Gå til innhold

Fremskynder Shanghai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...

Alle bruker 45 nm-teknikk, Socket F og 6 MB L2-cache. Den integrerte minnekontrolleren støtter DDR2 og foreløpig er det kun Hypertransport 1.0 som gjelder.

...

 

Er ikke dette litt feil? Såvidt det er meg bekjent støtter alle Phenom HT 3.0 og flere hovedkort støtter dette. Det blir vel HT 3.1 det er snakk om?

 

Wikipedia HyperTransport: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=...oldid=241870062

 

Wikipedia Am2+: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=...oldid=235990283

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

GAMMELT HK BLIR HT 1.0

 

Siden de som har de første hk'sa fortsatt kan stappe inn en shanghai! altså, kjøpt hk i 2005 eller noe, og fortsatt kan bruke det, men ikke med HT 3.0 3.1 som det blir med 45 NM.

 

 

Virker som dirk meyer vet hva han må gjørra

 

 

kansje hector veit korsn man skal drive fabrikker siden han har ansvaret for det..

 

Time will tell.

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar

Bra! Dette gleder vi oss over. Men ni prosessorer mellom 2,3 og 2,7 GHz? Er det plass til det da? Og ytterligere 10-15 modeller til senere? Høres ut som det kan bli 24 prosessormodeller i området 2,3 - 3,2 GHz(?) - bare for servermarkedet.

 

Jeg er redd AMD smører seg for tynt utover med modeller som er for like. Det tar opp verdifull produksjonskapasitet i fabrikkene, som kunne vært brukt til å få andre produkter fortere over på 45 nm istedet. AMD har få fabrikker og burde kanskje utnytte kapasiteten bedre.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Bra! Dette gleder vi oss over. Men ni prosessorer mellom 2,3 og 2,7 GHz? Er det plass til det da? Og ytterligere 10-15 modeller til senere? Høres ut som det kan bli 24 prosessormodeller i området 2,3 - 3,2 GHz(?) - bare for servermarkedet.

 

Jeg er redd AMD smører seg for tynt utover med modeller som er for like. Det tar opp verdifull produksjonskapasitet i fabrikkene, som kunne vært brukt til å få andre produkter fortere over på 45 nm istedet. AMD har få fabrikker og burde kanskje utnytte kapasiteten bedre.

 

AMD pleier å lage 3 serier med server-CPUer. En for 1-CPU-oppsett, En for 2-CPU-oppsett og en for 8-CPU-oppsett. Sannsynligvis blir det 3 i hver serie, ergo 9 totalt. 2.3, 2.5 og 2.7Ghz. Dete eneste som er litt rart da er jo at 1-CPU-seriene ofte har vært på desktop-sokkel, isåfall vil jo disse passe i vanlige AM2-HK. Noe som kanskje vil være litt merkelig med en sånn markedsføringsstrategi.

Lenke til kommentar

Vil tro noen av prosessorene kommer som HE varianter:

post-110767-1222958720_thumb.png

http://www.hardware.info/en-US/news/ymiclJ...m_Opteron_CPUs/ (for de som ikke har sett Den store Barcelona\Phenom tråden..)

 

 

Quad core Opterons måles for øvrig i ACP på 105W (SE modeller), 75W (vanlige) og 55W (HE modeller). Dette tilsvarer henholdsvis 137W TDP, 115W TDP og 79W TDP:

post-110767-1222958709_thumb.png

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...761C_ACP_WP.pdf

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar
Bra! Dette gleder vi oss over. Men ni prosessorer mellom 2,3 og 2,7 GHz? Er det plass til det da? Og ytterligere 10-15 modeller til senere? Høres ut som det kan bli 24 prosessormodeller i området 2,3 - 3,2 GHz(?) - bare for servermarkedet.

 

Jeg er redd AMD smører seg for tynt utover med modeller som er for like. Det tar opp verdifull produksjonskapasitet i fabrikkene, som kunne vært brukt til å få andre produkter fortere over på 45 nm istedet. AMD har få fabrikker og burde kanskje utnytte kapasiteten bedre.

 

 

Her tror jeg du tenker litt feil ... Såvidt jeg har forstått så produseres alle prosessorene i utgangspunktet som like, og når de deretter går igjennom et testbatteri, så blir de satt til å gå på en frekvens som de er garantert å holde. Det betyr at jo flere prosessormodeller man har, jo mer kan man ta for hver prosessor. Hvis de for eks. bare hadde hatt 2,3 og 2,7 ghz som alternativer, så måtte de solgt alle som er godkjent til å operere på for eks. 2,6ghz som 2,3ghz- modell.

Lenke til kommentar
...

Alle bruker 45 nm-teknikk, Socket F og 6 MB L2-cache. Den integrerte minnekontrolleren støtter DDR2 og foreløpig er det kun Hypertransport 1.0 som gjelder.

...

 

Er ikke dette litt feil? Såvidt det er meg bekjent støtter alle Phenom HT 3.0 og flere hovedkort støtter dette. Det blir vel HT 3.1 det er snakk om?

 

Wikipedia HyperTransport: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=...oldid=241870062

 

Wikipedia Am2+: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=...oldid=235990283

 

Les artikkelen en gang til.

 

Dette dreier seg om sokkel F-prosessorer, altså serverprosessorer.

 

Prosessorer til sokkel AM2+/AM3 til forbrukermarkedet kommer senere.

Lenke til kommentar
Jeg er redd AMD smører seg for tynt utover med modeller som er for like. Det tar opp verdifull produksjonskapasitet i fabrikkene, som kunne vært brukt til å få andre produkter fortere over på 45 nm istedet. AMD har få fabrikker og burde kanskje utnytte kapasiteten bedre.

Her tror jeg du tenker litt feil ... Såvidt jeg har forstått så produseres alle prosessorene i utgangspunktet som like, og når de deretter går igjennom et testbatteri, så blir de satt til å gå på en frekvens som de er garantert å holde.

Hvis det er slik det foregår så har du jo helt rett, men det er vel en grense for hvor stort spennet er i hastighet og TDP? Jeg mener, en 2,3 GHz på 95W TDP er nok da ikke samme prosessoren som en 3,2 GHz på 150W TDP (eller hva det nå blir). Dessuten forandres steppingen en gang i mellom og det skjer vel sjelden på hele serier samtidig? I det siste tilfellet må de i hvertfall bruke flere produksjonslinjer, antar jeg.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Jeg er redd AMD smører seg for tynt utover med modeller som er for like. Det tar opp verdifull produksjonskapasitet i fabrikkene, som kunne vært brukt til å få andre produkter fortere over på 45 nm istedet. AMD har få fabrikker og burde kanskje utnytte kapasiteten bedre.

Her tror jeg du tenker litt feil ... Såvidt jeg har forstått så produseres alle prosessorene i utgangspunktet som like, og når de deretter går igjennom et testbatteri, så blir de satt til å gå på en frekvens som de er garantert å holde.

Hvis det er slik det foregår så har du jo helt rett, men det er vel en grense for hvor stort spennet er i hastighet og TDP? Jeg mener, en 2,3 GHz på 95W TDP er nok da ikke samme prosessoren som en 3,2 GHz på 150W TDP (eller hva det nå blir). Dessuten forandres steppingen en gang i mellom og det skjer vel sjelden på hele serier samtidig? I det siste tilfellet må de i hvertfall bruke flere produksjonslinjer, antar jeg.

 

Nå er jeg på en smule tynn is her, men TDP har sammenheng med spenningen. En cpu kan derfor klare 2,3ghz på for eks. 95W, eller 3,2ghz på 135W. Jeg vet ikke nok til å kunne gå i detalj om hva som skjer i produksjonsprosessen, og hvordan de klasifiserer cpuene, men jeg er nesten helt sikker på at alle produseres like. Jo flere "båser" de kan sette cpuene i (TDP, maksimal frekvens, cachemengde osv), jo flere cpuer får de brukt, og jo mer betalt kan de ta for cpuene, siden de får utnyttet hver cpu nærmere sitt potensiale.

 

Når det gjelder stepping så er jeg ganske sikker på at de tar hele linja samtidig, men fordi de selger i forskjellig hastighet, og fordi det blir produsert færre cpuer jo høyere opp man kommer i klasifiseringen (bare de beste eksemplarene blir topp-cpuer), så kan steppingene komme på ganske forskjellig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Er det ikke vanlig at prosessorer på server markedet får høyere TDP enn desktop versjonene?

Som for eksempel 105 watt isteden for 89 eller 95 watt.

 

Det er fordi det stilles høyere krav til driftsikkerhet. TDP er tallet produsenter av kabinetter, kjøleløsninger osv. bruker som utgangspunkt. Det betyr ikke at serverprosessorer faktisk blir varmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...