Gå til innhold

Leica M8.2 målsøkerkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte bare å slenge på en PDF med detaljer om det småpene settet superglugger Leica utvider M-systemet med med det samme, og deres LX-3.

 

Noctilux-M 50mm f0.95 ASPH

Summilux-M 21mm f1.4 ASPH

Summilux-M 24mm f1.4 ASPH

Elmar-M 24mm 3.8 ASPH

 

http://richardcaplan.myzen.co.uk/RCaplan_Sept08.pdf

 

Skulle ha vært moro å prøve 50/0.95 en helg en gang for å sammenlikne med 50/1.2 som jeg liker så godt.. :)

Lenke til kommentar

Den rasjonelle forklaringen er jo at en god del foretrekker målsøkere av forskjellige årsaker. Jeg kjenner en amerikansk fotograf som aldri i livet kunne tenkt seg å jobbe med SLR. Da vil han heller bruke en digital kompakt, for måten han arbeider på er det viktigste for ham.

 

Hvorfor optikken er dyr sier seg selv. Den er rett og slett dyrt laget. Og det samme gjelder kamerahuset. Målsøkere må være pinlig nøyaktige for å fungere optimalt, og de som bruker Leica stiller knallharde krav til mekanisk presisjon. Det koster å produsere noe slik i den kvaliteten som Leica har.

 

Hvorfor er noe som jeg tror ingen forstår uten personlig erfaring med gode målsøkere. Det er mange som har begynt med en Cosina Voigtländer og funnet ut at en Leica er det eneste riktige for dem. Og flere kommer det til å bli i fremtiden hvis vi skal tyde interessen her på bruket.

Lenke til kommentar
Den rasjonelle forklaringen er jo at en god del foretrekker målsøkere av forskjellige årsaker. Jeg kjenner en amerikansk fotograf som aldri i livet kunne tenkt seg å jobbe med SLR. Da vil han heller bruke en digital kompakt, for måten han arbeider på er det viktigste for ham.

 

Hvorfor optikken er dyr sier seg selv. Den er rett og slett dyrt laget. Og det samme gjelder kamerahuset. Målsøkere må være pinlig nøyaktige for å fungere optimalt, og de som bruker Leica stiller knallharde krav til mekanisk presisjon. Det koster å produsere noe slik i den kvaliteten som Leica har.

 

 

Hvorfor er noe som jeg tror ingen forstår uten personlig erfaring med gode målsøkere. Det er mange som har begynt med en Cosina Voigtländer og funnet ut at en Leica er det eneste riktige for dem. Og flere kommer det til å bli i fremtiden hvis vi skal tyde interessen her på bruket.

 

Som Leica selv bekrefter med M8.2 er at rammesøkeren har sin naturlige begrensning i at den ikke viser nøyaktig det du fanger på film/sensor. På den annen side har du fordelen med å se "utenfor" bildet, samt at du ikke har støy (lyd) og vibrasjoner fra speil: dette er selvsagt en fordel. Men dette har ingenting med rammesøker eller ei å gjøre (ref. Panasonic G1/micro fourthirds)

 

Jeg hadde selv en M8, og den åpnet for lengre lukkertider enn med standard SLR. Samtidig er sensoren et stykke unna det du kan oppnå av kvaliteter på høyere ISO-verdier med en moderne DSLR.

 

Når jeg har sagt alt dette, så er det fristende med en M8.2, mest pga mer lydsvak lukker, men også fordi det svake AA-filteret gir spesielt skarpe (og 3D) bilder. Uansett har Leica M8/m8.2 en latterlig høy pris til å inkludere så mange særheter (som behovet for UVIR-filter). Tenk å måtte slite med det og 6-bit koding? Du kan regne med ekstrakostnader så det synger etter, og det blir vanskelig å bruke tredjeparts optikk (pga 6-bit), du får gjenskinn fra filtrene osv... It's simply not good enough!

 

Jeg tror ikke du skal spørre mange Leicaentusiaster før det dukker opp problemer med ulike objektiver, for eksempel Noctilux 1.0 og Summilux 50 ASPH, som begge haddde/har fokusproblemer på M8. Men den er dyrt laget. De setter spesifikasjonene og kravene og lager optikken deretter, og så blir det så dyrt som det blir. I motsetning setter "japanerne" prisen og lager optikken slik at den passer til prisen.

 

Leica er status, det er kvalitet med særheter, Leica er kameraet hvor du betaler for å være en del av en liten gruppe kunder og kjøpere (les: all R&D-kostnad skal spres på få kunder).

 

Jeg kjøper gjerne en M9 med IR-filter over sensoren, full frame og et mer værsikret hus.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du skal spørre mange Leicaentusiaster før det dukker opp problemer med ulike objektiver, for eksempel Noctilux 1.0 og Summilux 50 ASPH, som begge haddde/har fokusproblemer på M8.

 

Tenker du på focus shift? Som enhver med litt interesse for Leica vet så optimaliserer Leica sine dyreste objektiver for største blender. Dvs. at dersom det er mer å hente på f.eks. f/1.4 på en Summilux så gjør de alt de kan for å skvise det ut. Mao: Focus shift er prisen du betaler for å få optimal kvalitet.

 

Jeg skulle ønske at de som lar seg hisse opp over dette hadde kjøpt f.eks. Zeiss eller Voigtländer, som prøver å finne minste felles multiplum, og ta det derfra. 50mm Summilux ASPH er bedre på dette enn f.eks. 35mm Summilux ASPH, siden førstnevnte introduserte flytende glasselement.

 

De som av en eller annen grunn har brukt 30 000 kroner på en 35mm Summilux ASPH, står jo fritt til å bruke ytterligere $90 på å sende det til DAG Camera slik at han ødelegge objektivet ved å flytte optimal ytelse til f/2-f/2.8. Men da er det vel hensiktsmessig å spørre vedkommende kjøper om hvorfor de kjøpte en Summilux i utgangspunktet... Eller hvorfor de i det hele tatt valgte Leica, når Zeiss er så djevelsk flinke på å finne den gyldne middelvei.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Sant nok. Lurer på når Zeiss skal utnytte sine kontakter i Japan for å få laget en digital versjon av sin Ikon?

 

Leica er dyrt, men egentlig er Leica M8 ikke så veldig dyrt sammenlignet med sine analoge brødre. Med det mener jeg at merprisen ikke er så veldig mye høyere.

 

Ja, vi har vel kommet til det punktet der en MP/M7 koster 30 000 i Norge. En digital Zeiss Ikon ville jeg tatt imot med åpne armer, selv om det hadde rammet meg på lommeboken (mtp. salgsverdi av min M8). Ikon er perfekt med tanke på framelines (35mm og 50mm får lov til å herske i total ensomhet, uten at de kludres til av andre rammer).

 

Det spesielle med det hele er at jeg nettopp så en sak på fotografi.no, hvor det sies at det ble solgt 23 (tjuetre!!) filmkamera i Norge det første halvåret i år. Mao: Filmformatet er dødt i Norge mtp. kamerasalg. Skal tro hvor mange av de som kommer fra Leica? De siste tallene jeg så var at Leica produserte ca. 500 analoge kamera i måneden, så det er ikke mye som skjer internasjonalt heller.

 

"In the beginning there was Leica" - nå ser det ut som om det er de som blir stående igjen til sist også. Alt jeg vet er at jeg *skal* kjøpe en ny MP a la carte. Før eller senere. Skal bare selge huset først :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg tror ikke du skal spørre mange Leicaentusiaster før det dukker opp problemer med ulike objektiver, for eksempel Noctilux 1.0 og Summilux 50 ASPH, som begge haddde/har fokusproblemer på M8.

 

Tenker du på focus shift? Som enhver med litt interesse for Leica vet så optimaliserer Leica sine dyreste objektiver for største blender. Dvs. at dersom det er mer å hente på f.eks. f/1.4 på en Summilux så gjør de alt de kan for å skvise det ut. Mao: Focus shift er prisen du betaler for å få optimal kvalitet.

 

 

Hei,

 

Nei jeg tenker ikke på focus shift. Jeg tenker på at når jeg tok bilder på f1.4, fokuserte og holdt komposisjonen, så lå fokuspunktet bak der jeg intenderte. Nå skal det sies at jeg ikke er den mest drevne rangefinder-brukeren, og ikke blir jeg det heller før M9 kommer med IR-filter på sensor, men det er mange flere enn meg som har opplevd lignende problematikk.

 

Enten det gjelder Nikon, Canon eller Leica for den saks skyld; variasjoner i objektivene og kalibreringen som sådan eksisterer i aller høyeste grad. At 50 lux asph er et godt objektiv vet jeg like godt som deg, men man forventer 100 % presisjon for en 50mm til 22.000,-

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...