Gå til innhold

Adobe CS4 får GPU-akselerasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette kan bety at et skikkelig skjermkort kan bli en av de viktigste komponentene i en grafikers datamaskin fremover.
GPU-akselerasjonen vil bli brukt blant annet i filtre og effekter, og vil forhåpentligvis gjøre disse funksjonene mindre CPU-intensive og raskere enn i dag. I tillegg vil operasjoner som å snu, zoome og panorere bilder bli gjort på GPUen.

Dette virker ikke akkurat særlig GPU-intensivt. Slike ting som å rotere, zoome og panorere 2D har vært aksellerert i skjermkort siden ca 1995. Siden ca 2000 er det få nettsteder som har brydd seg noe særlig om 2D-ytelsen til skjermkort siden den likevel er mer enn bra nok til alt av 2D (med unntak av film der man har krevende dekoding i tillegg).

 

Til poenget: Det er bra Photoshop endelig støtter 2D aksellerasjon til enkle oppaver. Dette burde kommet for mange år siden.

 

Ellers så er det som forventet at de valgte OpenGL framfor Direct X. Mange Photoshop-brukere har OSX og det er det som kjent ikke Microsoft som har laget. Ergo ingen Microsoft Direct X.

 

PS. Hva blir laveste pris for de som kun trenger den nye Photoshoppen og ikke alt det andre Adobe prøver å få solgt i disse pakkeløsningene?

Lenke til kommentar
Det jeg er litt spent her er CS4 og ATI. F.eks. min 4870 X2 har OpenGL 2.1 og Shader Model 4.1 - da burde den vel fungere med Photoshop også?.. Syns at ATI bør være litt mer "på" når det gjelder slike ting.

 

Er fortsatt uklart om det vil fungere med skjermkort fra ATI - eller at ATI har bekreftet det offisielt.

Selvsagt vil det fungere. OpenGL 2.1 er bakoverkompatibel.
Lenke til kommentar
Det jeg er litt spent her er CS4 og ATI. F.eks. min 4870 X2 har OpenGL 2.1 og Shader Model 4.1 - da burde den vel fungere med Photoshop også?.. Syns at ATI bør være litt mer "på" når det gjelder slike ting.

 

Er fortsatt uklart om det vil fungere med skjermkort fra ATI - eller at ATI har bekreftet det offisielt.

Selvsagt vil det fungere. OpenGL 2.1 er bakoverkompatibel.

 

Tenkte mest om det er låst til nVidia sine skjermkort. Siden det er de som kommer ned nyheten.

Lenke til kommentar
Det jeg er litt spent her er CS4 og ATI. F.eks. min 4870 X2 har OpenGL 2.1 og Shader Model 4.1 - da burde den vel fungere med Photoshop også?.. Syns at ATI bør være litt mer "på" når det gjelder slike ting.

 

Er fortsatt uklart om det vil fungere med skjermkort fra ATI - eller at ATI har bekreftet det offisielt.

Selvsagt vil det fungere. OpenGL 2.1 er bakoverkompatibel.

 

Tenkte mest om det er låst til nVidia sine skjermkort. Siden det er de som kommer ned nyheten.

 

AMD sier at de jobber med dette, men foreløpig Adobe's GPU-akselerasjon gjelder kun for Nvidia Quadro og GeForce GPU.

 

Det ett par internsage video på bit-tech. Dette lover veldig bra for å være første steg.

Lenke til kommentar

Som Sam nevner så er denne teknologien forbeholdt Nvidias CUDA-løsning. Det er en løsning de er fullt åpne for å dele, men så lang har ikke AMD/ATI hatt neo interresse for å implementere teknologien i sine skjermkort.

 

Dette kan være starten for bruk av GPU-akselerasjon i spill og programvare, og vi kan jo håpe dette setter mer press på AMD/ATI, slik at de også kommer igang med CUDA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Som Sam nevner så er denne teknologien forbeholdt Nvidias CUDA-løsning. Det er en løsning de er fullt åpne for å dele, men så lang har ikke AMD/ATI hatt neo interresse for å implementere teknologien i sine skjermkort.

 

Dette kan være starten for bruk av GPU-akselerasjon i spill og programvare, og vi kan jo håpe dette setter mer press på AMD/ATI, slik at de også kommer igang med CUDA.

 

Dersom Adobe bruker CUDA kan det jo umulig være OpenGL samtidig ?

Lenke til kommentar
6800kr inkl. VAT.

Takk :)

 

Tenkte mest om det er låst til nVidia sine skjermkort. Siden det er de som kommer ned nyheten.
Som Sam nevner så er denne teknologien forbeholdt Nvidias CUDA-løsning.

Adobe skriver:

# Some GPU-accelerated features require graphics support for Shader Model 3.0 and OpenGL 2.0

Det står ikke noe om CUDA. AMD/ATI støtter selvsagt både OpenGL 2.0 og SM 3.0.

 

Hvor Sam_Oslo har det fra at GPU-aksellerasjonen i Photoshop CS4 ikke støttes av AMD/ATI-kort kan han selv svare for.

 

Det er en løsning de er fullt åpne for å dele, men så lang har ikke AMD/ATI hatt neo interresse for å implementere teknologien i sine skjermkort.

 

Dette kan være starten for bruk av GPU-akselerasjon i spill og programvare, og vi kan jo håpe dette setter mer press på AMD/ATI, slik at de også kommer igang med CUDA.

AMD har CTI. CUDA er et proprietært API fra Nvidia og det er forståelig at AMD heller vil holde seg til CTI. De to API-ene tilsvarer hverandre og har stort sett samme funksjonalitet, men hittil ser det ut til at CUDA er litt mer brukt. Det betyr ikke at CTI er dårligere enn CUDA. Egentlig liker jeg hverken CTI eller CUDA på grunn av de proprietære lisensene. De burde heller gått sammen om å utvikle for OpenGL Shading Language og bidra til å utvikle det API-et.

 

Hvorfor finne opp hvert sitt hjul og merkevarebeskytte det for å hindre andre i å ta i bruk hjulet? Hvis man tenker mer helhetlig og samarbeid så er det mye bedre for utviklingen, kundene og dem selv i det lange løp. Det holder at hjulet finnes opp en gang. Men da må man dele på teknologien.

Lenke til kommentar
Hvor Sam_Oslo har det fra at GPU-aksellerasjonen i Photoshop CS4 ikke støttes av AMD/ATI-kort kan han selv svare for.

 

bit-tech stilte nettopp dette spørmålet angående GPU-aksellerasjonen i Photoshop for par dager siden (24th September 2008) :

 

"before going to press, we spoke to AMD to ask if it was GPU-accelerating the application and, if so, how.

 

An AMD representative came back to us, saying that "We are working closely with Adobe, but we are not in a position to discuss specific products at this stage."" - Link

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du kan skrelle av høflighetene og oversette det til norsk: "Jeg får ikke lov til å prate om Adobes ulanserte produkter".

 

Jeg lurer fortsatt på hvor du har dette fra:

AMD sier at de jobber med dette, men foreløpig Adobe's GPU-akselerasjon gjelder kun for Nvidia Quadro og GeForce GPU.

 

Oversettelsen blir: "Vi jobber tett med Adobe, men vi er ikke i posisjon til å diskutere spesifikke produkter på dette stadiet". - Link. Dette kan ikke misforstås, ATI kan ikke bekrefte støtte for GPU-akselerasjon på Adobe CS4, enda.

 

Hvor har du det fra at ATI støtter GPU-akselerasjon på Adobe CS4?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...