Gå til innhold

Vekk med CCFL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at gamle modeller med CCFL fases ut mens nye modeller med LED innføres. Noen få modeller, slik som XPS 1330M er designet for begge deler. Dvs. at man kan bytte ut heje skjermen med CCFL baklys med en med LED baklys. Selve chassiet til skjermen er annerledes så det er ikke mulig å kun bytte ut baklyset uten å bytte resten av skjermen.

Lenke til kommentar
PWM styring

 

Hvis du mener en krets lignende denne, så er man jo i fare for å reintrodusere noe ala CRT-skjermens flimmer. Det er jo noen som er ekstremt sensitive for denne typen lysflimmer. Er det noen som vet om denne typen kretser vil påvirke levetiden til LED's (vs. konstant lys)?

 

Ett alternativ er jo naturligvis å ha ett variabelt antall lysende LED's, men for å få ett jevnt lys, så ser jeg da for meg avansert optikk.

Lenke til kommentar

Har vanlige LCD-skjermer kvikksølv i seg?

 

Andre fordeler med LED fremfor CCFL er:

- Betydelig tynnere skjermer

- Lavere vekt

- Lengre levetid

- Jevnere lys

- Mye større fargespekter (viktig for fotografer, grafikere etc)

- Større og mer detaljstyrt dynamisk kontrast

- Større lysstyrke (kjekt i sollys)

- Mindre varme

- Lengre batteritid

Hva, ingen ting å klage på den relative miljøvennligheten i dag, Simen? :p

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men vil bare nevne at CCFL varer ikke evig det heller. Jeg har sett mange LCD-skjermer med ett eller flere gående baklys. Hvis bare ett er gåent blir bildet mørkere og får skjev lysstyrke men ofte så lite at folk ikke plages av det og dermed heller ikke reklamerer på det. LED baklys varer til sammenligning mye lengre.

Lenke til kommentar
Hvordan har de økt levetiden så mye fra lysstoffrør da? En LCD-skjerm varer jo mye lengre enn et lysstoffrør, kompakt eller ikke.

 

Det er stor forskjell på levetid på lysrør, fra rundt 15K-timer for standardrør til rundt 50K-timer for longliferør. Disse tallene er omtrentlige, siden de varierer litt mellom produsentene. Med elektroniske reaktorer kan levetiden forlenges med 25-50%. LED har ofte en levetid på 100K-timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...