Gå til innhold

WDC lanserer Sharespace


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den var snasen :)

 

Hmm, jeg fikk ikke lastet ned manualen til den.

 

Hva slags maskinvare er det som driver den?

Vil den takle mange brukere samtidig?

Hva slags disker benyttes og er de beregnet for 24\7 bruk?

Hvor lang er Garantien på diskene? Kan man sette i andre produsenters disker?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Den har vel spesifikasjoner som det meste annet av NAS løsninger. Dvs et "kontrollerkort" med prosessor, minne, diskkontrollere, usb og nettverk på. Litt svakere enn ReadyNAS etter andre reviews. ReadyNAS bruker en Intel Dual Core CPU (hvilken vet jeg ikke), 1 GiB ram og 128 MiB rom for OS-et.

 

Disker levert fra fabrikk er WD Caviar Green, etter det jeg kan forstå. Disse har 3 års garanti. Men man kan vel putte i hva man vil (men boksen leveres ikke uten disker så langt jeg forstår). Intet problem å kjøre 24/7 med en slik løsning, heller ikke å ha flere brukere koblet til. Omtrent alt av disker som selges i dag tåler 24/7, WD oppgir ikke MTF (mean time between failures) på disse men på tilsvarende disker er det årtier.

 

Regner med at programvare er proprietær.

Lenke til kommentar
Hva slags maskinvare er det som driver den?

Vil den takle mange brukere samtidig?

Hva slags disker benyttes og er de beregnet for 24\7 bruk?

Hvor lang er Garantien på diskene? Kan man sette i andre produsenters disker?

[edit] Slått av en som ser ut til å kunne mer... :whistle:[/edit]

 

Hvis du er bekymret for overføringshastighet og slikt, så er denne nok beregnet mer til fillagring, ikke streaming av video og slikt.

 

På produktsiden hos WD står det at den passer ideelt til arbeidsgrupper på 5-10 personer. Den burde da kunne håndtere minimum så mange samtidige brukere.

 

Som det står i artikkelen, den benytter SATA-disker. SATA (og PATA) er i utgangspunktet ikke beregnet for bruk 24/7, men mer periodevis bruk i løpet av en vanlig arbeidsdag. Konstant bruk hele døgnet medfører gjerne betraktelig redusert levetid. Unntak forekommer selvfølgelig, men dette bør man undersøke hos hver fabrikant. Skal man ha garantert 24/7, må man ha et system med SAS eller SCSI-disker, men prisen ligger da gjerne på nesten det dobbelte eller mer...

 

Utfra bildene ser dette ut som om det er standard disker, så man burde kunne bruke disker av andre fabrikat, men har ikke funnet noe informasjon om dette på nettet.

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar

1000$ for det der? Etter import og moms blir det nok over 8000 kr her hjemme. Det synes jeg ikke den er verd. 4*1TB koster ca 4000 kr. En billig PC med langt bedre maskinvare mye mer fleksibilitet med hensyn til valg av OS og applikasjoner samt plass til flere disker koster ikke mer enn 2000 kr. Med andre ord får man et bedre system for 25% lavere pris.

 

Kort sagt: Konkurransen i markedet om slike enheter er ikke stor nok.

Lenke til kommentar

Sånne løsninger koster altfor mye. Alle NAS boksene er så sinnsykt overpriset, iforhold til hva løsdelene koster. Skjønner ikke hvorfor de presser prisen opp så innmari. Oss dødlige brukere gidder jo ikke å bruke penger på sånt.

 

Har lange vurdert å lage min egen nas boks, men pr idag finnes det ikke mange passende kabinetter for dette. Poenget er jo at man skal ha en liten boks med plass til 4-5 disker, men slik det ser ut pr idag, må man jo opp i miditower for å finne noe som passer. Personlig, syntes jeg en nas boks med plass til 5 disker skal være _langt_ mindre enn midi-tower...

Noen som har noen forslag til NAS-kabinett?

Kunne jo bygget det i plexi-glass selv, men det høres ut som veldig mye arbeid :p

Lenke til kommentar

Å samenligne software raid med hardware raid synes jeg blir feil.

Er kansje ikke det mest hi-tec raid kortet som brukes, men jeg vil da tro det er bedre enn mange av de intigrerte løsningne.

Ett raid kort uten egen cpu er lite å satse på eks.

(men dette kan vi krangle om til evig tid omtrent)

 

Drobo er for meg den eneste løsningen som jeg faktisk vurderer av slike bokser, da den tilbyr noe nytt isteden for plain old Raid5.

Å måtte bytte ut hele raiden hver gang man trenger mere plass, apelerer ikke spesielt mye.

Lenke til kommentar

Helt enig med Simen1 og smileyy at dette er overprisa løsninger.

 

Ingen problem å bygge seg selve serveren for et par tusen kr, og med 4 000 kr for disker er vi et godt stykke under i pris. Og software raid fungerer bra nok for hjemmeløsninger, min har i alle fall ruslet i godt over 3 år uten antydninger til problemer.

 

Når det gjelder filserver hjemme så medfører 24/7 ikke særlig stor belastning på harddisker, selv ikke med en del mediastreaming. Det er først når vi snakker databaseservere, filservere med ekstremt mange brukere, tyngre webservere vi snakker om belastning.

 

@svar: Prisen på NAS løsninger indikerer at de ikke er særlig til hardware: Nå er det heller ikke annet enn omtrent samme type raid-kontrollere som er på vanlige hovedkort på disse. Egentlig er kontrolleren et mini-hovedkort med nødvendige harddiskkontrollere, minne, ROM, CPU, nettverk og USB. Eneste tillegget er egentlig hot-swap, men det kan du sette opp vanlige hovedkort med også.

 

Når det er en filserver vi snakker om så brukes jo ikke særlig CPU til annet enn filoperasjoner samt å støtte RAID.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Å samenligne software raid med hardware raid synes jeg blir feil. Er kansje ikke det mest hi-tec raid kortet som brukes, men jeg vil da tro det er bedre enn mange av de intigrerte løsningne.

For det første har neppe WD-boksen en egen hardware Raid-prosessor. Det er nok snakk om vanlige SATA-kontrollere med en driver som sørger for Raid-funksjonen via software. Altså at alle beregnigner gjøres av CPU, ikke av kontrolleren. De aller fleste billige Raid-kort og hovedkort med Raid i brikkesettene fungerer på samme måte. WD-boksen er neppe noe unntak.

 

Forøvrig ser jeg ikke noe grunn til å ha egen Raid-prosessor i slike bokser. Det holder i lange baner med de som finnes i moderne brikkesett. De fyller glatt båndbredden på 1 Gbps om de er konfigurert til Raid 0, 10, 5 eller 6.

Lenke til kommentar

Fysiske mål:

 

Height 196.2 mm

Length 199.2 mm

Width 160.1 mm

Weight 4.9 kg

 

Den er jo veldig kompakt, og det er en faktor man må ta med i beregningen når man ser på alternative løsninger som fremstil av Simen1. Design og fysiske mål er gjerne noe man må betale litt ekstra for, selv om mange av oss gjerne lar oss utelukkende blende av ren ytelse, spesifikasjoner og tekniske muligheter.

Lenke til kommentar

ser man på den listen her

http://www.smallnetbuilder.com/component/o..._nas/Itemid,190

 

så viser det seg at det er veldig stort sprik i ytelsen på de forskjellige små nas boksene. og WDC kommer ikke spesiellt bra ut med sin world edition, så det er på tide de kommer med noe bedre.

 

Når det gjelder pris, så hadde jeg aldri kjøpt det her privat, men til bedrifter, så er det ikke ett alternativ å sette opp hjemmesnekra honkidori løsninger. Der skal man ha standardisering, og ikke være avhengig av en Petter Smart som har snikret sammen noe på gutterommet. Rett og slett fordi at Petter Smart har det med å skifte jobb eller stryke med i trafikken av og til.

 

Jeg har ingen problemer med å betale 10.000,- for en liten NAS boks, bare jeg VET at den har bra ytelse, og at jeg får bra support fra leverandør/produsent.

Lenke til kommentar

Selv vil jeg aldri satse på software RAID. Enkelt og greit fordi at en enkel reinstall av OS er nok til at man kan få problemer med å hente frem filene igjen. Med hardware raid, derimot, vil et nytt raid-kort vanligvis kunne plukke frem igjen array'et på diskene, slik at man ikke mister data selv om det gamle kortet drar til de evige jaktmarker. Merk at dette bare gjelder for dedikerte kort, og ikke kontrollere som er integrert på hovedkortet. Integrerte kontrollere bruker også en forholdsmessig stor del av prosessorkraften fra CPU, spesielt for raid 5, som krever store regneoperasjoner under skriving. De fleste integrerte kontrollere har også dårlig eller "løgnaktig" støtte for raid 5. Raid 6 er forøvrig bortkastet på en så liten boks som dette.

 

Denne boksen tviler jeg på har software raid, men en egen kontroller. Men kan jo selvfølgelig ta feil.

 

Prisen for denne herligheten vil jeg derimot si er temmelig grei, i og med at den har 4x1TB disker, som jo ikke akkurat er billige, heller. I skrivende stund ligger billigste 1TB 3.5" SATA-disken på 995 kr på Komplett, så samlet vil prisen på 4 slike være oppunder fire laken alene. En raid-løsning med driftssikkerhet som en bedrift, selv om den er liten, vil godta, pluss kabinett, RAM, OS og evt. annet vil raskt ligge på noen laken til. Så må man legge til frakt og fortjeneste. Så rundt 8000 for herligheten er slett ikke ille, spesielt ikke om man får en god serviceavtale på kjøpet.

 

Og dessuten er denne boksen ment mest for mindre bedrifter eller mindre avdelinger, ikke privatpersoner. (Se under "Ideal for" på produktsiden hos WD...)

Lenke til kommentar
Denne boksen tviler jeg på har software raid, men en egen kontroller. Men kan jo selvfølgelig ta feil.

 

Det tror jeg nok du gjør, denne har nok ikke særlig mer avansert kontroller enn på et hovedkort når man ser på selve prisen. Noe skikkelig dedikert hw raid er det neppe, da hadde nok prisen vært ennå noen 1 000 kr høyere.

Lenke til kommentar

synes nå den var temmelig dyr. Så selv etter nas-bokser i sin tid, men fant ut at de var temmelig treg over nettverk. Kjøpte meg et epia sn18000 mini-itx-kort, og la inn debian. Med 4x500gb disker får jeg 45MB/s skrive/lese over gigabit lan med samba-server. Da kjører jeg software RAID5 med AES256 hw-encryptering (dmcrypt) av raid-partisjonen (1,5tb). I tillegg kan jeg jo kjøre alle mulige svn-servere, https server etc. Vil tippe det er bedre speed enn noen av nas-boksene klarer, spesielt med encryptering.

 

Når det gjelder software raid, så om jeg må reinstallere OS er det lettere å få tak i debian på nytt enn et kliss likt hardware-raid kort om det går i stykket, så er uenig i at det er mer usikkert med software. Forøvrig så under oppstart av linux tester linux-raid saken hastigheten på RAID5 rutinen med SSE, ligger da på over 1000MB/s for parietetskalkuleringen. Så bruker ikke akkurat mye cpu-tid på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...