Gå til innhold

Bærbare bryter TB-grensen i 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel mulig å bestille SSD med over 1 TB, men jeg tror ikke de er i serieproduksjon.

Men det er ikke utenkelig at SSD på 1TB er i serieproduksjon rundt samtidig som 2,5" disker, men det vil nok være en faktor i forskjell på prisen.

 

Jeg kunne godt tenke meg 1 TB i laptop, men nå er ikke jeg noe representativt utvalg fra brukermassen :p .

Lenke til kommentar
Det er vel mulig å bestille SSD med over 1 TB, men jeg tror ikke de er i serieproduksjon.

Men det er ikke utenkelig at SSD på 1TB er i serieproduksjon rundt samtidig som 2,5" disker, men det vil nok være en faktor i forskjell på prisen.

 

Jeg kunne godt tenke meg 1 TB i laptop, men nå er ikke jeg noe representativt utvalg fra brukermassen :p .

Det finnes allerede SSDer på over 1TB ja, jeg så noe om en på 2TB i sommerferien, dette var for elite-nivået i servere da... Teknologien er lett tilgjengelig, men det er bare at ingen vil betale for det ennå.

Som et eksempel på dette: Det har vært en 640GB SSD i PCI kort format (ikke på skjermkort størrelse, men nærmere lydkort) med pci-e x4 grensesnitt og 700/600 MB/s les/skriv (ved 4kb random!!!) i salg i et år nå. De koster ca 100.000... Men du kan kjøpe de hvis du vil, og de fungerer i vanlige pc'er. Og de kan raides!

 

Så litt avhengig av hvordan flash prisene og effektiviteten av MLC flash utvikler seg, så tror jeg kanskje vi kan se en 1TB 2,5" (eller pci-e?) SSD for bærbare før harddisker når denne kapasiteten.

 

Skulle ønske det var flere nye SSD'er som kom med PCI-e format og støttet OS boot. Cluster teknologi og paralell computing er fremtiden. Akkurat slik som vi har sett i grafikk-kort og i cell-prosessorer, og nå også i SSDer.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker selvfølgelig å ha alle bilder og musikk på laptopen. Det går akkurat på en 500gb disk i dag (jeg har bare 200 i laptopen). Når man har rippet alle cdene sine til .flac samt har et skikkelig digitalkamera så spises harddiskplassen opp rimelig kjapt!

 

1TB i laptopen ønskes velkommen!

 

Det er slikt man har en filserver til, så er det tilgjengelig fra alle husholdningens PCer også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ønsker selvfølgelig å ha alle bilder og musikk på laptopen. Det går akkurat på en 500gb disk i dag (jeg har bare 200 i laptopen). Når man har rippet alle cdene sine til .flac samt har et skikkelig digitalkamera så spises harddiskplassen opp rimelig kjapt!

 

1TB i laptopen ønskes velkommen!

 

Det er slikt man har en filserver til, så er det tilgjengelig fra alle husholdningens PCer også.

 

AtW

 

Filserver har jeg i massevis, både på jobb og hjemme. Det er bare ikke alltid jeg er hverken "på jobb" eller hjemme ;)

Ofte uten nettverk, noen ganger på ekstremt trege nettverk.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker selvfølgelig å ha alle bilder og musikk på laptopen. Det går akkurat på en 500gb disk i dag (jeg har bare 200 i laptopen). Når man har rippet alle cdene sine til .flac samt har et skikkelig digitalkamera så spises harddiskplassen opp rimelig kjapt!

 

1TB i laptopen ønskes velkommen!

 

Det er slikt man har en filserver til, så er det tilgjengelig fra alle husholdningens PCer også.

 

AtW

 

Filserver har jeg i massevis, både på jobb og hjemme. Det er bare ikke alltid jeg er hverken "på jobb" eller hjemme ;)

Ofte uten nettverk, noen ganger på ekstremt trege nettverk.

 

Jo, det gjelder jo meg også det, men jeg har sjeldent behov for å ha hele musikksamlinga i flac og alle bildene jeg har tatt når jeg er på reisefot. Klaer med egentlig helt streit med 150GB, selv om jeg såklart innser at andre kan ha andre behov.

 

AtW

Lenke til kommentar

hvorfor er det alltid snakk om bærbare når det gjelder 2,5" disker?

disse er jo særdeles mye brukt i servere og san i dag, samt ligende i baklommer, i vesker osv som ekstern disker. Diskene er også på vei inn i hvermansens datamaskin. den tar 1/3 av volumet og strømforbuket er halvert og vell så det.

Det kommer en dag hvor 3,5" og 2,5" møtes i størelse og 2,5" havner på samme pris og tar over 3,5" markedet. For så å kjempe mot SSD og 1,8" disker.

Lenke til kommentar
hvorfor er det alltid snakk om bærbare når det gjelder 2,5" disker?

disse er jo særdeles mye brukt i servere og san i dag, samt ligende i baklommer, i vesker osv som ekstern disker. Diskene er også på vei inn i hvermansens datamaskin. den tar 1/3 av volumet og strømforbuket er halvert og vell så det.

Det kommer en dag hvor 3,5" og 2,5" møtes i størelse og 2,5" havner på samme pris og tar over 3,5" markedet. For så å kjempe mot SSD og 1,8" disker.

 

Jeg tviler på at den fagen kommer, før den dagen kommer, så vil 2.5-segmentet taes over av SSD. Det tror ihvertfall jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...