Gå til innhold

AMD blir to selskaper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:wow: Må si jeg ble litt overrasket med en gang, men det har vel vært noen spekulasjoner tidligere om de ikke kom til å selge fabrikkene.

 

Jeg tror absolutt dette kan være et smart trekk, uansett underskudd/finanskrise eller ikke. En grunn til at det ikke har skjedd før er kanskje "problemer" med å finne investorer.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Det er bra det skjer noe. Jeg er bare overrasket over at det ikke har skjedd før. Ved å skille ut produksjonen i et eget selskap blir det enklere å skille dette ytterligere ut senere, hvis det skulle være ønskelig. Man står da friere til å selge alt, eller deler av det, og outsource produksjonen til f.eks. IBM. Man unngår også at den delen av selskapet som evt. ikke er lønnsom drar ned hele skuta. Jeg tror det hadde vært lurt å la noen med større finansielle muskler, og som allerede har spisskompetanse på å lage prosessorer, overta produksjonen.

 

Araberne styrker seg på eiersiden, men de betrakter nok dette som en ren investering. Jeg tror ikke de har noen strategiske interesser i AMD, utover det å tjene penger på investeringen sin i fremtiden. I likhet med andre UAE-stater har de lenge lett etter investeringsmuligheter i vesten, som kan gi dem flere bein å stå på når oljeressursene deres tørker ut. Men det er strenge lisensrestriksjoner på høyteknologi ut av USA og det gjør det vanskelig for Abu Dhabi å gjøre AMD til sitt eget i både kropp og sjel. Kroppen kan de kjøpe, men sjelen forblir amerikansk. Derfor selger de seg nok ned/ut hvis de får en god pris på aksjene sine fra en annen investor senere. Pengeinnsprøytingen fra araberne har slik sett bare positive sider.

 

Jeg håper dette revitaliserer AMD og gir dem ro og armslag til å gjøre det de skal, istedet for å slite med den finansielle biten hele tiden.

Lenke til kommentar

Hector er sjefen for det nye selskapet trur jeg( altså ex sjefen til selve amd, som ble tatt over av cpu leder og en som har sitti i styret en stund : dirk meyer, faren til K6-k7-k8 og store deler av K10.

 

TMSC liker SIKKERT ikke at ati skal produsere chips hos nye firmaet :p og kansje nvidia stikkert til det nye selskapet som amd mekka..

 

 

så jajaja..

 

Det har vært planlagt lenge, og snakka om lenge av både hector og dirk.

 

ikke noe sjokk, men at abu kommer med inn det hadde jeg ikke tenkt meg.

 

De hvis sjela blir hos abu. så trenger de virkelig ikke å bytte navn, forslag jeg har sett fra andre forums :p

 

"A"rab "M"icro "D"evices.

AMDubai

Lenke til kommentar
Hector er sjefen for det nye selskapet trur jeg

Ok, da skjønner jeg plutselig hensikten med delingen av selskapet - det er for å bli kvitt Hector Ruiz for godt! Snedig plan. Bare Dirk Pitt Meyer kunne tenkt ut noe så smart! ;)

 

"A"rab "M"icro "D"evices.

AMDubai

He-he. Den første var ikke dum! ...men Dubai ligger i et annet land (Saudi Arabia). Da måtte det vel heller bli

 

AMDhabi

Lenke til kommentar
"A"rab "M"icro "D"evices.

AMDubai

He-he. Den første var ikke dum! ...men Dubai ligger i et annet land (Saudi Arabia). Da måtte det vel heller bli

 

AMDhabi

 

Dubai ligger vel ærlig talt ikke i Saudi Arabia. Det er faktisk den nest største staten i De Forente Arabiske Emirater(Abu Dhabi er størst).

Det har du helt rett i! Sorry. :blush:

Lenke til kommentar

Amd har bare K som kodenavn k6 k7 k8 k10 er de mest kjente.

 

amd fortsetter som det har gjort idet siste.. eller ikke :p

 

Amd lanserer fusion om under 1 år! :D

AMD lanserer HD5xxx om ett halvår eller noe.

Deneb og shanghai kommer. shanghai kommer NÅH (Desktop boards/Server Only) det vil si.

IKKE til oss med vanlige hk's siden definisjonen på desktop boards er litt rar tydligvis.

 

Dirk meyer styrer skuta nå, forhåpentligvis i riktig rettning, han har framskyndt shanghai så det er posetivt =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...