Gå til innhold

Nye millioner til norske spillutviklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

>Giske mener at slik støtte kan bety mye for norske spillutviklere, da dagens spill er dyre å utvikle, samtidig som spillutvikling er forbundet med en høy risikofaktor.

 

 

Dette er jo ikke akkurat unikt for spillbransjen. Subsidier er aldri positivt, ei heller denne gang. Tvert i mot bidrar det til en kunstig dreining av markedet.

 

Sikkert fint for akkurat dem som mottar støtten, dog.

 

Og at Giske er tilhenger av spill vet vi jo, han støtter jo både Norsk Tipping sitt monopol og AP's bingoautomater. :D

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
har begynt og like giske nå ja :)

 

Tror du dette har noe med Giske og gjøre, egentlig ? Dette er bare omfordeling av midler, mer til spill, mindre til Film. Dette avgjøres i departmentet i samarbeid med regjering.

 

Spill har potensiale for og dra inn skattepenger. Du tror vel ikke denne regjeringen driver veldedighet?

 

I utgangspunktet burde ikke statlige midler vært brukt til hverken filmer eller spill. Hvorfor kan ikke de ikke heller støtte min bedrift? Jeg utvikler, jeg betaler skatt, men jeg utvikler ikke spill, men samfunnsnyttig programvare. Hvorfor fortjener spill støtte?

 

Nei Giske, ta hatten din og gå på fest. Det kan du best!

Lenke til kommentar

Flott, det ligger et enormt potensiale i dette markedet og det er viktig at Norge forsøker å skape mer på dette området.

 

Det er viktig å skape alternative inntektskilder og forretningsområder til den tid vi ikke lenger har oljen å lene oss mot.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så lenge det ikke er FC som får støtten så er dette positivt.

Hvorfor er det ikke bra at FC får støtte til dette? Synes det er godt at pengen går til folk som kan lage spill, og klarer å gjennomføre det, ikke bare "happy go lucky" personer som det aldri blir noe av.

Og så ikke ut som om funcom får noen støtte i denne omgangen.. Eneste som kan linkes er vel ArtPlants prosjekt som de assister med..

Lenke til kommentar

Muligens kunne spelbransjen ha fått spesiallån i staden for subsidier. (Klausul: "Skal tilbakebetalast til 3% rente om spelet tener inn meir enn 150%. Viss ikkje fråfell lånet. Tilbakebetalast ikkje lånet kvalifiserar ikkje selskapet til nye lån i DSB (DataSpelBanken)." e.l..) Dette ville ha gjeve oss meir peng i omlaup til spelbransjen, sjølv om du kan sjå ein viss Kafkasituasjon om eit selskap prøver å ikkje tene meir peng enn 150%. Liknande statsbankar har eksistert tidlegare, det er etter modell av desse eg tenkjer her. Men, men... Desse subsidiane sikrar kanskje norsk språk og gjev fornuftig motkonjunkturpolitikk?

 

Oslo Børs falt med 11 prosent i dag og dataspel er kjendt som ekstreme risikoprosjekt. Kanskje det kjem til å trengst meir enn 3 millionar ekstra for å sikre norsk spelindustri...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Enig med at pengene ikke bør gå til Funcom. La andre utviklere få litt penger slik at de har noe sjangse på markedet de også. Funcom har nok av penger, og de bør klare seg med det de tjener på AoC. Hvis de tjener noe da.

Lenke til kommentar

Hva med å senke skattene slik at spillutviklere klarer seg uten subsidier fra staten? Disse pengene spillutviklerne får er tross alt deres egne skattepenger som kommer tilbake til dem etter at byråkratiet har tatt sitt. Nei huff, på tide å disse rød-grønne ut av regjeringslokalene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...