Gå til innhold

Ericsson lager vinddrevne basestasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare 40% mindre effektforbruk fra strømnettet? Hvor mange watt bruker egentlig et sånt tårn? Man skulle jo tro at en relativt liten vindturbin klarte å forsyne langt mer enn det antennesystemet bruker, samt at batterier kan ta vare på overskuddsenergien til vindstille dager.

 

Enig i det med utseende. Masta kunne gjerne vært tynnere enn ~5 meter i diameter. (Det ser ut som ca 5 meter på bildet) Dagens master er langt mindre påtrengende for synet enn den digre konstruksjonen der. Å si at den ser pen ut er vel på linje med å si at vanntårn og kornsiloer ser pene ut.

Lenke til kommentar
Så syke som enkelte blir av å ha basestasjoner i nabolaget, så er det vel grunn til å tro at de har strømforbruk som et på størrelse med et småby.

Strømforbruk og stråling har ingen sammenheng. Folk blir utsatt for mye mer stråling fra mobiltelefoner med 0,04 watt antenneeffekt enn fra basestasjoner med 50 watt effekt. En varmeovn med 2000 watt gir ennå mindre UHF-radiobølger enn det en basestasjon gir. Dersom effekt var et mål på UHF-stråling så ville vel arbeidere ved smelteverk (50 000 000 watt) dødd på flekken i følge mobilhypokonderne. Mobilstråling er en placebo-sykdom.

 

De som påstår de er plaget av dette gir fullstendig ulogiske forklaringer som at kamuflerte stasjoner gir mye mindre plager enn godt synlige stasjoner selv om det er nøyaktig samme stasjon med samme sendeeffekt. De påstår også at basestasjonene plager dem mer enn mobiltelefonen. Noe som er stikk motsatt av strålingsdosen. Med andre ord: jo mer stråling jo mindre syke blir de. Det samme gjelder tettheten av basestasjoner. Jo tettere de står, jo mindre stråling og mer plager opplever de.

 

PS. Jeg er fortsatt interessert i et vitenskapelig/teknisk svar og ikke et synse-svar på hvor mange watt en basestasjon vanligvis bruker.

Lenke til kommentar

Tror ikke en basestasjon i en by vil være på mer enn et par watt. 30W antenne er mer enn nokk til ganske mange kvadratkilometer med dekning. I og med at en basestasjon bare klarer så så mye trafikk, dekker hver basestasjon bare none hundre kvadratmeter for å fordele trafikken.

Lenke til kommentar

Ja, jeg som roter, matten sitter ikke helt godt. En bastestasjon har vel en effektiv rekkevidde på noen hundre meter i en by av litt størrelse.

 

Litt mer ontopic, syntes de hvite søylene så ganske pene ut, bedre enn matt stål som skal stå på alle topper i Norge. Praktisk at de kan plaseres uavhengig fra strømnettet, burde minske kostnader ved utbyggning og hindre mer enn nødvendig skjending av naturen.

Endret av agito
Lenke til kommentar
Ja, jeg som roter, matten sitter ikke helt godt. En bastestasjon har vel en effektiv rekkevidde på noen hundre meter i en by av litt størrelse.

Det gir mer mening. 500 meter rekkevidde gir et dekningsområde på Pi*5002/4 = ~200 000 kvadratmeter = 0,2 kvadratkilometer. -> 5 basestasjoner per kvadratkilometer.

 

Litt mer ontopic, syntes de hvite søylene så ganske pene ut, bedre enn matt stål som skal stå på alle topper i Norge. Praktisk at de kan plaseres uavhengig fra strømnettet, burde minske kostnader ved utbyggning og hindre mer enn nødvendig skjending av naturen.

Antenna på bildet er ~5 meter i diameter oppe og ~10 meter nede. Det vil si rundt 80 kvadratmeter grunnareal og litt tynnere enn en en kornsilo. Stålmastene har under 1 kvadratmeter grunnareal og er mye mer usynlig enn den hvite siloen der, blant annet fordi du ser tvers gjennom 90% av masta. Skulle det vært noe forbedringspotensiale kunne jeg ønsket at de var blanke i stedet for matte. Konstruksjonen er laget sånn at det gir lavt vindfang og dermed trenger lite med sidestøtte/barduner. Konstruksjonen er lite ressurskrevende målt i antall tonn per mast. Så vidt jeg forsto skulle disse runde betongmastene veie enormt.

 

30W er jo ingenting. Nå er vel strømprisen 1kr kWh eller noe (kjempemye ivertfall). Den saken bruker altså 3 øre i timen i strøm, eller 260 kr per år. Ei vindmølle på det der, virker jo helt absurd.

30 watt er maks sendeeffekt, ikke strømforbruk. Strømforbruket er selvsagt mye høyere. Mye av strømforbruket går jo bort i diverse tap. Hvis jeg skal gjette så gjetter jeg på 10-20 watt strømforbruk per watt sendeeffekt.

Lenke til kommentar
30 watt er maks sendeeffekt, ikke strømforbruk. Strømforbruket er selvsagt mye høyere. Mye av strømforbruket går jo bort i diverse tap. Hvis jeg skal gjette så gjetter jeg på 10-20 watt strømforbruk per watt sendeeffekt.

Ja, du har sikker rett. Da blir det 2-3 tusen kroner for strømmen. Dette er fortsatt ingenting. 300W -> 0,3 kW -> 1/2 hestekraft, som er ca 1/5 av en normalt slapp gressklipper. Konseptet er sikkert OK for link-forbindelser i øde strøk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...