Gå til innhold

Hvem er best på IPv6?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke jeg heller. Men forklaringen er jo logisk. Hvis de kommer sent i gang med utrullingen av nettet et sted så er det jo liten vits i å rulle ut noe som må byttes ut snart uansett.

 

Ikke så logisk her i Norge. Her ruller vi ut ting som allerede har blitt byttet ut med noe bedre i de fleste andre land

vil det være vits å spørre om detaljer?

Lenke til kommentar
Ikke jeg heller. Men forklaringen er jo logisk. Hvis de kommer sent i gang med utrullingen av nettet et sted så er det jo liten vits i å rulle ut noe som må byttes ut snart uansett.

 

Ikke så logisk her i Norge. Her ruller vi ut ting som allerede har blitt byttet ut med noe bedre i de fleste andre land

vil det være vits å spørre om detaljer?

 

ISDN er eit eksempel på det. ISDN kan vel også seiast å vere grunnen til kvifor vi ligger så langt etter Sverige og Danmark når det gjelder bandbredde.

 

Norge liker å ta veier som koster mindre i det korte løp enn å ta det som svarer seg i lengda.

Lenke til kommentar

F.eks. er det fortsatt vanlig å levere videokonferanseløsninger som bruker ISDN i Norge. Hvorfor ikke SDSL eller fiber? Du kan jo spørre. I min erfaring dreier det seg ofte om manglende kompetanse fremfor manglende infrastruktur, for den har vi fått godt på plass over største delen av det ganske land. Dårlig informasjonsflyt oppover i organisasjonene?

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar

forskjellig utstyr til forskjellig jobb vil jeg si.

 

med isdn så har en "reservert" kapasitet, for å si det slik.

 

med sdsl eller lignende så ender en fort opp på "det ville internet" hvor en ikke har noen garanti om hastighet eller annet.

 

en samtale mellom isdn utstyr går over telefon-nettet, det vil ikke røre internet i det hele tatt.

 

er også derfor jeg foretrekker å ha en fastlinje telefon ved siden av mobil og internet. sistnevnte funker selv om strømmen går og batteriet er flatt siden det er bygget for å hente strøm fra telefonnettet.

 

belte og bukseseler, folkens ;)

 

og når det gjelder telenors pushing av isdn til hvermannsen så kan det ha to grunner.

 

1. betaling pr bruk. enten i tid eller mengde. vi ser jo hvor mye det hyles om at 10% av brukerne bruker 90% av kapasiteten, og at dette går ut over marginene til leverandørene. isdn var en oppgradering av telenettet, som tillot telenor å holde på markedsmodellen (eller hva det nå kalles på fagspråket).

 

2. ledningsnettet var til tider ikke klart for adsl i daværende form. var selv offer for utjevningskabel eller noe annet, fordi når linja var levert så var kravet tale, ikke høyhastighets data. så televerket sparte tid og penger ved å slenge på en frekvensfordreier eller noe i den dur slik at dem fikk flere telefonlinjer på samme fysiske kabel. var mer den en gang på 80/90-tallet at en kunne høre naboen snakke når en plukket opp røret. først med adsl2+ klarte det å bli dsl her i huset.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Hmm, ja. Hvilket kontinent har størst del ipv6 i forhold til befolkningen? Hvilket kontinent har størst opgraderings rate ?

 

Regner mec Afrika stikker av med mest ipv6-i-forhold-til befolkning tittelen også, siden det er et av de minst tett befolkede kontinentene. Med mindre de har begynt å ta i bruk ipv6 på Antarktis da...

Lenke til kommentar

Ikke det at disse statistikkene er representative, og heller ikke helt på emnet, men morsomme er de. Og de viser lit om hvordan land eller områder med få innbyggere fort stiger på lister over implementasjon av forskjellig teknologi, selv om det ikke akkurat er utbredt.

 

Linux Counter

 

Antarktis er det 2. landet på listen over mest linux brukere per innbyggere.... Og norge er faktisk forbigått av svalbard/jan mayen....

 

Viser bare hvor mye folketallet har for prosentvise statistikker...

Lenke til kommentar
Kom ikke som noen overraskelse på meg egentlig.

 

Overrasket ikke meg heller. Afrika er jo et U-land (et land i utvikling). Da er det ikke så rart egentlig at de er aggressive på å komme foran andre.

 

Selv løvene i afrika bruker jo PDA og Pocket-PC for å se byttedyrene fra live satelitt... :rofl:

 

Sveinl.

Afrika er ikke et land ...

 

Forsåvidt så er det mye interessant og kreativ bruk av datautstyr og Internet i Afrika, det er bare av og til langt mellom hver datamaskin med Internet. ;) F.eks. nasjonalparken Mara Triangle i Kenya kommuniserer med verden ved hjelp av twitter, blogger, flickr, facebook og lignende. De forteller om hvordan de jobber, hva slags utfordringer de står ovenfor og de ber om donasjoner, som de får. Mange norske organisasjoner og selskaper har mye å lære av Mara Triangle.

 

Hva gjelder IPv6 så er det vel slik at det er enklere å rulle ut når du har mindre IPv4-utstyr å ta hensyn til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...