Gå til innhold

Sonicwall med ny brannmur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Sonicwall også produkter for "hjemmebrukere"? (Dvs. i en noe lavere prisklasse.) Uansett, dette virket som en interessant sak å ha i hjemmenettverket.

Joa, de har TZ serien sin. Jeg har selv hatt en TZ170 i lengre tid og er godt fornøyd med den, ga vel 1500,- for den (brukt riktignok). Problemet er at lisensieringen og supporten er nok mere rettet mot det profesjonelle markedet, dvs. du må ha en gyldig supportavtale med de for å laste ned ny firmware - noe som igjen betyr at du må betale inn en viss sum hvert år. Det er også få forhandlere i Norge som retter seg mot hjemmebrukere.

 

Men produktene er bra nok så du får bare se om du synes det er verdt det. Du kan jo sjekke ut på deres Web side.

 

/Silver

Lenke til kommentar
Det samme gjelder Anti-SPAM og Anti-virus. Koster skjorta og abonnere på... og neppe tenkt for konsummarkedet.

 

Har selv tenkt litt på å bruke Sonicwall i et hjemme nettverk. Det som var tanken min var å gå for en av modellene enten i den nye serien som nevnt her eller TZ-serien (kanskje TZ180), kjøre Anti-spam og Antivirus på denne, i grunnen for å avlaste allemaskinene i huset med å kjøre lokal anti-spam/antivirus.

 

Har du noen formening om hvor mye det koster å abonnere på dette, regner med at det er pr. år?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Sonicwall TZ 170, men denne stoppet på cirka 20mbit internett, så byttet den ut med en PC m/m0n0wall heller - denne takler internettlinjen min på 30/30.

Var nok CPUen i TZ170 som var flaskehalsen tenker jeg... dog er TZ170 en utgått modell, så det representerer sannsynligvis ikke dagens modeller.

 

Ellers er det korrekt som flere har nevnt tidligere at man må abonnere på antivirus, packet inspection, osv. Hvis jeg husker korrekt så ligger dette på en 4-5 tusen i året.

 

Det som også er viktig å nevne er at Sonicwall har også begrensning på antall brukere som kan være på baksiden av den. med TZ170 var det iallefall slik at kjøpte du den rimeligste, så kunne det være opptil 10 enheter på LAN som fikk tilgang til internett, neste hakk var 25, 100 og ubegrenset (hvis jeg husker korrekt).

 

Sonicwall har også (iallefall tidligere) hatt 2 operativsystem til sine produkter - Standard OS og Enhanced OS. Denne kan man endre om hverandre ved å flashe boksen - dog kan man ikke dra med seg konfigurasjonen mellom operativsystemene.

 

Sonicwall har veldig oversiktelig og greit GUI, og kan man litt om brannmurer og routing så er det null problem å sette seg inn i. Dog har de en noe snodig løsning på noe så enkelt som portoversetting (eller hva det heter), slik at man f.eks. kan lytte på port 23223 på utsiden, men at dette blir oversatt til port 3389 på innsiden. Dette kunne de gjort lettere (mulig de har gjort det i de nyeste OSene for alt jeg vet..)

 

Jeg har også brukt endel av Fortinet sine Fortigate-bokser - noe annerledes GUI, men funker veldig bra! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...