Gå til innhold

Komplett sier opp 15-20 i Sandefjord


Anbefalte innlegg

Selskapet vil spare 100 millioner i året, og går til oppsigelser. Det bekrefter konsernsjef Ole Vinje overfor Sandefjords Blad.

 

Også ansatte ved kontoret i Göteborg vil få sparekniven på strupen, og ledelsen er i forhandlinger med de tillitsvalgte. Ifølge avisa syns han nedbemanningen er beklagelig for dem det går ut over.

 

Grunnen til nedbemanningen er blant annet renteøkninga som har kommet den siste tida. Når folk får høyere faste utgifter, må innkjøp av dyr elektronikk legges på is.

 

– Konsumentene har redusert kjøpekraft. Ola og Kari Nordmann begynner å merke dette nå, sier Vinje.

 

Kilde: TB.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm, hvordan kan de spare 100 millioner kroner på å si opp 15-20 ansatte? :roll:

 

Er vel kanskje gigant-investeringa (lån/økte renteutgifter) de la i dette robot-styrte lagersystemet som egentlig har knekt ryggen på de? SHG.dk moderniserte på samme måte, og vi vet hvordan det endte.

 

Nå er det ikke bare nedbemanning som kommer til å bidra til kostnadsreduksjonene, da. Se pressemeldingen deres;

 

http://www.newsweb.no/newsweb/index.jsp?messageId=219111

Lenke til kommentar
Og MPX eies av???

Jo nettopp, Komplett.

 

Det er hele konsernet som skal spare 100 mill, ikke bare i Sandefjord.

I Sverige så legger Komplett ned innkjøpavdelingen bl.a og flytter denne funksjonen til Sandefjord.

 

Det er feil, MPX ble startet av tidligere ansatte hos Komplett og de holder til på samme industri-område i Sandefjord, både Komplett, MPX, XD og Integra er kjøpt av andre igjen, det vil dere se etter hvert når de får webshopper som bare vil speile hverandre, om ryktene er sanne så er det RIMI som har kjøpt dem opp.

Lenke til kommentar
Og MPX eies av???

Jo nettopp, Komplett.

 

Det er hele konsernet som skal spare 100 mill, ikke bare i Sandefjord.

I Sverige så legger Komplett ned innkjøpavdelingen bl.a og flytter denne funksjonen til Sandefjord.

 

Det er feil, MPX ble startet av tidligere ansatte hos Komplett og de holder til på samme industri-område i Sandefjord, både Komplett, MPX, XD og Integra er kjøpt av andre igjen, det vil dere se etter hvert når de får webshopper som bare vil speile hverandre, om ryktene er sanne så er det RIMI som har kjøpt dem opp.

MPX ble kjøpt av komplett for en stund siden.

Men dette har dog ikke påvirket selskapet nevneverdig.

Lenke til kommentar
Og MPX eies av???

Jo nettopp, Komplett.

 

Det er hele konsernet som skal spare 100 mill, ikke bare i Sandefjord.

I Sverige så legger Komplett ned innkjøpavdelingen bl.a og flytter denne funksjonen til Sandefjord.

 

Det er feil, MPX ble startet av tidligere ansatte hos Komplett og de holder til på samme industri-område i Sandefjord, både Komplett, MPX, XD og Integra er kjøpt av andre igjen, det vil dere se etter hvert når de får webshopper som bare vil speile hverandre, om ryktene er sanne så er det RIMI som har kjøpt dem opp.

 

På www.komplett.com ser man hvilke selskap som går under Komplett ASA.

 

At Rimi har kjøpt dem opp høres helt tullerusk ut. Faktum er at Canica Invest eier 39,88% av aksjene. Kilde: http://www.dn.no/bedriftsbasen/proff/?comp...&page=roles

 

Videre er Stein Erik Hagen mannen bak Canica. Kilde: http://www.canica.no/

 

Stein Erik Hagen er jo også som kjent bak Rimi. 1+1=2. Det du skriver virker ikke veldig logisk, bruno.

Lenke til kommentar

All respekt til styret til komplett.no :thumbup:

 

Dette viser at de ser lavkonjukturen som bare kommer til å øke inne detaljhandelen, å skru på spareblussen i forkjøp av en voldsom nedgang er lurere enn å nedbemanne midt eller sent i nedgangstidene. Og de som måtte mislike komplett for å gjennomføre slike tiltak har ikke mye peiling på bedriftsøkonomi!

 

I de kommende 6-12mnd. kommer mange i elektronikkbransjen her i Norge til å miste jobben sin. Selgere i butikker som expert og elkjøp kommer til å måtte gå i hopetall bare for å nevne noen grupper..

Lenke til kommentar
Og MPX eies av???

Jo nettopp, Komplett.

 

Det er hele konsernet som skal spare 100 mill, ikke bare i Sandefjord.

I Sverige så legger Komplett ned innkjøpavdelingen bl.a og flytter denne funksjonen til Sandefjord.

 

Det er feil, MPX ble startet av tidligere ansatte hos Komplett og de holder til på samme industri-område i Sandefjord, både Komplett, MPX, XD og Integra er kjøpt av andre igjen, det vil dere se etter hvert når de får webshopper som bare vil speile hverandre, om ryktene er sanne så er det RIMI som har kjøpt dem opp.

 

Skal du rette på meg så pass på dine fakta. Torp Computing Group (TCG) som eide MPX, Itegra og XD ble fusjonert inn i Komplett ASA.

Hovedaksjonær i Komplett ASA er Carnica Invest som eies av Stein Erik Hagen.

Stein Erik Hagen er ute av Rimi etter at ICA-gruppen kjøpte han ut. Derfor er det ikke noen forbindelse mellom Rimi og Komplett ASA.

 

Jeg synes å ha merket en tydelig forandring i driften av Komplett etter at Eric Sandtrø trakk seg ut.

Selvfølgelig er det en fordel og være markedet i forkjøpet og nedbemanne i tide før konjunkturene snur.

 

Kan det være at Komplett har fått litt konkurranse fra alle webmercs-butikkene som har poppet opp som ugress? Mye av varene de selger kommer jo fra Norek (Komplett ASA), men det er jo også en del fra andre importører / leverandører da Komplett ASA ikke akkurat er så billige lenger som de var.

Lenke til kommentar

Canica og Stein Erik Hagen har intet med RIMI å gjøre. Han solgte sin andel i ICA-kjeden for flere år siden. ICA kjeden eies i dag av Hakon Gruppen AB (40 %) og Royal Ahold N.V (60 %).

 

Canica AS er det selskapet Stein Erik Hagen og familien (hans sønn og 2 døtre eier 90 % av Canica) bruker som verktøy for å forvalte verdiene salget av sin andel i ICA gav.

 

At Canica eier store eierandeler i norske selskap er ikke rart, med de verdiene som salget av ICA gav, de eier f.eks Jernia (100 %), ProffPartner (100 %), Steen og Strøm ASA (96 %), Orkla (15 %) i tillegg til eierandelen i Komplett ASA.

 

@ArticOC:

Tror nok ikke det blir så ille. At en del må gå grunnet lavere salg er nok sant, men ikke i hopetall. Poenget er at det er langt fra så ille i Norge som "krigsoverskriftene" gir inntrykk av.

 

Men at Komplett velger å alt i god tid gjøre de nødvendige tilpasninger er klokt, og 100 mill i nedskjæring hos et selskap med 3,5 mrd i omsetning er ikke store nedskjæringen. De har også nesten 700 ansatte totalt.

Lenke til kommentar
@ArticOC:

Tror nok ikke det blir så ille. At en del må gå grunnet lavere salg er nok sant, men ikke i hopetall. Poenget er at det er langt fra så ille i Norge som "krigsoverskriftene" gir inntrykk av.

 

Men at Komplett velger å alt i god tid gjøre de nødvendige tilpasninger er klokt, og 100 mill i nedskjæring hos et selskap med 3,5 mrd i omsetning er ikke store nedskjæringen. De har også nesten 700 ansatte totalt.

Vi ser bare konturene av hva som er i vente etter min mening. Lavkonjukturen kommer og den kommer til å slå svært hardt ut i bransjer som selger "luksus" varer. Bil/båt-bransjen, møbel, elektronikk og boligmarkedet er noe som kommer til å merke nedgangen sterkes. Problemet er at alt henger sammen og når en faller får det konsekvenser for alle i kjeden av forskjellige bransjer. Dominoeffekten følger altid en periode med resesjon..

 

For første gang etter årevis med omsetningsrekorder i julehandelen kommer vi i år til å se en ganske markant/spektakulær nedgang. Julenissen kommer ikke i år :no:

 

Plukk gjerne fram dette innlegget etter nyttår for å vise hvor feil jeg tok ;)

Lenke til kommentar

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg husker godt perioden 1988 - 1994, som var en reell lavkonjunktur i Norge. En periode med et rentenivå langt over det vi ser i dag, faktisk så mye som 5 - 7 % høyere, høyere inflasjon og et fall i boligpriser på 30 - 40 % i perioden.

 

Allikevel opplevde vi ikke mer enn noe over 6 % arbeidsledighet, og det private konsum økte faktisk i perioden, selv om den økte svakere enn etter 1994. Vi hadde en mindre svekkelse i perioden 2001 - 2003 også.

 

Nå er ikke historie det samme som at effektene blir identiske, men de gir et godt grunnlag for å forstå hva som kan skje.

 

Men at man kan få en nedgang i handelen på 4 - 5 %, ja det er mulig, men det ser jeg ikke på som dramatisk eller spektakulært. Faktisk er den største risikoen at "psykologien" løper løpsk, nemlig at alt for mange individer tror på "dommedag", i stedet for å gjøre de nødvendige og korrekte tilpasninger. Psykologi, i langt større grad enn realøkonomi, er det som forsterker kriser.

 

Husk også at svært store forbrukergrupper i Norge (ikke i din alder) faktisk sitter med nettoformue og bunnsolid økonomi. Dette var også noe vi såg i perioden 1988 - 1994. Selv om mange (alt for mange) opplevde gjeldsproblemer og reell nedgang i kjøpekraft, opplevde de fleste faktisk økning i kjøpekraft i perioden.

 

Men det er klart at enkelte bransjer kommer til å få det tøft, men erfaringer viser at totaleffekten er merkbar, men ikke kritisk.

Lenke til kommentar
hmm, hvordan kan de spare 100 millioner kroner på å si opp 15-20 ansatte? :roll:

Nå er det vel ikke bare oppsigelser som ligger i sparepakken, men også andre ting. Det er ikke uvanlig å regne at en ansatt koster 500.000 - 750.000 pr. år. Funksjonærer og ledere over 1.000.000. Det er ikke bare lønn som er utgifter, men bl.a. arbeidsgiveravgift, forsikringer, velferdsgoder, opplæring/videreutdanning, og evt. kontorplass som må regnes inn i totalkostnadene for å ha en ansatt.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg husker godt perioden 1988 - 1994, som var en reell lavkonjunktur i Norge. En periode med et rentenivå langt over det vi ser i dag, faktisk så mye som 5 - 7 % høyere, høyere inflasjon og et fall i boligpriser på 30 - 40 % i perioden.

Man skal ikke glemme at ett slikt rentenivå i dag vil få større konsekvenser for folk flest, i denne perioden kunne man slik jeg har forstått det(jeg hadde ikke lån da) skrive av en betydelig større del av rentene på skatten, dvs det er vanskelig å direkte sammenlikne dagens rentenivå med datidens. Jeg sier ikke at vi ikke kan få 15% rentenivå, det jeg sier er at konsekvensene for folk vil bli anderledes. Det er også andre samfunnsmessige endringer som må tas med i betrakningen, så det er vanskelig, tror jeg å sammenlikne nåtiden med datiden direkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...