Gå til innhold

Kinas akutte nettproblem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så 2 år igjen før de har brukt opp ip adressene? Hva med noen andre eksempler for andre deler av verden?

 

Hvor lang tid før dette kan bli ett problem i USA f.eks? Det er mer interessant. Kinesiske websider er jo til stor del avsperret og uleselig for ganske så mnage.

 

USA har desidert flest per innbygger, så de sliter minst.

 

AtW

 

ikke rart det er slik, for USA og Europa har over halvparten av alle ip-adresser... vi bruker bare en brøkdel...

 

Pga overhead pga hirarki ja. Men det er allikevel problematisk få ip-adresser i USA og Europa.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir ikke dette litt det samme?

Bare dytte problemet forran seg?

 

 

Nei, det var vist en god del mulige adresser i IPv6 ;p

 

Sitat wikipedia:

In a different perspective, this is 2^52 addresses for every observable star in the known universe[2] – more than ten billion billion billion times as many addresses as IPv4 (2^32) supported.

Endret av Delroton
Lenke til kommentar

problemet er, som artikkelen sier, penger...

 

er nok en del isp-er og annet som bruker routere og forskjellig fra tidlig 80-tall...

 

routere kan være så kjappe som dem er fordi dem bruker spesielle kretser til å håndtere adressene.

 

men disse kretsene er bygget for ip4. noe som betyr at om en skal benytte ip6 så må samtlige bokser enten byttes, eller benytte programvarehåndtering, noe som er langt tregere.

 

er samme rølet som med y2k egentlig. der også var den enkle, men dyre, løsningen å bytte ut gammel maskinvare. men ingen ledelse ønsker å se det fallet i fortjeneste på sitt regnskapsår...

 

og nå som en går mot økonomiske nedgangstider så blir det enda mindre sannsynlig at noe blir gjort, før det står om liv og helse...

Lenke til kommentar
problemet er, som artikkelen sier, penger...

 

er nok en del isp-er og annet som bruker routere og forskjellig fra tidlig 80-tall...

 

routere kan være så kjappe som dem er fordi dem bruker spesielle kretser til å håndtere adressene.

 

men disse kretsene er bygget for ip4. noe som betyr at om en skal benytte ip6 så må samtlige bokser enten byttes, eller benytte programvarehåndtering, noe som er langt tregere.

 

er samme rølet som med y2k egentlig. der også var den enkle, men dyre, løsningen å bytte ut gammel maskinvare. men ingen ledelse ønsker å se det fallet i fortjeneste på sitt regnskapsår...

 

og nå som en går mot økonomiske nedgangstider så blir det enda mindre sannsynlig at noe blir gjort, før det står om liv og helse...

 

Det er bare det at de kunne løst det relativt billig og smertefritt med å begynne å fase det inn tidlgiere, problemet har vært kjent i årevis.

 

AtW

Lenke til kommentar

IP6 kan bety slutten på NAT, men jeg lurer på om ISP-er kommer til å dele ut mer enn én IP-adresse per abonnement. De skal vel melke kundene for penger for å få flere IP-adresser selv om de i praksis har nær sagt ubegrensede mengder å dele ut. Det blir interessant å se. NAT er i hvert fall noe jeg har lyst til å kvele, drepe og glemme så fort som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
IP6 kan bety slutten på NAT, men jeg lurer på om ISP-er kommer til å dele ut mer enn én IP-adresse per abonnement. De skal vel melke kundene for penger for å få flere IP-adresser selv om de i praksis har nær sagt ubegrensede mengder å dele ut. Det blir interessant å se. NAT er i hvert fall noe jeg har lyst til å kvele, drepe og glemme så fort som overhodet mulig.

 

Sålenge det er billig å levere ut lever jeg i den naive tro at det mmer utfordere som deler ut fast-IPer om se store ikke gjør det. Ellers er jeg enig i at NAT er djevlens verk, IPv6 åpner for flere iper per person, og dessuten faste Iper.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så 2 år igjen før de har brukt opp ip adressene? Hva med noen andre eksempler for andre deler av verden?

 

Hvor lang tid før dette kan bli ett problem i USA f.eks? Det er mer interessant. Kinesiske websider er jo til stor del avsperret og uleselig for ganske så mnage.

Jeg antar at vi for lengst har passert 4 milliarder dingsebombser som innimellom er på internett. Så strengt tatt gikk vi tom for IPv4-addresser for en god stund siden ;) Men løsningen har jo vært NAT-bokser plassert i hytt og gevær.

 

problemet er, som artikkelen sier, penger...

 

er nok en del isp-er og annet som bruker routere og forskjellig fra tidlig 80-tall...

 

routere kan være så kjappe som dem er fordi dem bruker spesielle kretser til å håndtere adressene.

 

men disse kretsene er bygget for ip4. noe som betyr at om en skal benytte ip6 så må samtlige bokser enten byttes, eller benytte programvarehåndtering, noe som er langt tregere.

 

er samme rølet som med y2k egentlig. der også var den enkle, men dyre, løsningen å bytte ut gammel maskinvare. men ingen ledelse ønsker å se det fallet i fortjeneste på sitt regnskapsår...

 

og nå som en går mot økonomiske nedgangstider så blir det enda mindre sannsynlig at noe blir gjort, før det står om liv og helse...

Ja, det er nok en fordel å bytte ut gammel hardware med nyere som har støtte for IPv6 uten bruk av software-løsninger. Det som er kjekt med IPv6 er at protokollen er lagt for å kunne prosesseres kjappere av hardware; færre felter som skal regnes på og endres, og dermed mindre load for routerene å få pakkene videre.

 

IP6 kan bety slutten på NAT, men jeg lurer på om ISP-er kommer til å dele ut mer enn én IP-adresse per abonnement. De skal vel melke kundene for penger for å få flere IP-adresser selv om de i praksis har nær sagt ubegrensede mengder å dele ut. Det blir interessant å se. NAT er i hvert fall noe jeg har lyst til å kvele, drepe og glemme så fort som overhodet mulig.

Med IPv6 er det jo ikke lenger noe behov for særlig begrensning av adresse-utdeling. Så jeg håper en kommer til å frigjøre mye større adresseområder til de ulike ISP-er (eller hvordan man velger å oppstykke adressene), slik at det ikke blir noen reel utgift ved å gi bort adresser. Kanskje frigjøre IPadressene helt, men sette en begrensning på en milliard adresser pr person eller noe - i tilfelle noen prøver å "utnytte" systemet?

 

Neida, regner med det blir mye som før, og at ISP-ene må kjøpe opp adresser, og dermed koster det for oss forbrukere å få X antal IP'er.

 

Noen som vet hvor mye av nettverksutstyret i verden som takler i IPv6?

På sluttbrukermarkedet har det vært full støtte i en god del år allerede. Det er ikke noe i veien for å kjøre IPv6 på lokalnettet hjemme. Eneste er at eventuelle Windows2000/XP-brukere må sette IPv6 som default IP-protokoll. Men hvor nyttig er det egentlig med IPv6 på lokalnettet innenfor en NAT? :-/

 

Problemet er som nevnt infrastrukturen mellom husstand og serverne; der er det mye ymse. Og som regel vegrer folk seg for å bytte ut noe som fungerer. Er jo litt kjipt å koble ut større knutepunkt "bare fordi vi nerder ønsker IPv6" ;)

 

 

Uninett har forvrig kjørt IPv6 i mange år allerede, så det er fullt mulig å gjennomføre om man bare har lyst og ork.

Lenke til kommentar
Neida, regner med det blir mye som før, og at ISP-ene må kjøpe opp adresser, og dermed koster det for oss forbrukere å få X antal IP'er.

 

Jeg regner med de kan få ekstremt mange for den avgiften de eventuelt ville betale, slik at det ikke er noen merkostnad i det hele tatt gi folk 100 faste Iper kontra feks en ikke-fast. Om jeg ikke husker feil har jo samfundet i trondheim alene like mange ipv6-adresser som antallet ipv4-adresser i verden^2. Det betyr at ale som for en blokk får nærmest uendelig mange IP-adresser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...