Gå til innhold

Test: Zalman CNPS9700 NT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når dere måler støy står det at dere plasserer db måleren 60cm over kjøleren, og grunnet plassmangel bruker dere ikke standarden på 1 meter. Det jeg lurer på er om dere har så mye plass å gå på at dere kan ta høyde for store kjølere? Vil tro når måleren står så nært som den gjør i testene deres vil selv små avstands forskjeller gi store utslag på støymålingen?

Lenke til kommentar
Når dere måler støy står det at dere plasserer db måleren 60cm over kjøleren, og grunnet plassmangel bruker dere ikke standarden på 1 meter. Det jeg lurer på er om dere har så mye plass å gå på at dere kan ta høyde for store kjølere?

 

Ja, det har vi.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dere kan gi Thermalright Ultra-120 Extreme en runde i den kjølertesteren deres. Hadde vært interessant å se hvor den plasserer seg mot disse "nye" kjølerne. Den er jo også gammel i grunn.

 

Det har forresten kommet en ny utgave av Ultra-120 Extreme også, uten at jeg tror den gir de helt store forskjellene.

Lenke til kommentar

Interessant test, hvor fort blir produktene "gamle"?

 

Det som har slått meg når jeg har ventet med å oppgradere til ny pc, er hvordan summen av alle teknologi forbedringene viser seg. Det var forbausende mye bedre hastighet...

 

En annen ting. Et gjennombrudd i RAM hadde vært noe. Tidligere var det store forbedringer å hente. Nå er det marginalt fra f. eks. DDR2 til DDR3. Her kunne det virkelig blitt mere fart på sakene :-)

 

Kjøleløsninger med god effektivitet og lav støy er viktig. Selv 2000W varmeovner med vifte støyer lite...

 

Evolusjonen fortsetter, revolusjonen lar vente på seg.

Lenke til kommentar
Luftstrømmen går da tvers igjennom viften, noe som dessverre sørger for at mye av det totale kjølearealet som er på utsiden av viften, ikke blir utnyttet.

Hæh? :ohmy: Går noen faktisk rundt og tror at en aksialvifte bare blåser aksialt? Den blåser da vitterlig tangentialt også, som en følge av at luftens masse gir den treghet, den samme tregheten som er helt avgjørende for at en vifte i det hele tatt skal virke.

 

De produsentene som ikke plasserer verken kjøleflate eller dyse (vegg) rundt aksialviftens periferi velger ikke det fordi det ikke har noen hensikt, men av hensyn til støy (Arctic Cooling) eller ønsket luftlekkasje (Intel).

Lenke til kommentar
At Zalman har blitt akterutseilt på CPU kjølere er gammelt nytt.

Dette har lenge vært kjent her på forumet og dette er vell spikeren i kista for Zalman til de kommer med noe bedre?

 

Støttes til de grader, andre publikasjoner som FrostyTech, TechReport med flere har konstatert dette for lenge siden. Og når kjølere til halve prisen yter klart bedre, da har Zalman sovet i timen.

 

Nei pr dato kan ikke Zalman anbefales i det hele tatt etter min mening. Og LED er håret bedre enn NT, men når man må betale 450 - 500 kr kan man like gjerne kjøpe noe annet.

 

For de som lurer når det gjelder Thermalright Ultra 120 og Ultra Extreme 120, så er de fremdeles blant top 5/10 når det gjelder kjølere.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Kjølingen kanskje hadde blitt bedre om vifta sugde lufta gjennom i stedet for at den blåser gjennom.

Er jo bare å bytte om et par ledninger det da??? :p

 

Nå er jo jeg kjent for å ha slike "Reodor" løsninger, men med en sukkerbit og avbiter kan mye godt gjøres...^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...