nok uansett ikke til å stoppe utviklingen. 330 er jo to chip'er på samme sokkel og her kan de optimalisere en god del. Og chipsettet de har trekker altfor mye strøm i forhold til selve Atom'en. Pluss at det har sine begrensninger. Så de har nok å henge fingrene i. Så det er nok full aktivitet på lab'en mens de avventer litt hva som skjer ute i den store verden. Så lenge Atom selger bra som den gjør så ser de nok ingen grunn til å stresse med nye produkter.

 

På den annen side vil de nok holde et godt øye med hvordan f.eks. Athlon 64 X2 3400e vil gjøre det i markedet.

 

-= RatKing =-

Lenke til kommentar

Jeg regner med det er todelt:

- Nedgang i verdensøkonomien = lavere salg = lengre tid før produkter har betalt investeringskostnaden.

- Intel må få nok tid på seg til å utvikle en verdig arvtager.

 

Ellers så er Atom en glimrende prosessor så jeg ser ikke noen hensikt med å erstatte den så raskt. Derimot kunne de med stor fordel levert den med et effektgjerrig brikkesett i stedet for dagens 945GMS/GSE. Nytt brikkesett regner jeg med kommer i vinter. Forhåpentligvis vil det nye brikkesettet komme ned i rundt 2 watt TDP og få støtte for 4 GB ram.

Lenke til kommentar
Hjelper lite med 4GB RAM når Microsoft ikke tillater mer enn 2GB på OEM XP'en de tilbyr. Vel, man kan jo alltids bruke Linux...

Nettopp! Linux har fått en kraftigere oppsving i det siste, delvis på grunn av minibærbare med Atom-prosessorer. Selv om Linux generelt bruker lite minne så finnes det bruksområder det man får bruk for så mye. Noen vil sikkert prøve Vista på sånne PCer også og da kommer 4GB godt med.

Lenke til kommentar

Igjen er forvirring med atoms desktop cpuer og netbooks cpuer, vi har jo også n270 (som er den som brukes i alle netbooks). Vi har jo c2d/q og i7 så uansett ikke så veldig viktig med masse flere desktop cpuer, det som hadde vært fint er jo en bedre netbook cpu, men blir vel neppe å komme før q3 2009 den heller og sef mer bedre/strømgjerrig chipset. Asus har vist tenkt på å lage ett eee-hovedkort leste jeg et sted, men blir vel basert på 945 det også

Endret av anordne
Lenke til kommentar

fudza artikler kan ofte være skudd fra hofta, ja. Men spør du google så er det flere referanser på dette, men jeg har tilgode å se noe direkte fra Intel om at de faktisk <legger seg på magen og blå-nekter> produsenter å bruke 330/dualcore i Netbooks. Men på Intel sine hjemmesider så står 330 listet kun under Nettops, så det er kanskje nekting godt nok?

Lenke til kommentar
Simen1:

 

Hjelper lite med 4GB RAM når Microsoft ikke tillater mer enn 2GB på OEM XP'en de tilbyr. Vel, man kan jo alltids bruke Linux...

Støtter ikke 32-bit win 2.75-3.5GB ram?

 

Når Atom selger så bra som den gjør i dag, og at intel ikke planlegger en ny atom før om 1 års tid, så tyder på at den ikke har noen reel konkurrent.

Lenke til kommentar
Støtter ikke 32-bit win 2.75-3.5GB ram?

Etter det jeg har hørt så er det en spesiell OEM-versjon av XP som blir brukt på Netbooks. Denne er sterkt rabattert og derfor har Microsoft bestemt å strupe den litt. Om det er noen andre modifikasjoner vet jeg ikke. Men antar det fungerer med mer enn 2GB om man hiver inn en vanlig XP pro som de fleste har i en eller annen mørk avkrok i kjelleren. Men det fordrer selvsagt at det er støttet av hovedkortet.

 

Når Atom selger så bra som den gjør i dag, og at intel ikke planlegger en ny atom før om 1 års tid, så tyder på at den ikke har noen reel konkurrent.

De har nok noe på lur om det trengs vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...