Gå til innhold

Toshibas nett-PC kommer i oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si at jeg også likte designet.

 

Forøvrig bra at den leveres med Ubuntu, og ikke en mindre brukervennlig distribusjon. Det er enkelte modeller som har hatt mindre vellykkede løsninger.

 

Jeg tror dette vil bidra til at Ubuntu får langt større utbredelse.

 

Så nå venter vi bare på at Dell skal lansere sin variant i Europa?

Lenke til kommentar
Så nå venter vi bare på at Dell skal lansere sin variant i Europa?

 

Ifølge vår (firmaets) kontakt hos Dell kommer ikke Inspiron Mini til Europa (om det er den du sikter til).

 

 

 

Trenger vi virkelig flere mini-PC-er? Er ikke dette en "flopp" slik som Nintendo Wii; "Alle" må ha, men "ingen" bruker den egentlig. Det er jo sikkert bra business nå, men klarer de å tjene inn utviklingskostnadene før markedet er mettet?

Endret av maedox
Lenke til kommentar

AMDs løsning skal være bedre med tanke på effektforbruk og ytelse, men hittilg har jeg ikke sett den benyttet ennå. Problemet for Intel er vel at brikkesettet trekker en del effekt.

 

Jeg har en følelse av at "nett-PCer" er en motesak. Det får enorm oppmerksomhet i media, med tanke på hvor mange som faktisk har anskaffet det hittil.

Lenke til kommentar
Er det sagt noe mer om hvortid i oktober den kommer? Om den kommer tidlig eller sent i oktober?

 

Etter å ha sjekket ca 25 andre sider om saken kan jeg rapportere at: Nei, det er ikke sagt noe annet enn at den kommer til UK i oktober. Den kommer nok til Norge rett etter lanseringen i Turkmenistan, sånn rundt 17. mai 2025.

 

Med andre ord, det er så langt kun Toshiba og deres nærmeste som vet noe mere, og de sier så lite som mulig.

Lenke til kommentar
dagens spørsmål :)

 

hva er en nett-PC ???

 

En nett-PC (netbook) er en svært liten pc med skjerm på inntil 10" som er svært svakt utstyrt mtp prosessor, minne og skjermkort. Disse maskinene egner seg stort sett kun til å brukes på nett som å lese hardware.no og sitte på msn, derfor har de fått navnet netbook, som er en spinoff fra notebook som en vanlig engelsk betegnelse for bærbar pc.

Lenke til kommentar
Trenger vi virkelig flere mini-PC-er? Er ikke dette en "flopp" slik som Nintendo Wii; "Alle" må ha, men "ingen" bruker den egentlig. Det er jo sikkert bra business nå, men klarer de å tjene inn utviklingskostnadene før markedet er mettet?

 

Nå var det vel et helt annet marked enn "alle må ha" i vestlige land som fikk Asus til å begynne med Eee PC. Poenget var vel at det åpnet seg et marked, særlig i Østen (og andre utviklingsland), for svært rimelige bærbare PC-er. Blant annet knyttet til skolesystemet. Her spiller prisforskjellen fra 2 500 kr til 5 000 kr stor rolle.

 

Og jeg er nokså sikker på at det er i disse markedene Nett-PC-ene vil ha sine store markedsandeler på sikt, og ikke nødvendigvis i Europa og USA.

Lenke til kommentar
Trenger vi virkelig flere mini-PC-er? Er ikke dette en "flopp" slik som Nintendo Wii; "Alle" må ha, men "ingen" bruker den egentlig. Det er jo sikkert bra business nå, men klarer de å tjene inn utviklingskostnadene før markedet er mettet?

 

Klart vi trenger disse maskinene. De er jo ypperlige maskiner å ta med på reise hvor man normalt ikke ville drasset med seg en stor og tung bærbar. Med tanke på at mange har opp til flere duppeditter med seg rundt omkring (mobil, gps, portable dvd spillere, pda, bildebackup) så er disse små PCene et ypperlig alternativ for de som vil slå flere funksjoner sammen i en burk.

 

Og jeg syntes net-pc'er er litt dumt navn for det er så utrolig mye mer enn internet man kan bruke de til. CPU egner seg helt til å se DVD film på, spille musikk, skrive en bok, spille et 4-5 år gammelt spill (warcraft 3 går ypperlig på disse), enkle hobby programmerings prosjekter, skrive diverse dokumenter, enkle regneark, tømme minnekort fra et kamera, etc, etc. Jeg vil nesten påstå at disse egner seg vel så mye der man ikke har internet tilgang, men den har vel fått navnet pga denne sleske-på-en-cafe-med-en-kul-pc trenden som har kommet i det siste.

 

Selv om maskiner i denne formfaktoren har eksistert en stund nå så har de hatt priser oppi 15000 kr, så det er først nå at de har klart å prise de riktig pga rimelige standard-komponenter. Jeg kan love deg at i et trangt flysete er det veldig kjekt å ha en slik liten maskin, noe som har vært det vanlige salgsargumentet av gammelt av for ultraportable.

 

Og du er tydligvis ikke særlig glad i Wii for å komme med en kommentar om at verdens mest solgte konsoll "er en flopp":

 

"Since its launch, the monthly sales numbers of the console have been higher than its competitors across the globe. According to the NPD Group, the Wii sold more units in the United States than the Xbox 360 and PlayStation 3 combined in the first half of 2007"

http://en.wikipedia.org/wiki/Wii

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...