Gå til innhold

Ta vare på filene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Acronis har forøvrig en tåpelig lisensiering (sist jeg sjekket). Produktene er PC'låst. Lisensen gjelder en bestemt PC og kan ikke fritt benyttes av personen som kjøper det.

 

Dvs. dersom du har flere PC'er eller bytter maskin må du kjøpe fra dem mange ganger.

Lenke til kommentar
Er dette en artikkel eller reklame? Syns grensen blir litt utvisket her...

 

Mulig det er reklame, men synes akkurat dette er greit.

Er så mange "inkompetente" mennesker ute når det gjelder data, så må benytte enhver mulighet for å opplyse om hvor enkelt backup kan gjøres.

 

Men synes dere kunne hivd med en kjapp test eller førsteinntrykk. Noe ala "Virker veldig enkel i bruk, lett å finne frem til det du skal ta backup av" og sånt. Men det kommer vel?

 

Vet om noen som kunne fått bruk for et sånt produkt... Selv er jeg mann, og mister alt når dataen krasjer! :whistle:

Untatt viktige ting da, som egentlig bare er jobb stæsj. Ligger på server sånt.

Lenke til kommentar
Acronis har forøvrig en tåpelig lisensiering (sist jeg sjekket). Produktene er PC'låst. Lisensen gjelder en bestemt PC og kan ikke fritt benyttes av personen som kjøper det.

 

Dvs. dersom du har flere PC'er eller bytter maskin må du kjøpe fra dem mange ganger.

Dette er/var feil. Jeg har eid ATI versjon 9-11, og ingen av disse har hatt noen form for lås. Det er bare å installere så mye du orker. Derimot står det sikkert i lisensbetingelsene at man kun skal installere på én PC, men det gjør det jo for de aller fleste applikasjoner og er bare å ignorere (det er _jeg_ som kjøper programvaren for svingende, ikke PCen min).

 

Hvorvidt de har endret praksis etter versjon 11 kan jeg naturlig nok ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Er det ikke bare å kopiere det man trenger over til en ekstern disk da?

:dontgetit:

Kommer jo litt an på ønske/behov. Jeg gjør _mye_ med maskinen min med tanke på oppsett og installasjon av programmer. For å slippe å måtte gjøre alt det på nytt hvis noe går galt, har jeg en liten C: partisjon (40GB) hvor jeg installerer applikasjoner og har kritiske ting (feriebilder frem til de har blitt lastet opp på server f.eks.) Alt av data (filmer, musikk, spill og annet tral) ligger på andre partisjoner/disker.

 

C: disken tar jeg fullt image av. Går noe galt tar det 30 min eller så før jeg er tilbake med en identisk installasjon som jeg hadde i utgangspunktet. Det har reddet meg et par ganger opp gjennom åra.

Lenke til kommentar
Er det ikke bare å kopiere det man trenger over til en ekstern disk da?

:dontgetit:

 

Tro det eller ei, men det er nok mange som ikke skjønner dette...

Må stadig vekk hjelpe folk med å kopiere filer frem og tilbake. Blitt mindre nå da jeg OSER irritasjon over sånne småting, men allikevel.

Helautomatiske programmer er veldig bra for noen, er ikke alle som kan like mye som oss.

Mange som ikke kan det vi anser som naturlig å kunne heller...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... Det er bare å installere så mye du orker. Derimot står det sikkert i lisensbetingelsene at man kun skal installere på én PC, men det gjør det jo for de aller fleste applikasjoner og er bare å ignorere (det er _jeg_ som kjøper programvaren for svingende, ikke PCen min).

Hvorvidt det er mulig å bryte lisensreglene er jo egentlig litt irrelevant.

 

Jeg sendte dem en email og spurte om lisensieringen (ang. versjon 11) og de var meget bestemte på at "ny pc" = "nytt kjøp". Jeg fant da en annen løsning siden jeg er av samme oppfatning som deg: Jeg som person er eier av produktet og bør dermed kunne benytte det der jeg har behov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er det ikke bare å kopiere det man trenger over til en ekstern disk da?

:dontgetit:

Vanskelig å kopiere f.eks boot sektoren på C: disken via filkopiering. Dette programmet lagrer et "bilde" av den fysiske disken sånn at du kan legge tilbake en komplett "sektor"-kopi.

Du slipper mao ting som å installere windows på nytt om disken skulle ta kvelden.

Lenke til kommentar

Har brukt Acronis i mange år nå, og synes dette er et genialt produkt. Tar kjapt sikkerhetskopi av hele disker eller partisjoner, og jeg bruker det til å ta kopi av system partisjonen på pcene mine når jeg har installert alt av drivere og standard programmer.

Så er det bare å bruke Acronis igjen når jeg vil ha en "fresh" installasjon.

Tar bare noen minutter.

 

Bruker også Acronis når jeg skal redde ut data fra ødelagte disker (både fysisk og os "ødelagt" og tar da en sektor for sektor kopi, som jeg igjen bruker R-studio på, uten å måtte stresse den fysiske disken noe mer enn en gang.

 

Har reddet mye data fra pcer som både har fysisk ødelagt disk og som har hatt virus på pcen. Disken må selvsagt virke nok til at Acronis greier å lese deler av den.

 

Uansett et genialt program.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Jeg kan uten tvil si at Terbayte Image er det letteste, raskeste og mest hardware kompatible programmet av disse.

 

Link:

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-windows-ss.htm

Tar den kun hele disk image, eller kan den også ta et utvalg mapper? klarer den å hente ut filer som er i bruk av windows eller andre programmer slik som acronis gjør?

 

EDIT: Nevermind, figured it out :)

Endret av Svish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...