Gå til innhold

Lanserer ny Atom-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Glad jeg ventet med å kjøpe nett-pc.

Blir spennende å se hvem som er ført ut blant nett-pc produsentene med denne prosessoren.

Går vel ikke så alt for mange dagene før det skjer noe.

 

De her dobbeltkjernene må vi nok vente veldig lenge med for å få i de "bærbare" som i eks. EEE, Aspire One og Wind. De her blir først og fremst for de stasjonære nettpcene.

Lenke til kommentar

Denne dobbelkjerne Atom-prosessoren er vel bare ment for nettops og ikke netbooks? Det eneste jeg har sett er at MSI sier de vil se på muligheten for å oppgradere Wind med 330.

 

I tillegg til dobling av strømforbruk er det også mulig at denne prosessoren vil tvinge netbooks over på Vista grunnet reglene til Microsoft.

Lenke til kommentar

Endelig nærmer tidspunktet seg for da jeg mener det er vits å kjøpe nettpc. Alltid fint å sitte litt på gjerdet til 2. generasjon kommer, og småfeilene fra første generasjon er rettet ut. Forhåpentligvis greier Intel snart å levere et mindre strømslukende chipsett med denne dobbeltkjernen ...

 

De her dobbeltkjernene må vi nok vente veldig lenge med for å få i de "bærbare" som i eks. EEE, Aspire One og Wind. De her blir først og fremst for de stasjonære nettpcene.

Skjønner ikke hvorfor du skulle mene det ... Strømforbruket til cpu-en ifht chipsettet er minimalt - selv med en dobling. Har lite å si for batteritiden. Jeg synes det er et hav av forsjell mtp respons å sitte på to kjerner kontra en, og vil heller ikke kjøpe nettpc før de kommer med dobbeltkjerne.

Lenke til kommentar
De her dobbeltkjernene må vi nok vente veldig lenge med for å få i de "bærbare" som i eks. EEE, Aspire One og Wind. De her blir først og fremst for de stasjonære nettpcene.

Skjønner ikke hvorfor du skulle mene det ... Strømforbruket til cpu-en ifht chipsettet er minimalt - selv med en dobling. Har lite å si for batteritiden. Jeg synes det er et hav av forsjell mtp respons å sitte på to kjerner kontra en, og vil heller ikke kjøpe nettpc før de kommer med dobbeltkjerne.

Man kan mene så mye man vil, sannheten er at denne prosessoren ikke er beregnet på å sitte i bærbare. For tiden blir Atom 330 loddet fast på hovedkort for destkop maskiner, kilde. At det gjør seg med en 2-kjerne cpu er det ingen tvil om.

 

Forøvrig er det mengde minne som avgjør om netbooks kan leveres med XP. Over 2gb ram så må man over på Vista, kilde.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar
Endelig nærmer tidspunktet seg for da jeg mener det er vits å kjøpe nettpc. Alltid fint å sitte litt på gjerdet til 2. generasjon kommer, og småfeilene fra første generasjon er rettet ut. Forhåpentligvis greier Intel snart å levere et mindre strømslukende chipsett med denne dobbeltkjernen ...

 

De her dobbeltkjernene må vi nok vente veldig lenge med for å få i de "bærbare" som i eks. EEE, Aspire One og Wind. De her blir først og fremst for de stasjonære nettpcene.

Skjønner ikke hvorfor du skulle mene det ... Strømforbruket til cpu-en ifht chipsettet er minimalt - selv med en dobling. Har lite å si for batteritiden. Jeg synes det er et hav av forsjell mtp respons å sitte på to kjerner kontra en, og vil heller ikke kjøpe nettpc før de kommer med dobbeltkjerne.

 

Det er ikke jeg som mener det;) Jeg også vil ha dobbeltkjerne atom i netbooks. Men dersom du ikke vil kjøpe netbook til det kommer tokjerne må du nok sitte på gjerdet i en veldig god stund :)Fudzilla

Lenke til kommentar

Her antydes det at to-kjerna atom til netbooks kommer om ca et år. Denne som slippes nå, blir vel nesten dobbel så stor (fysisk) som de som brukes i netbooks i dag

 

http://www.reghardware.co.uk/2008/09/05/in..._debut_roadmap/

 

 

Model Frequency Cores Hyper-Threading TDP FSB L2 cache

Intel Atom Z5 series (Silverthorne for MIDs and UMPCs)

Atom Z500 800Mhz 1 No 0.65W 400MHz 512K

Atom Z510 1.1GHz 1 No 2.0W 400MHz 512K

Atom Z520 1.33GHz 1 Yes 2.0W 533MHz 512K

Atom Z530 1.6GHz 1 Yes 2.0W 533MHz 512K

Atom Z540 1.86GHz 1 Yes 2.4W 533MHz 512K

Intel Atom N series (Diamondville for netbooks)

Atom N270 1.6GHz 1 Yes 2.5W 533MHz 512K

Intel Atom # series (Diamondville for nettops)

Atom 230 1.6GHz 1 Yes 4.0W 533MHz 512K

Atom 330* 1.6GHz 2 Yes 8.0W 533MHz 1MB

 

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Ser uansett ikke som noe stort poeng med særlig raskere cpu, den har jo HT og det virker som fungerer tilfredstillende, desuten så er jo maskinen beregnt på enkle oppgaver, kan jo være greit med mer prosessor kraft ved utpakking av filer og komprimering, men det er jo uansett ikke det man primært bruker netbook til. Asus EEE har jo noen års erfaring og har lært oss en del, og selvfølgelig når prosessor markedet øker med gode produkter til fornuftige priser så vil det fremdeles bli framgang, men synes det alternativet som er nå er veldig fine.

 

Skulle du kjøpe en 10" pc for ett år siden så kostet den mer enn 15000 (selvfølgelig var den mye bedre utstyrt, men ser det som unødvendig å ha ett slikt suplement til mine stasjonær/mediasenter og min kraftige bærbare pc). Batteri kapasitet er det som gjelder og da viktigere at maskinene blir oppgradert med 6 cellers

 

EDIT: Ser nå at N270 ikke er 64 bit, det hadde jo vært en fordel, men ikke noe som kreves i dag

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...