Gå til innhold

Minibærbare øker Linux-fokus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-hd...ttery,1955.html

 

Jepp - og jeg stoler mer på toms hardware enn hardware.no.

 

men on topic...

 

Tror det vil være positivt for linux sin del å starte i minibærbare segmentet. Mindre potensielt kluss med tanke på at lite hardware vil endre seg på en bestemt maskin, og da får man fokuset mot os stabilitet, programmer, og brukervennlighet. Og ikke ørten problemer i tillegg.

Lenke til kommentar
Oppsummering

 

Med tanke på at SSD-enheter lover lavere effektforbruk og lengre batteritid i bærbare maskiner, er det overraskende at det motsatte her var tilfelle. Det er imidlertid viktig å tenke på at vi kun har testet med SSD-enheten fra OCZ, og at andre SSD-enheter kan eller vil oppføre seg annerledes. Dog, på grunn av at FCC-koden på OCZ' SSD-enhet tilhører Samsungs SSD-enheter, vil disse resultatene også gjelde der i gården.

 

Dersom man ser på nett-PC-ene har faktisk Linux-maskinene en prismessig fordel – i tillegg til at de mange ganger har lengre batterilevetid. Den største årsaken til lengre batterilevetid er at de leveres med SSD i stedet for tradisjonell harddisk.

 

Ellers har jeg ikke sett noen andre artikler om SSD vs HDD, så det kan godt hende det har kommet noe nytt på HW i ettertid.

Lenke til kommentar
Stabilitet er et område der Linux har lenge ligget fremfor Windows.

Og med tanke på brukervennlighet har enkelte distribusjoner passert Windows for et til halvannet år siden, men som nevnt er det ikke alle maskiner som leveres med like gode distribusjoner.

Kan du dokumentere disse påstandene?

Jeg foretrekker Ubuntu, og der har det vært en ekstremt rask utvikling de siste årene. Og med tanke på hvor enkelt det er å legge inn, at det følger med en full programpakke, de fleste drivere fikser seg selv, kodeker fikser seg selv, ingen effektive virus som gjør det sårbart hittil, osv. så er det ypperlig for folk som ikke skal spille Windows-spill, og ivertfall til nett-bruk. Trenger du "dokumentasjon" på dette så er det bare å prøve litt forskjellig og titte på listen over forbedringer for hver utgave.
Lenke til kommentar

Ingen dokumentasjon altså, bare påstander.

 

 

Jeg har en asus eeepc 701 som jeg har brukt et drøyt halvår. Kan ikke si at den er merkbart mer stabil enn mine windows-maskiner, mye det samme egentlig. Brukervennligheten er ikke så værst, når det funker, men ikke så bra som windows. Når det *ikke* funker og ting må rettes er brukervennligheten *veldig* mye dårligere enn windows. Jeg bruker fortsatt xandros som mange hevder er 'sært' og således skyld i mange av mine problemer men jeg leser om andres erfaringer med andre distroer og ikke overraskende har de sine problemer de også. Jeg ser med andre ord ikke poenget med å legge inn ny distro på min maskin bare for å få et nytt sett med problemer som må ryddes opp i.

 

Mitt svar på dine opprinnelige påstander er: Nei, Nei og Kanskje.

Lenke til kommentar
Ingen dokumentasjon altså, bare påstander.

 

 

Jeg har en asus eeepc 701 som jeg har brukt et drøyt halvår. Kan ikke si at den er merkbart mer stabil enn mine windows-maskiner, mye det samme egentlig. Brukervennligheten er ikke så værst, når det funker, men ikke så bra som windows. Når det *ikke* funker og ting må rettes er brukervennligheten *veldig* mye dårligere enn windows. Jeg bruker fortsatt xandros som mange hevder er 'sært' og således skyld i mange av mine problemer men jeg leser om andres erfaringer med andre distroer og ikke overraskende har de sine problemer de også. Jeg ser med andre ord ikke poenget med å legge inn ny distro på min maskin bare for å få et nytt sett med problemer som må ryddes opp i.

 

Mitt svar på dine opprinnelige påstander er: Nei, Nei og Kanskje.

Si hva du skal ha dokumentasjon på da!

 

Akkurat som jeg snakket om, noen "nett-PCer" har mindre brukervennlige distroer, slik som eeePC med xandros.

Lenke til kommentar
Si hva du skal ha dokumentasjon på da!

Dine egne påstander om at linux er mer stabilt og brukervennlig enn windows.

 

Akkurat som jeg snakket om, noen "nett-PCer" har mindre brukervennlige distroer, slik som eeePC med xandros.

Hum, har du sjekket dette selv? Har du en nett-pc du har testet med flere alternative distroer?

Lenke til kommentar
Dine egne påstander om at linux er mer stabilt og brukervennlig enn windows.

Tradisjonelt har i hvertfall linux vært langt mer stabilt enn Windows, selv om Windows har bedret seg klart i senere versjoner. Likevel vil jeg påstå at Linux er mer stabilt om man kun ser på selve OSet, men at man må være noe mer på vakt med hardware, fordi ikke all hardware har like gode drivere. Alle produsenter gir ut drivere til windows, men ikke alle bryr seg om linux. Så hvis du er uheldig og sitter med dårlig wifi-kort o.l. kan såklart inntrykket av linux bli dårlig. Men på en annen siden skal det fryktelig mye til for å tryne Linux. Laptopen jeg skriver på nå er ny og shippet med Vista. I løpet av den korte tiden den kjørte Vista tryna den 2-3 ganger (hang seg helt opp, og måtte bruke svenskeknappen for å reboote). Linux har aldri tryna etter vesentlig lengre bruk, men wifi-kortet er litt jalla (broadcom). Jeg har derfor opplevd noen få ganger at trådløse nettet har tryna. Men det har alltid løst seg, og i verste fall reloader jeg drivern. Går dette i det hele tatt an å gjøre i windows - å reloade en driver on-the-fly? Tar godt under et sekund :)

Akkurat som jeg snakket om, noen "nett-PCer" har mindre brukervennlige distroer, slik som eeePC med xandros.

Hum, har du sjekket dette selv? Har du en nett-pc du har testet med flere alternative distroer?

Xandros er ikke nødvendigvis noen dårlig distro, og vanlige desktopversjoner av xandros har tidligere fått skryt for brukervennlighet. Men det er langt i fra den mest populære distroen (sjekk linux-delen av forumet for å kjapt se hvilke distroer det går i. Ubuntu har vært mest poppis en god stund nå).

 

Dermed er det mindre dokumentasjon og kan være vanskeligere å få hjelp hvis man står fast enn til Ubuntu. Utvalget av software i pakkebrønnene er vel også en del dårligere.

 

Dette er noen av grunnene til at jeg hadde foretrukket mer mainstream distroer på netbooks :thumbup:

Lenke til kommentar

Er jo ganske umulig å diskutere hva som er mest stabilt mellom Linux og Windows når Linux har hundre tusenvis flere parametere som påvirker resultatet. Selv om jeg inntil i dag har hatt 38 dager oppetid på min Asus EEE med Linux betyr det ikke du oppnår det samme bare fordi du kjører "linux". :)

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Si hva du skal ha dokumentasjon på da!
Dine egne påstander om at linux er mer stabilt og brukervennlig enn windows.
Vil du ha dokumentasjon på listen over de brukermessige fordelene med Ubuntu som jeg svarte på i innlegg #10, så er det bare å prøve eller lese om forbedringene i Ubuntu så får du det bekreftet.

 

Du har da brukt PC en stund, så du må ha oppdaget at Windows er for ustabilt. Linux-kjernen er ikke perfekt, men på stabilitet har de ligget milevis fremme en lang tid. Det er én av grunnene til at Linux blir så mye bruk til servere. I Linux skal det ganske mye til før kjernen låser seg (kernel panic), mens tilsvarende i Windows (BSOD) kan inntreffe mye lettere. En ustabil driver eller et vanlig program kan faktisk fremkalle dette i Windows. Heldigvis opplever de fleste dette langt fra daglig, men slik er det ikke i Linux i det hele tatt. Jeg har erfaring som supporter og har støtt på utallige maskiner med slike problemer. I Linux må det som regel alvorlige feil i driver eller systemet for at systemet går ned, og det skjer ganske skjelden. Som regel startes enkeltmoduler i systemet på nytt om de skulle låse seg, og selv det skjer ikke ofte. I Windows har du også et filsystem i praksis uten sikkerhet, som har noe av skylden for ustabilitet og at systemet er såpass sårbart for virus. Jeg har for lengst kommet ut av telling for antall virus som finnes for Windows, og noe av grunnen til at de er så effektive er at så snart de har fått lurt brukeren til å kjøre de, har de full tilgang til akkurat det de vil, pga. at sikkerheten i Windows ikke er implementert på bunnivå i kjernen. I verste fall, kan det dermed være nok å trykke på en reklame for å få maskinen infisert, noe som er et problem for mange uerfarne brukere. Du kan titte litt på virusstatistikk fra Kaspersky. Linux-utviklere har vært langt raskere enn Microsoft til å fikse feil, og Linux har hatt langt ferre alvorlige feil (sjekk nyhetsarkivet om du er tvil). Om du føler sikkerheten i Windows er bra kan du forresten sjekke ut "NSA hole". Gang på gang har det vist seg at det er betydelig vanskeligere å hacke seg inn i Linux enn i Windows. Ikke det beste eksempelet, men her er et.

 

For å si det kort, stabilitet og sikkerhet har lenge vært hovedfordelene med Linux. Frem til nylig har ikke Linux vært serlig brukervennlig, men stabilt er det og har vært, det kan du ikke nekte på.

 

Akkurat som jeg snakket om, noen "nett-PCer" har mindre brukervennlige distroer, slik som eeePC med xandros.

Hum, har du sjekket dette selv? Har du en nett-pc du har testet med flere alternative distroer?

Jeg har ikke prøv eeePC med xandros, men jeg vet flere har betegnet det som en ikke-optimal kombinasjon. Den er kanskje ikke direkte dårlig, men det finnes bedre alternativer. Jeg har testet ganske mange Linux-distribusjoner, og det er flere brukervennlige og mange som ikke er det. Jeg mener Ubuntu er den mest brukervennlige jeg har prøvd, og vil dermed egne seg godt i nett-PCer. Jeg vet forresten om flere som har lagt inn Ubuntu på eeePC.
Lenke til kommentar
MSI rapporterer at 4 ggr så mange linux pc'er som windows pc'er returneres, det er vel noe nedslående mtp linux' økte utbredelse som følge av mini-pc'er

 

En manager som skal kutte kostnader ser hvertfall kjapt en enkel måte å gjøre det på. Kutte linux.

Og hvor stor del av de solgte PCene utgjør dette. Statistikk kan misbrukes, i begge retninger.
Lenke til kommentar
MSI rapporterer at 4 ggr så mange linux pc'er som windows pc'er returneres, det er vel noe nedslående mtp linux' økte utbredelse som følge av mini-pc'er

 

En manager som skal kutte kostnader ser hvertfall kjapt en enkel måte å gjøre det på. Kutte linux.

Hvis du sjekker tråden om dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1018118&hl= så finner du forklaringer på hvorfor MSI kanskje har havnet i dette "uføret". De har gjort en dårlig jobb og levert maskiner hvor det ikke følger med skikkelige drivere som funker ut av boksen. Hvor mange hadde vel ikke levert tilbake Windows-PCen på elkjøp om ikke trådløse nettet hadde funka?

 

Heldigvis fins det nok av PCer fra andre produsenter som Lenovo, Dell, HP osv. som funker helt ypperlig med Linux :)

 

En annen ting er at kundene må vite hva de får. Om en kunde ikke vet hva linux er, kan vedkommende bli skuffa. Akkurat som man blir skuffa om man bestiller er Playstation 3 og får en Wii isteden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...