Gå til innhold

Kommentar: Adjø, kopibeskyttelse!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på:

 

Vil det være mulig å få musikk i anstendig kvalitet? Altså ikke ihjelkomprimert MP3 med bitrate du kan telle på en hånd.

 

Vil det være mulig å for eksempel laste ned direkte til PCen?

 

I så fall kan det hende jeg kommer til å vurdere å ta av meg øyelappen:

post-51689-1222866844_thumb.jpg

 

og begynne å bruke denne butikken.

Lenke til kommentar

Fin artikkel, men du glemmer en vesentlig problemstilling. Det er platebransjen og ikke selskapene som selger musikken som ønsker DRMen. Apple får mye kritikk i denne og andre artikler, men kritikken er faktisk relativt ufortjent. Apple var faktisk den FØRSTE nettbutikken som solgte musikk uten DRM - iTunes Plus.

 

At plateselskapene nå har blitt nervøse for iTunes sin makt (noe de i utgangspunktet kan takke seg selv for ved å kreve at musikken skulle selges med DRM i utgangspunktet) og nekter Apple å selge musikk uten DRM i iTunes, er en særdeles merkelig situasjon. Den eneste grunnen til at Amazon og andre får lov til å selge uten DRM, er fordi plateselskapene vil redusere makten til iTunes. Ved å ikke tillate salg av musikk uten DRM i iTunes, men hos konkurrenter håper plateselskapene at iTunes sin makt kan reduseres.

 

Apple på sin side vil gjerne selge musikk uten DRM og gjør det allerede for EMI og mindre plateselskaper. Dessverre vil løsninger som Platekompaniet og Telenor ikke gjøre noe som helst for å redusere DRMen så lenge iTunes ikke får selge musikk uten DRM. iTunes er defacto standarden i markedet, enten man liker det eller ikke. Ingen har greid å konkurrere mot Apple og jeg tviler på at noen greier det nå heller, DRM er et ikke-tema hos den jevne forbruker.

Lenke til kommentar
Teknologien som ligger bak DRM skal forhindre piratkopiering, men ulempen er at du også kan få problemer med å bruke din egen musikk.
Eller motsatt:
DRM er altså ikke en metode for å bekjempe piratkopiering - det er en kontrollteknologi for å styre hva lovlydige brukere og kunder skal kunne foreta seg, og for å redusere hva de tror er mulig/rimelig bruk. DRM er en hersketeknikk.

- http://efn.no/drm.html

Pirater fjerner vel DRM og kopisperre uansett, så det blir de lovlydige som blir utsatt for DRM.
Lenke til kommentar

Hvis de har har musikk jeg har lyst på, og bitraten er akseptabel (256/320) så ser jeg ikke bort i fra at jeg kommer til å handle der. Tror jeg faktisk vil være villig til å strekke meg til 10 kr sangen. Sammenlignet med CD der du får 15-20 sanger for 150, og du EGENTLIG bare ønsker 1/4 av musikken som er på CD'n, så mener jeg nettbutikk er bedre alternativ.

Det kan virke som det har vært noen av "mp3-generasjonen" som har klart å snakke vett i telenor og platekompaniet, og jeg håper vi ser mer av slike opplyste ideer i tiden fremmover.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...