Gå til innhold

Lydnyheter fra Creative


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere vært en "svoren" tilhenger av Creative / SB kort.

Imidlertid er mine erfaringer med disse; både holdning fra support apparatet sin side, selskapets arroganse for tilpassninger til OSer, crappy driver etc gjort at jeg ikke - IKKE - hverken vil anbefale produktene eller noen gang kjøpe disse selv igjen.

Vanligvis er bundlingen bra, men når drivere og mismatch med bl.a. HW gjør at man får endel "unexpected features" (bl.a. feil) på kjøpet, så ..... styr unna.

Det er mulig andre har helt forskjellige erfaringer, og muligens positive, og det er jo bra. For min del: de negative overskygger de positive i vesentlig grad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Og ser man på Creative sin holdning til eldre kort under feks vista så er det hele ganske så håpløst, ikke akkurat gode drivere lager de heller.

 

Enig. Slutta med Creative hardware for leeenge sia. Selv ovegangen fra W2K til XP takla de ikke, satt med et lydkort til 1500,- som aldri fikk fungerende XP driver. De fiksa heller aldri bugsa i Win 2000 driveren som fulgte med kortet. Useriøst møkkafirma.

Lenke til kommentar

Det var det første jeg tenkte også.

Hadde jeg vært en del av hardware ledelsen så hadde jeg spurt meg hvorvidt man skulle forsette å reklamere for Creative på denne måten. Tror nemlig de fleste som er såpass hardware entusiaster at de leser HW.no, vil ha liten interesse å bli informert om hva creative skvulper opp av lydkort. (notis: lydkort kan vel ikke helt sammenlignes med eks. mp3-spillere, pga. brukermassen er i en helt annen skala o.l., eller?)

Dette var selvsagt satt veldig på spissen, men kanskje en tanke!

*venter spent på kritikk-bølgen*


Jeg ville dog ikke gått glipp av eks. hvorvidt Creative skulle kjøpe opp andre selskaper eller solgt seg selv ut.


Litt on topic:
Er det noen av disse produktene som tilbyr noe motstandere ikke kan?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Blir bare klaging dette her, men... over tusen spenn for drit fra Creative? Jeg kunne kanskje funnet på å gi et par hundre spenn for noe slikt. Absolutt maks. Det er da ikke så dyrt for bra lydkort (dvs. ikke Creative). Dessuten, er det noen som virkelig tar EAX eller noe annet de finner på seriøst? Hvorfor i alle dager skulle man bruke noe slikt fremfor noe åpent?

Lenke til kommentar
Og selvfølgelig blånekter de å åpne spesifikasjonene eller å lage drivere til brukere av andre operativsystemer enn windows...?

Creative har levert dokumentasjon på X-Fi til ALSA, og OSS burde også ha fått det (siden de er ute med beta-drivere). Det kom alt for sent ja, men bedre sent enn aldri, som det sies.

Virker som om noen ikke ser annet enn dritt når de leser Creative. De er ett av de værste selskapene ja, men å komme med påstander som ikke engang stemmer er å dra det litt langt.

Lenke til kommentar

"Teknologiene X-Fi Crystalizer og X-Fi CMSS-3D skal henholdsvis gjenopprette detaljer som vanligvis går tapt i mp3-filer eller filmlyd og gi deg kringlyd ved lytting til musikk eller titting på film."

 

Jeg trodde det var kjent at Crystalizer ikke gjør noe i nærheten av å "gjenopprette detaljer", og at dette kun er tomprat fra Creative.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og selvfølgelig blånekter de å åpne spesifikasjonene eller å lage drivere til brukere av andre operativsystemer enn windows...?

Creative har levert dokumentasjon på X-Fi til ALSA, og OSS burde også ha fått det (siden de er ute med beta-drivere). Det kom alt for sent ja, men bedre sent enn aldri, som det sies.

Virker som om noen ikke ser annet enn dritt når de leser Creative. De er ett av de værste selskapene ja, men å komme med påstander som ikke engang stemmer er å dra det litt langt.

Såvidt jeg har forstått det har enkelte OSS utviklere fått noe dokumentasjon, og har fullført en driver som følge av dette. Men de kan ikke dele dokumentasjonen fra Creative med noen grunnet NDA. ALSA folka kan selvfølgelig se på OSS driveren og dens dokumentasjon, men ikke Creative sin original dokumentasjon.

 

CommanderJ: Spørs jo helt hva du er ute etter det. Er det sikkerlig lydkvalitet i stereo, og du er ute etter kort i mid/high-end så er M-audio 2496 og ESI Juli@ allrighte saker.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva annet man skal handle. "Hifi" serien til asus, om man skal bruke et ord som hifi i pcøyemed overhodet når lydkort i all hovedsak brukes til å drive plastikkhøyttalere, kommer ikke med hodetelefonutgang, engang, og resten av lydkortprodusentene er vel strengt tatt rene OEM fabrikanter.

 

*EDIT: Leif var på besøk*

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
"Teknologiene X-Fi Crystalizer og X-Fi CMSS-3D skal henholdsvis gjenopprette detaljer som vanligvis går tapt i mp3-filer eller filmlyd og gi deg kringlyd ved lytting til musikk eller titting på film."

 

Jeg trodde det var kjent at Crystalizer ikke gjør noe i nærheten av å "gjenopprette detaljer", og at dette kun er tomprat fra Creative.

 

AtW

 

Faktisk så greier de å ødelegge en del av lyden i visse sammenhenger, og lydeksperter mener at Crystalizer er en møkka ting.

 

Savner faktisk at langt flere aktører kommer på banen her, vi får se om Amd eller Nvidia kan lage et skjermkort som har lyd som er like bra eller bedre enn creative dritten.

Lenke til kommentar

Har nettopp reinstallert Windows XP pga ukjent driver feil. Spore og Mountain Bike-spill låser hele PC og må resetes. Har nå prøvd en stund uten driver til X-Fi kortet installert og da fungerer alt(bortsett fra lyd). Synd å måtte gå tilbake til MB lydkortet, for lyden var bra. Hadde Creative bare oppdatert de ubrukelige driverene sine, så hadde jeg vært fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...