Gå til innhold

Gjør Ubuntu mer brukervennlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu trenger å bli mer brukervennlig. De er på god vei, men det er enkelte punkter som gjør at de ikke er gode nok ennå.

 

For vanlige brukere vil Ubuntu tilby en pakke med programmer, legge inn drivere, legge inn kodeker osv. mer eller mindre automatisk. Å legge til flere programmer gjøres ekstremt enkelt fra menyene, og installasjon av deb-pakker er noe de fleste burde klare. Systemet er i tillegg sikkert og det er ingen effektive virus som biter på det, som er viktig for uerfarne brukere.

 

Det som mangler i Ubuntu er bedre konfigurasjonsverktøy til f.eks. skjermer og nettverk.

* Skjermkonfigurasjonen er tragisk dårlig, og selv nVidias verktøy fungerer dårlig. Her trengs det et verktøy som kan gjøre enkle innstillinger oversiktlig og koble opp eksterne skjermer med få klikk, men også en knapp som starter nVidias/AMDs/Intels verktøy for mer avanserte brukere.

* Enklere konfigurasjon av nettverk. Nå er innstillingene spredt litt her og litt der, og for å få til trådløst første gang blir det utprøving av alle innstillinger før det virker.

* Lyd-verktøyet må bli bedre. Ubuntu sliter med å få lydkanaler til å virke optimalt i forhold til hverandre. Folk flest har ikke lyst til å rote i ALSA- og OSS-innstillinger.

* Skriver-verktøyet er bra så vidt jeg kan se det.

Lenke til kommentar

Flash spesifikasjonen er åpnet, og vi vil nok dermed se en god åpen implementasjon relativt fort. Innen 1 forhåpentligvis. Men allerede med betaene på flashplayer10 ser ting ut til å bli langt bedre innen kort tid. Den er vel i final i løpet av måneden.

 

Trådløse drivere har det vært mye fokus på en stund allerede, og det gir nok resultater nå utover høsten og våren. Samtidig er network-manager 0.7 blitt et ordentlig godt konfigurasjonsverktøy og er med i Ubuntu 8.10 som kommer snart.

 

Forøvrig er jeg enig i at avanserte lyd og skjermoppsett (eller helt vanlige greier hvis man er veldig uheldig) kan være knotete. Men det vil nok kreve mer før det er helt 100%, fordi det er mye som må gjøres.

 

Man kan si hva man vil om Linux distroer, men en ting jeg synes er spennende er hvordan det praktisk talt aldri er noen tvil om ting har blitt bedre eller ikke. Som artikkelen påpeker, det er en rivende utvikling.

 

Synes ellers det er et steg i riktig retning å få profesjonell hjelp til UI, la oss bare håpe at andre distroer og prosjekter også nyter godt av det.

Lenke til kommentar
Og gi meg exe filer for installasjon! Jeg vil bestemme under innstallasjon hvor programmet skal ligge. Jeg vil bestemme under innstallasjon hvor ikonene skal være. Og jeg vil ha gui for dette.

Gud, ble så lei av apt_get på Asus Eee at jeg hev ut hele driten og la inn XP.

 

Hvorfor skal du bestemme hvor programmet skal ligge? De ligger helt fint der de ligger. Og hvorfor i alle dager tror du at det er .exe som gir deg friheten til å legge det hvor du vil...? Du kan jo alltids bake dine egne *.deb fra kildekoden og bestemme destinasjon der.. Uten at jeg helt ser poenget. Bestemme hvor ikonene skal være? Har du ikke hørt om drag'n'drop? GUI-ene heter bl. a. Synaptic og funker finfint.

Lenke til kommentar
Og gi meg exe filer for installasjon! Jeg vil bestemme under innstallasjon hvor programmet skal ligge. Jeg vil bestemme under innstallasjon hvor ikonene skal være. Og jeg vil ha gui for dette.

Gud, ble så lei av apt_get på Asus Eee at jeg hev ut hele driten og la inn XP.

 

Hvorfor skal du bestemme hvor programmet skal ligge? De ligger helt fint der de ligger. Og hvorfor i alle dager tror du at det er .exe som gir deg friheten til å legge det hvor du vil...? Du kan jo alltids bake dine egne *.deb fra kildekoden og bestemme destinasjon der.. Uten at jeg helt ser poenget. Bestemme hvor ikonene skal være? Har du ikke hørt om drag'n'drop? GUI-ene heter bl. a. Synaptic og funker finfint.

Må si jeg er litt enig med Hitman_ss. Greit nok at man kanskje ikke trenger å ha det som en .exe fil i windows, men det er -for meg som nybegynner - forsatt forrvirrende hvordan i huleste jeg kan laste ned et program og installere (utenom legg til/fjern programmer). Er det bare å dobbeltklikke på en installasjonsfil? Og, hva heter en installasjonsfil i Ubuntu? Ikke .exe.. Poenget mitt er at siden dette er annerledes/nytt burde det kanskje blitt lagd guider(videoer?) som lå inne i Ubuntu for å lære opp nye brukere....

Lenke til kommentar
Ubuntu trenger å bli mer brukervennlig. De er på god vei, men det er enkelte punkter som gjør at de ikke er gode nok ennå.

 

For vanlige brukere vil Ubuntu tilby en pakke med programmer, legge inn drivere, legge inn kodeker osv. mer eller mindre automatisk. Å legge til flere programmer gjøres ekstremt enkelt fra menyene, og installasjon av deb-pakker er noe de fleste burde klare. Systemet er i tillegg sikkert og det er ingen effektive virus som biter på det, som er viktig for uerfarne brukere.

 

Det som mangler i Ubuntu er bedre konfigurasjonsverktøy til f.eks. skjermer og nettverk.

* Skjermkonfigurasjonen er tragisk dårlig, og selv nVidias verktøy fungerer dårlig. Her trengs det et verktøy som kan gjøre enkle innstillinger oversiktlig og koble opp eksterne skjermer med få klikk, men også en knapp som starter nVidias/AMDs/Intels verktøy for mer avanserte brukere.

* Enklere konfigurasjon av nettverk. Nå er innstillingene spredt litt her og litt der, og for å få til trådløst første gang blir det utprøving av alle innstillinger før det virker.

* Lyd-verktøyet må bli bedre. Ubuntu sliter med å få lydkanaler til å virke optimalt i forhold til hverandre. Folk flest har ikke lyst til å rote i ALSA- og OSS-innstillinger.

* Skriver-verktøyet er bra så vidt jeg kan se det.

 

Skjermkonfig har aldri vært et problem for meg, ihvertfall ikke gjennom nvidia-settings-manager. Alt har liksom bare funka uten at jeg har måttet gjøre noe særlig. Jeg er rimelig sikker på at AMD gir deg et ikon for Catalyst Center om du installerer de lukkede driverne deres, og det er ingen heksekunst å legge til en launcher selv, heller, mtp. nvidia. Det er uansett en problemstilling du må ta med dem, og ikke ubuntu.

 

Nettverkskonfigen er jeg veldig enig i. Selv om jeg er forbi n00b-stadiet, har jeg fremdeles store problemer med å koble meg til trådløse nettverk. En del av dette kan selvfølgelig være dårlige drivere, men network manager trenger MYE overhaling. Er spent på hvordan det blir i 8.10 og ikke minst 9.04.

 

Samme med lyd. Vanvittig knotete å få ting til å funke enkelte ganger, selv om implementasjonen av pulseaudio (pølselyd) forhåpentligvis blir bedre etterhvert som det modnes.

 

En annen ting jeg vil sette fokus på er bluetooth. Implementasjonen av bluetooth i et standard ubuntu-oppsett er horribelt, og jeg måtte banne og kave leenge før jeg klarte å få headsetet mitt til å fungere sånn nogenlunde. Et av trinnene var å installere BlueMan, som er et meget bra GUI for bluetooth. Her må det satses hardt i de videre versjonene!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98128394

Jeg er også enig i at det må bli lettere å installere programmer slik man vil i Ubuntu. For brukere som er vant til Mac OS og Windows (f.eks: meg) virker det vanskelig. Jeg prøvde selv å bytte ut Windows XP til fordel for Ubuntu, men jeg byttet tilbake igjen etter ei uke. Jeg likte systemet bra da det var som det skulle, men når jeg skulle installere nye programmer og drivere ble det for knotete og vanskelig. Hvis mannen i gata (folk uten veldig mye IT-interesse), skal bytte ut Windows er første bud at man må slippe å skrive kommandoer i et shell.

Lenke til kommentar
Og gi meg exe filer for installasjon! Jeg vil bestemme under innstallasjon hvor programmet skal ligge. Jeg vil bestemme under innstallasjon hvor ikonene skal være. Og jeg vil ha gui for dette.

Gud, ble så lei av apt_get på Asus Eee at jeg hev ut hele driten og la inn XP.

 

Hvorfor skal du bestemme hvor programmet skal ligge? De ligger helt fint der de ligger. Og hvorfor i alle dager tror du at det er .exe som gir deg friheten til å legge det hvor du vil...? Du kan jo alltids bake dine egne *.deb fra kildekoden og bestemme destinasjon der.. Uten at jeg helt ser poenget. Bestemme hvor ikonene skal være? Har du ikke hørt om drag'n'drop? GUI-ene heter bl. a. Synaptic og funker finfint.

Må si jeg er litt enig med Hitman_ss. Greit nok at man kanskje ikke trenger å ha det som en .exe fil i windows, men det er -for meg som nybegynner - forsatt forrvirrende hvordan i huleste jeg kan laste ned et program og installere (utenom legg til/fjern programmer). Er det bare å dobbeltklikke på en installasjonsfil? Og, hva heter en installasjonsfil i Ubuntu? Ikke .exe.. Poenget mitt er at siden dette er annerledes/nytt burde det kanskje blitt lagd guider(videoer?) som lå inne i Ubuntu for å lære opp nye brukere....

 

På ubuntus forum ligger det tonnevis av slike guider, og du blir veiledet dit hver gang du åpner firefox. En installfil i Ubuntu (og andre Debian-baserte systemer) heter *.deb. Men jeg er enig med deg at det burde vært et howto-senter innebygget i ubuntu for å forenkle overgangen for nye brukere.

Lenke til kommentar
Jeg er også enig i at det må bli lettere å installere programmer slik man vil i Ubuntu. For brukere som er vant til Mac OS og Windows (f.eks: meg) virker det vanskelig. Jeg prøvde selv å bytte ut Windows XP til fordel for Ubuntu, men jeg byttet tilbake igjen etter ei uke. Jeg likte systemet bra da det var som det skulle, men når jeg skulle installere nye programmer og drivere ble det for knotete og vanskelig. Hvis mannen i gata (folk uten veldig mye IT-interesse), skal bytte ut Windows er første bud at man må slippe å skrive kommandoer i et shell.

 

Så de tre metodene som finner er ikke nok for deg? Synaptic, manuell *.deb-installasjon og baking av kildekode dekker i grunn det aller meste, og for denne mannen i gata er det nok ikke så interessant hvor programmene haver uansett.

Lenke til kommentar

det at folk faktisk klarer å klage over hvordan man kan instalere ting i ubuntu er helt utrolig..

 

man har som mange allerede har sakt, .deb filer. man har i tilleg synaptic OG ad/remove programs. OG om man instalerer "wine" (windows emulator) så har man mulighet til .exe . i tillegg så har det begynt å dukke opp distro uavhengige install programmer. (kan muligens sammenlignes med instalsheld i windows?)

 

trur heller problemet er at det er FOR mange muligheter.

 

det at man ikke kan velge hvor ting skal ligge hen kan være en ulempe om programmet er forstort for system disken. men jeg trur at om behovet melder seg så vil du få mulighet til å instalere programmet hvor du vill.

 

foreløpig ser jeg ikke vitsen med å velge instalerings mappemål.

Lenke til kommentar
Det som mangler i Ubuntu er bedre konfigurasjonsverktøy til f.eks. skjermer og nettverk.

* Skjermkonfigurasjonen er tragisk dårlig, og selv nVidias verktøy fungerer dårlig. Her trengs det et verktøy som kan gjøre enkle innstillinger oversiktlig og koble opp eksterne skjermer med få klikk, men også en knapp som starter nVidias/AMDs/Intels verktøy for mer avanserte brukere.

 

Nye xrandr og xorg hjelper svært mye her, å gi xrandr støtte for eksterne skjermen gir muligheter til å bruke standard skjerm konfigurasjons værktøy til å stille inn alt ang tvout/eksterne skjermer etc. Eksterne værktøy vil ikke kreves.

 

* Enklere konfigurasjon av nettverk. Nå er innstillingene spredt litt her og litt der, og for å få til trådløst første gang blir det utprøving av alle innstillinger før det virker.

Networkmanager er rimelig nytt, og det blir raskt bedre støtte for trådløse drivere. Rundt release av forige ubuntu release (den før 8.04) var networkmanager kliss nytt, og de fleste trådløse drivere trengte forskjellige hacks/standarder for å koble til netverk. Regner med at f.eks 2 år fra nå så er dette ikke ett problem lenger på noen drivere.

 

* Lyd-verktøyet må bli bedre. Ubuntu sliter med å få lydkanaler til å virke optimalt i forhold til hverandre. Folk flest har ikke lyst til å rote i ALSA- og OSS-innstillinger.

 

pulseaudio skal fikse dette, men er fortsatt også kliss nytt.

 

Og gi meg exe filer for installasjon! Jeg vil bestemme under innstallasjon hvor programmet skal ligge. Jeg vil bestemme under innstallasjon hvor ikonene skal være. Og jeg vil ha gui for dette.

Gud, ble så lei av apt_get på Asus Eee at jeg hev ut hele driten og la inn XP.

 

PEBCAK

 

At du er uvillig til å lære er ikke os'et sitt problem. "exe" filer som instalerer seg i program files, windows, registery, system32, og fjerner halvparten når man uninstalerer... wine som låser det til en katalog per program (hvis du ønsker det, kan også hive all dritten i en låst ned drive_c) er svært mye bedre.

 

Må si jeg er litt enig med Hitman_ss. Greit nok at man kanskje ikke trenger å ha det som en .exe fil i windows, men det er -for meg som nybegynner - forsatt forrvirrende hvordan i huleste jeg kan laste ned et program og installere (utenom legg til/fjern programmer). Er det bare å dobbeltklikke på en installasjonsfil? Og, hva heter en installasjonsfil i Ubuntu? Ikke .exe.. Poenget mitt er at siden dette er annerledes/nytt burde det kanskje blitt lagd guider(videoer?) som lå inne i Ubuntu for å lære opp nye brukere....

 

Når du laster ned sånne filer, velg "deb" / ubuntu fra sidene til dem du laster ned fra og dobbelklikk på filen, problem løst.

 

Og skal ikke trenge å legge til programmer på den måten... ta det fra legg til/fjern programer systemet. Om du vil instalere en .exe fil skal du kunne dobbelklikke på den og få den kjørt gjennom WINE hvis du har det instalert.

Lenke til kommentar
foreløpig ser jeg ikke vitsen med å velge instalerings mappemål.

 

Joda!

 

Om du f.eks skal finne tilbake til der du la programmet. Dette kan oppstå om du vil lage snarveier, sette programmet som default program for en viss filtype osv.

 

Mappestrukturen er HELT på bærtur også, men det vil jo ikke übergeeksene endre på ( /usr/bin/ osv... HVA FAEN. Bruk program files..)

og hva skjer med /mnt og alt det der? LOGISKE NAVN er tingen..

 

Er MASSE mer som må endres på, en ting jeg kommer på ingen har nevnt er i forbindelse med printingen (at den blir satt til letter som standard om du har engelsk språk)

du må endre til a4 sånn 7 steder.

 

Forhåpentligvis ser disse innleide ekspertene ting som jeg har sett i årevis, og fikser det en gang for alle (uten den typiske: 2 skritt frem, ett tilbake)

Lenke til kommentar
foreløpig ser jeg ikke vitsen med å velge instalerings mappemål.

 

Joda!

 

Om du f.eks skal finne tilbake til der du la programmet. Dette kan oppstå om du vil lage snarveier, sette programmet som default program for en viss filtype osv.

 

Mappestrukturen er HELT på bærtur også, men det vil jo ikke übergeeksene endre på ( /usr/bin/ osv... HVA FAEN. Bruk program files..)

og hva skjer med /mnt og alt det der? LOGISKE NAVN er tingen..

 

Er MASSE mer som må endres på, en ting jeg kommer på ingen har nevnt er i forbindelse med printingen (at den blir satt til letter som standard om du har engelsk språk)

du må endre til a4 sånn 7 steder.

 

Forhåpentligvis ser disse innleide ekspertene ting som jeg har sett i årevis, og fikser det en gang for alle (uten den typiske: 2 skritt frem, ett tilbake)

 

heh, "/usr/bin/ osv... HVA FAEN. Bruk program files.."

Idiot, /usr = user, /bin = binary. Aka /usr/bin er user binaries = der du har program du skal trenge og bruke. /bin = små programmer som trengs av systemet. sbin = system binaries. I motsettning til windows, hvor alle brukere har access på alt av programmer som de absolutt IKKE burde.

 

// edit, og en nybegynner på vista vil ikke finne c: engang, og hvorfor skal du trenge å lete etter program filer? Let i meny'en etter programmene dine.

Endret av _neuron_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...