Gå til innhold

Nå skal alt bli ultramobilt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ingen som i sin villeste fantasi spådde at netbook'ene ville komme, og nå skal de liksom forsvinne igjen til fordel for UMD? Det virker lite trolig, ganske enkelt fordi en netbook er den perfekte UMD (kraftige prosessorer, masse ram, god å skrive på, god skjerm, lett å ta med seg, går i timevis uten lading, robust ... og ikke minst, de ser kule ut) - til en pris som som det er umulig å matche med noe annet.

 

Har lest andre plasser at heller begynner å utkrystallisere seg en ny type mobiltelefoner - "supermobiler". Dette er high-end smart-telefoner som X1, HTC HD, iPhone osv. Jeg har mere tro på det, da slike telefoner også kan karakteriseres som UMD'er.

 

Skal man sørfe på nett rask, effektivt og smertefritt, så har det vist seg at minimum skjermstørrelse er 9 tommer med minimum 1024x640 pixel. Færre pixler, og man får ikke med seg hele siden - mindre enn 9 tommer, og man må ha briller for å lese skriften. 9 tommer er derfor den fysiske grensen for hvor lite det kan være (selvfølgelig går det an å lage mindre skjerm, men ikke uten kompromiss som zooming og sidelengs skrolling). Flere pixler er selvfølgelig en fordel, og her vil vi sikkert se en enorm utvikling framover. Uansett, med 9 tommer som den nedre fysiske begrensningen, så er netbook-formfaktoren helt perfekt siden man får med tastatur og samtidig beskytter skjerm og tastatur når den transporteres.

 

Skal man lage noe som er mindre enn 9 tommer, så har dette liten hensikt med mindre det kan bringes i lomma. Og kan det bringes i lomma, så vil det konkurrere med andre ting i lomma - nemlig mobiltelefonen. Med minimum 4 tommer og 800x480 pixler, så går det tross alt an å sørfe på nett uten alt for mye trøbbel samtidig som dingsen kan brukes som telefon. Kravet er ivertfall min 4 tommer skjerm, min 800x480 pixler, det være tastatur, det touch screen (for at dingsen kan brukes effektivt som telefon), og dingsen ha mobiltelefonteknologi. N800 mangler tastatur og telefon, N810 mangler telefon, HTC Touch HD mangler tastatur (men en tastaturversjon kommer sikkert snart). SE X1 er helt perfekt, og blir de-facto standard for hvordan UMD'er skal være. Så kan man jo diskutere om X1 er en UMD eller en telefon, men det har kun akademisk betydning for poenget er at det må være begge deler for ikke å floppe ved at det havner mellom to stoler.

Lenke til kommentar

Enig med Sgiga. botsett fra en ting.

Fremtidens UMD må ikke ha tastatur, så lenge touch tastaturet fungerer bra.

Slide tastaturer medfører mekaniske komplikasjoner, som man godt kan være

foruten, når det gjelder vekt, størrelse og robusthet.

Er skjermen stor nok, er det plass til å skrive også.

Nå bruker jeg min "UMD" (TytnII) mest til å lese, så savner større skjerm.

Men lommefaktoren er viktig, NettPC blir straks mer å ha med seg.

Lenke til kommentar

Nuvell, gode touchtastatur har eksistert lenge, Airpanel har f.eks. ett meget godt tastatur, men problemet med touch er at det rett og slett er irriterende at det dekker skjermen, og at man må trykke på en knapp for å få det opp. Da er det langt bedre med slide/fold tastatur. Om noen år, så kan får vi den teknologien vi trenger for å få gode løsninger på dette.

 

Men om man trenger en Aspire One, eller ett surfebrett kommer helt ann på hvilke arbeidsoppgaver en har. Om man skal skrive mye, så passer en Aspire One, men til surfing, og "leking" så vil en tablet være langt mer praktisk. De vil også ha en langt mer praktisk plass da det passer fint å kombinere med ting som alt fra GPS til fjernkontroll.

 

Jeg ser for meg en tablet hvor skjermen er på 5-7"

Lenke til kommentar

Tja, det spørs om dette stemmer. Problemet med forrige generasjon ultramobile uten tastatur (også kalt UMPC) er pris, noe de absolutt burde kunne få ned med dagens komponenter. Den andre er at folk er rett og slett ikke fortrolig med å bruke de feite pølsefingrene sine på skjermen enda.

 

Jeg har en Samsung Q1P og syntes denne er ypperlig, og i de tilfeller jeg faktisk har behov for å knotte inn masse tekst så kopler jeg til et tastatur. Bruksmønsteret for denne UMPCen er derimot at jeg nærmest aldri trenger tastatur og de gangene jeg skal skrive inn litt så funker et fullscreen tastatur stort sett like bra.

 

Det eneste jeg kunne tenke meg å forbedre med Q1P er større skjerm. En 8,9" skjerm hadde vært ypperlig (med 1024x640 oppløsning). Dette måtte da sikkert gått på bekostning av antall knapper rundt, men disse kunne nok vært litt smartere plassert, et fullt tastaur som de har lagt til på Q1 Ultra er i hvertfall helt unødvendig. En SSD disk er selvsagt det beste også for disse.

 

Merkelig nok ligger disse 2 år gamle UMPCene fremdeles litt høyt i pris sammenlignet med siste kolleksjon av ultramobile pc'er. Ytelsesmessig er de nogenlunde det samme, og med et 6 cellers batteri klarer jeg å holde liv i den i 4-5 timer.

Endret av johncl
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...