Gå til innhold

Panasonic først ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Panasonic har nå basert FourThirds-satsningen sin også på O.I.S. så at de velger å fortsette med dette i mFT, ser jeg ikke på som rart, og jeg ser heller ikke på det som førende for Olympus. Jeg antar at Olympus sine varianter kommer med sensorstabilisering, på samme måte som FourThirds-kameraene deres gjør det.

Lenke til kommentar

Korreksjon:

 

"Med en adapter kan man på mFT-kameraer også benytte vanlige Four Thirds-objektiver, men da er det bare følgende kameraer som tilbyr autofokus:"

 

Skal være

 

"Med en adapter kan man på mFT-kameraer også benytte vanlige Four Thirds-objektiver, men da er det bare følgende objektiver som tilbyr autofokus:"

Lenke til kommentar

Noen tanker her:

- overraskende lik form og størrelse med DMC-FZ28.

- mangler video. Kommer i senere versjoner.

- Flotte skjermer.

- IS i linse... Ikke i kamerakropp. :/

- 90-200mm med "dobbel" IS, stor sensor og 2x crop faktor gir kanskje den beste langtrekkende løsningen under 2 kilo og 10,000kr?

- For dyrt men ikke veldig dyrt sammenlignet med Fujifilms topp ultrazoom som nok er litt priset ut av markedet.

 

Som eier av DMC-FZ5 og E-330 kommer jeg i allefall til å skrote E-330'en over dette kameraet. Hvis ikke Olympus kommer med noe billigere, da.

 

Synd med videoen.

 

*edit: hadde misforstått stabiliseringa da jeg leste dpreview

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Snodig at det ikke tilbys autofokus med alle ZD objektivene (!) ... Regner med at Olympus sin variant kan endre på det?

 

Hmh. Jeg er usikker på årsakene til at contrast AF bare fungerer på noen av objektivene, men det fungerer iallefall bare på 14-42mm 3.5-5.6, 40-150mm f/4-5.6 og 25mm f/2.8. Og DMC-G1 har kun contrast AF - selv om preview'en

 

 

 

Det er én griselekker funksjon i G1'en, forresten: Motion detection. Kameraet holder oversikt over hvor mye bevegelse det er i bildet, og setter opp ISO for å prøve å fryse bevegelsene. Det tror jeg er et godt steg videre fra auto-ISO!

Lenke til kommentar

Hadde store forventninger til dette systemet, og håpet på det beste fra to verdener:

 

- DSLR'ens hurtighet, billedkvalitet og fleksibilitet

- Kompaktkameraets funksjoner, som film, liten størrelse, lave vekt, og lave pris

 

Men hva får vi? Jo noe som koster 2000kr mer enn et 450D, har omtrent samme vekt/str som et E420, har kompaktenes "trege" kontrastbaserte AF, og ingen filmfunksjon. Det dårligste fra to verdener dette desverre :-(

 

Eller for å si det på en annen måte: skulle jeg bruke 6-7000 ville jeg gått for ekte DSLR, og hadde behovet vært sammenfallende med specsene på dette, ville jeg heller gått for FZ28 og spart 3000kr

Lenke til kommentar

Fin start! :)

 

Jeg har litt blandede følelser ovenfor første iterasjon av mFT-systemet, men har store forhåpninger om hvordan det vil bli i framtiden. Her er mitt førsteinntrykk av Panasonic Lumix G1:

 

Positivt:

+ Størrelsen: 6 mm smalere, 7 mm lavere og 8 mm tynnere enn Olympus E-420

+ Grepet ser bedre ut enn grepet på E-420

+ Interessant og trolig god søkerløsning

+ tilgjengelighet i år

 

Negativt:

- Ingen video

- Ikke stabilisering i huset

- Prisen

- Dårlig kompatibilitet med FT-optikk*

 

* Likevel et pent veikart som lover 14-140mm f/4-5,6 OIS, 7-14mm F/4 og 20mm f/1,7 i løpet av 2009. Ingen makro i sikte.

___________________________________

 

Are: I prisguiden står det at 14-45mm har 60mm diameter og er 100mm lang. Det samme skriver DPReview. Ser man på proporsjonene på bildet så kan det ikke stemme. Lengde og diameter er mye likere. Trolig rundt 60mm lengde. Den til høyre på dette sammenligningsbildet er 61mm lang og 65,5 mm i diameter.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...