Gå til innhold

Nett-PC fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt den store begeistringa for Atom så lenge de har så høyt effektforbruk på chipsettene. Amd har jo en nedklokka athlon 64 som sammen med deres overlegne chipsett bruker mindre effekt enn atom + 945 chipsettet. Har en Atom i dama sin Acer aspire 1 a150. Den er ikke noe sterk og har såvidt nok krefter til å spille av dvd sammen med chipsettet. Hd er helt umulig.

Lenke til kommentar
Hvorvidt Linux blir en opsjon er foreløpig ukjent. En ting er i hvert fall sikkert: Windows XP risikerer å leve ytterligere 3-5 år på grunn av nett-PC-er.

Tror noen virkelig at MS hadde giddi å utvidet supporten på XP om det ikke hadde vært for Linux som tidligere hadde full dominans på UPPC-markedet, og den økende interesse for MAC og Linux generelt?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Fint bilde.

 

todda7-2rst1-: Det finnes faktisk andre bruksområder for nett-PC-er også.

 

Daniel :)

Som hva? XP+Office 2007 kommer til å bli for tungt til å drive vis man multitasker med f.eks nettleser og meldeklient.

Openoffice får man jo på XP, men hvorfor ha det på XP når man kan ha det på linux.

Småspill? Linux er overlegen, spesielt med tanke på utvalg og innstalering. Ta ubuntu f.eks, søker nedover, finner tusenvis av OK spill, bare til å merke og innstalere.

Musikk? Samme hvilket OS, dog jeg liker veldig godt mediamonkey. Man har uansett veldig liten lagringsplass på PC'en, så å kalle det noen multimediamaskin blir vel kansje litt feil.

 

EDIT: Det jeg vil frem til er: Hva kan man gjøre på XP som man ikke kan gjøre på Linux som er aktuelt med en nettPC?

Det finnes sikkert noen ting, men jeg vil påstå at det heller i Linux sin retning. Spesielt med tanke på at leverandørene kan lage egne versioner og distribusjoner.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Jeg bruker det i skolesammenheng, og da er formelfunksjonen til Office 2007 overlegen. 500 spenn er det faktisk verdt.

 

Er også ofte veldig lurt å holde seg til "standarden" (som er Windows) i for eksempel skolesammenheng, da man plutselig kan komme til å få en oppgave i et eller annet sært program som neppe finnes i Linux-versjon.

 

Har også et par spill på den, faktisk (Red Alert 2 og Age of Empires). Manager 09 skal nok inn etterhvert.

 

Har null problemer med mulititasking på den. Er faktisk raskere enn den andre Vista-laptopen min (med C2D T7500, 3 GiB RAM osv).

 

Og bottom line er at det faktisk finnes folk som foretrekker gode gamle Windows framfor Linux.

 

Daniel :)

Lenke til kommentar
Argh, klarer jo aldri å bestemme meg for hvilken nett pc jeg skal ha når det kommer så mange.

 

Det beste er jo å ikkje velge noen :p Så slipper man å velge :D

 

Hvorvidt Linux blir en opsjon er foreløpig ukjent.

 

opsjo'n m1 (fra lat. 'valg', se optere)

1 rett til å velge først; forkjøpsrett ta o- på noe forbeholde seg forkjøpsretten

2 opsjonsrett

 

Hvem sier at ordboka alltid har rett?

Lenke til kommentar
At noen i det hele tatt vurderer Windows XP på en nettPC er helt bak mål.

Det er som sagt en nettPC, hvor nett, IM og kansje litt film er prioriteringen. Da er linux utvilsomt overlegen på ytelse, batterilevetid og ikke minst konfigurerbarhet.

Jeg skal anskaffe meg nettpc til studier, og jeg kommer til å kjøre WinXP på denne. Jeg skulle gjerne ha kjørt Linux, men skolen min har en VPN-tilkobling som jeg ikke har funnet ut hvordan jeg kobler til med Linux. Læreren min i programmering, som kjører Linux til vanlig, visste heller ikke dette, så jeg gir opp tanken på Linux midlertidig og holder meg til M$. Det var ihvertfall min forklaring.

Lenke til kommentar
Jeg bruker det i skolesammenheng, og da er formelfunksjonen til Office 2007 overlegen. 500 spenn er det faktisk verdt.

 

Er også ofte veldig lurt å holde seg til "standarden" (som er Windows) i for eksempel skolesammenheng, da man plutselig kan komme til å få en oppgave i et eller annet sært program som neppe finnes i Linux-versjon.

 

Har også et par spill på den, faktisk (Red Alert 2 og Age of Empires). Manager 09 skal nok inn etterhvert.

 

Har null problemer med mulititasking på den. Er faktisk raskere enn den andre Vista-laptopen min (med C2D T7500, 3 GiB RAM osv).

 

Og bottom line er at det faktisk finnes folk som foretrekker gode gamle Windows framfor Linux.

 

Daniel :)

 

Hør hør!

Jeg snur heller problemstillingen på hodet, og spør hva vitsen er med linux i det hele og store, med mindre du virkelig er ute etter å spare penger

Lenke til kommentar
Argh, klarer jo aldri å bestemme meg for hvilken nett pc jeg skal ha når det kommer så mange.

Se på den nye til Dell, forløpig mener jeg at den har best spesifikasjoner, hvis prisen blir på linje med de andre.

Har sett på den og den frister veldig, den har jo heller ikke noen vifte som er bra for ørene :) Men det er vel en stund til den kommer? Må si at AA1 frister mest akkurat nå da den er i salg nå.

 

Argh, klarer jo aldri å bestemme meg for hvilken nett pc jeg skal ha når det kommer så mange.

 

Det beste er jo å ikkje velge noen :p Så slipper man å velge :D

Hehe, så sant så sant. Men er litt lei av å bære rundt på 15,4" ¨på toget hver helg og skolen :p

Lenke til kommentar
Argh, klarer jo aldri å bestemme meg for hvilken nett pc jeg skal ha når det kommer så mange.

Se på den nye til Dell, forløpig mener jeg at den har best spesifikasjoner, hvis prisen blir på linje med de andre.

Har sett på den og den frister veldig, den har jo heller ikke noen vifte som er bra for ørene :) Men det er vel en stund til den kommer? Må si at AA1 frister mest akkurat nå da den er i salg nå.

Personlig har jeg AA1, men Linupus suger balle... Hvis du ikke har noe erfaring med Linux ville jeg valgt med XP :(

Lenke til kommentar
åååh, såpass. Hadde planer om å gå for linpus men har absolutt ingen erfaring med linux. Hmm, men føler på meg at det kan bli ganske treigt med xp. Så tenker kanskje at jeg prøver meg på linpus, skal jo ikke bruke den til noe annet enn internett og film.

Problemet oppstår når du vil gjøre noe annet enn de programmene som følger med, dessutener det å sette opp Norsk språk på tastaturet et, helvete(var i værtfall det når AA1 var ny muligens at dette har forbedret seg). Hvis jeg var deg og du bestemmer deg for AA1 med Linpus ville jeg spurt litt rundt etter noen som kunne hjulpet deg med Mandriva 2009/2008 eller Fedora, virker som det er de distroene som har best støtte for AA1 ut av boksen. Tror tilogmed Mandriva 2008 tar det trådløse kortet ut av boksen :D

Lenke til kommentar

Forsåvidt ikke, den har fra starten av(av det jeg kan lese) støtte for alt av Hardware som kommer med Asus EEE som ikke er støttet av Linux kjernen.

 

Hovedpoenget er at den bruker Ubuntu Netbook Remix som er bedre for små skjermer og enklere enn noen gang, så du kan like greit bruke den på AA1. Ble vel forsåvidt også nevnt at de skal endre navn for å ikke bli forbundet med Asus EEE hele tiden.

 

NinaEdit:

Den har ikke full støtte for AA1 tror jeg, kanskje noen som har vært borti den også kan belyse temaet.

Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...