Gå til innhold

Lensbabies skifter navn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er ikke navneskiftet den store nyheten her, men den er faktisk av betydning for hvordan jeg oppfatter merket. Det betyr enkelt og greit at brandingen varemerket Lensbaby nå er blitt så sterk at de ønsker å setter mer fokus på det. Det forteller oss at Lensbaby har blitt en suksess.

 

Men den store nyheten er jo at Lensbaby er blitt et modulært system. Og for min del er det en enda større nyhet, nemlig funksjonaliteten. Det som har forhindret meg i satse på produktet har vært den håpløst vanskelige bruken, som ikke passer til så intuitiv fotografering som jeg bedriver. Med det nye designet som modellen Composer har fått gjør at Lens Baby endelig kan fungere sånn noenlunde for meg også. Det skal bli artig å teste den.

 

Det stod ingenting om det i artikkelen, men hvorfor ikke bruke M42 og adapter til de forskjellige merkene? Det vil kanskje fordyre produktet med en femtilapp, men vil gi det mer verdi for de som bruker forskjellige merker hus. Eller skifter system. Hvorfor jeg bryr meg om noe så bagatellmessig? Ikke bare fordi jeg selv bruker 2 forskjellige systemer, men fordi det er enkelt og inkluderer flere systemer. Det sier seg selv at det blir enklere for butikker å ha alle kombinasjoner inne når de bare trenger å ha en basismodell i hyllene, og adaptere til alle fatninger liggende i en skuff. Omtrent slik som Tamron gjorde det med sin adaptel. AF gjorde adaptel til en umulighet, men Lensbaby fungerer jo på tvers av systemene, uten fokus og med lysmåling på nedblending.

 

Løsningen for meg blir å kjøpe Nikon-varianten, slik at den blir kompatibel med begge systemene jeg bruker. Men det ideelle hadde vært M42 og noen kjipe adaptere i metall eller plast.

Lenke til kommentar
...

Omtrent slik som Tamron gjorde det med sin adaptel. AF gjorde adaptel til en umulighet,

 

...

 

 

Til Info (Dersom noen skulle være det minste interessert):

 

Systemet til Tamron het Adaptall. Og senere Adaptall2.

 

Det ble faktisk og laget Adaptall2 med AF (I alle fall en 70-200mm, for den har jeg liggende i en skuff). Der AF'en levde sitt eget liv uten at kameraet visste om det og ble aktivert vha en knapp å selve objektivet.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Hvis noen ønsker å se eksempler på hvilke effekter de forskjellige typene optikk gir, har jeg lagt ut bildene fra Lensbaby her: http://www.akam.no/bilder/annet/lensbaby_eksempelbilder.zip

 

Rettigheter og betingelser er som oppgitt på hvert enkelt bilde, og bildene skal ikke brukes på måter som er i strid med disse. You have been warned!

 

Lensbaby-sakene vil også befinne seg i prisguiden innen dagen er omme.

Lenke til kommentar

Aha... Ser jo at Lensbaby Optic Kit ikke inneholder dobbelt glass, så jeg burde jo tatt hintet. Prisguiden synes jeg ikke forteller meg det så tydelig hva som følger med på Composer-utgaver (+ at den er ulidelig treg til tider). Tipper jeg sikkert har mer enn nok å leke meg med om jeg bare kjøper en Composer med dobbelt glass foreløpig.

 

Noen som vet ca pris de (Lensbaby Composer) vil ligge på i Norge?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Ut uken ligger composer på 1795Kr på FV, men det er vell bare så lenge de har messetilbudene.

Men pr i dag er ihvertfall det rimeligere enn å kjøpe fra USA, når man tar med moms og frakt.

 

Lurer selv på å kjøpe composer, selv om ekte tilt/shift er bedre på alle måter (og mye dyrere), ser det ut som man kan ta sikkelige fine og kule bilder med lensbaby også :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...